En vanlig åtgärd är att varumärkesregistrera tecknade figurer och deras namn, vilket kan var bra eftersom de inte sällan är attraktiva i licenssammanhang. En registrering underlättar, och hade underlättat om Bamse Förlaget hade haft någon för DUNDERHONUNG. Men det hade man inte när Shotluckan i Lund registrerade DUNDERHONUNG som varumärke för sprit.
Av förståeliga skäl vill förlaget inte alls förknippas med alkohol, men utan något registrerat skydd för DUNDERHONUNG kunde inte Bamse Förlaget få spritmärket hävt. Det ansåg först Patent- och registreringsverket (PRV) – läs mer här, och nu Patent- och marknadsdomstolen (PMD).
PMD höll med PRV i alla delar. Bamse hade inte bevisat att DUNDERHONNG var ett inarbetat varumärke och i så fall för vilka varor, då var förstås inte heller ett vidgat skydd mot snyltning aktuellt. Att DUNDERHONUNG var så känt genom Bamse-serierna att det var notoriskt höll PMD inte alls med om. Inte heller att det var upphovsrättsligt skyddat.
Ärendet gällde också ond tro, ett ämne som kommer att uppmärksammas i BrandNews nr 4.
Beslutet överklagades inte.
Not: Shotluckan utnyttjar tecknat och har tidigare haft en kamp om SUPER MARIO.