Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »



BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

SISTA ORDET

Fanbase hjälper och stjälper


Anders Sahlqvist 2016-11-23


Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 3/2016.
 

Alla varumärken behöver inte bara återkommande kunder, utan även följare, fans eller vad man nu vill kalla det. En ”fanbase” som gör det där extrajobbet åt varumärket. Apple har det och hade det redan tidigt. Samma sak med Saab. Den som hade en bil av det märket, valde aktivt bort Svensson-märket: Apple vs Microsoft. Saab vs. Volvo, Ericsson vs. Nokia, men exemplen är många fler.

Inte sällan grundas valet av ett specifikt varumärke utifrån dess underdog-position, som också i sig blir ett ställningstagande hos anhängarna.

Vad beträffar Apple får jag erkänna att jag själv varit en hårdnackad följare, beredd att följa varumärket ända in i kaklet. Många av oss Apple-fantaster har t ex vid sökning på Internet efter den senaste datorns specifikationer, hamnat i kommentarsfältens krigsskådeplats och deltagit i försvarandet av Apple kontra PC med argument som ju längre tråden pågått blivit allt ihåligare.

En effekt av det hårda tonläget i online-diskusioner blir förstås att PC-användare i en diskussion som den ovan beskrivna, med allt hätskare inslag, fjärmas allt längre från Apple - en effekt som varumärkesinnehavaren inte blir lyckligare av.

Nu blev det lyckligtvis så att Apple lyckades skaka fram en produkt utanför datorsfären - iPhone - som räddade oss redan frälsta. Det blev ett kvitto vi kunde visa upp att vi hade haft rätt hela tiden, även om det förstås inte hade något med Apple vs PC-striden att göra överhuvudtaget.

Den senaste i raden av varumärken som av sina fans lyfts upp högt ovanför den atmosfär där kritiska röster fortfarande tillåts, är TESLA. Ni vet, elbilsmärket som sedan några år tillbaka dominerat debatten om elbilarna och dess framtid. Intressant nog finns inslag som känns igen från Apple-diskussionen. Designen, för att ta ett exempel.

- Äntligen en elbil som är snygg!
- Designen kan inte vara det viktigaste med en elbil!
etc etc.

En motorjournalist på en av Sveriges ledande motortidningar, skrev nyligen en krönika om just Tesla och skribentens förhållande med ägare av bilar från just den tillverkaren. Efter en test av bilen hade nämligen Tesla fått ett betyg som låg långt från vad vissa av tidningens läsare ansåg att bilen borde ha fått. Skribenten fick både arga och hotfulla mail angående testet och att han totalt missuppfattat bilens storhet. Journalisten kände att hans integritet som journalist var hotad.

Hur ska man då agera som varumärkesinnehavare när ens fans agerar på det här sättet? Har Tesla hört av sig till journalisten ifråga för att ursäkta sig och sina fans? Bör de ens göra det?

Svaret är väl att det beror på. Får en journalist hotfulla mail så kanske det kan vara på sin plats, om inte annat för sin egen och sitt eget varumärkes skull. Sker det med mindre aggresiva kommentarer och med glimten i ögat så är det inget att fästa större avsikt vid.

Men det kan finnas anledning att vara både lite varsam med och vaksam över sin fanbase. Det var kanske inte ett så stort problem att räkna med i den gamla världen då det tog en vecka innan en insändare publicerades i lokaltidningen och lika lång tid för ett motangrepp att hamna i samma blaska, men med dagens sekundsnabba reaktioner på sociala medier så kanske det kan finnas anledning att ibland hjälpa till att sänka tonläget.

Tesla är likt Apple ett värderingsstyrt företag, trots att de båda är högst teknikberoende, och båda har de eller som i Apples fall hade, karismatiska och starka ledargestalter Steve Jobs resp. Elon Musk. Företagen är också flitigt förekommande i sociala medier och har förstås koll på vad som händer kring deras varumärke.

Det svenska content management-företaget Episerver konstaterade nyligen i en egen undersökning genomförd i USA kring bilmärken och sociala medier, att Tesla är det varumärke som klarar sig bäst i sociala medier. Mycket beror det på, menar Episerver, att märket har väldigt aktiva fans. Undersökningen definierar inte vad ”klarar sig bäst” betyder, men jag antar att tonläget i diskussioner på webben inte finns med i analysen.

Ett av de största problemen på just sociala medier är som bekant näthatet och mobbning. Kanske skulle det t o m löna sig för företag att hålla reda på sina fans lite mer och se till att tonen hålls nere?


Tipsa en vän     Skriv ut



SISTA ORDET

Från fiffigt imaginärt begrepp till kärnan i verksamheten


Första gången jag hörde om begreppet varumärke var relativt sent i livet. Det...

Läs mer
KRÖNIKA

Att radera ett varumärke på 30 sekunder

Björn Mogensen

Väldigt få har någon större koll på hur de pensionsfonder man har...

Läs mer


SISTA ORDET

Satisfaction värd ett par tusen?

Krönikan publicerades först i BrandNews Tryckta upplaga nr 5/2016

Läs mer


SISTA ORDET

H&M bygger vidare

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 4/2016

Läs mer


SISTA ORDET

Fanbase hjälper och stjälper

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 3/2016...

Läs mer


SISTA ORDET

Vilken STANK!

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 2/2016

Läs mer
KRÖNIKA

Är politik varumärkesstrategi?

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 1/2016.

Läs mer


KRÖNIKA

Tomten vill ha fiber


Det är inte lätt att vara tomte, det ska nissarna veta. Eller det vet...

Läs mer
KRÖNIKA

Om en leksak, hårvatten och en udda finansvalp


När man har arbetat som varumärkeskonsult i drygt 40 år är...

Läs mer
KRÖNIKA

Våra associationer är kanske inte så påverkbara trots allt


En krönika av Malin Wollin i Aftonbladet i somras illustrerar hur olika vi...

Läs mer

Hälsotrenden allt starkare - gamla produkter får ge vika

Portföljstrategi - Volkswagen tar över

KraftFrejaMarabouGeneral-
FoodsAltriaPhilipMorris-
JacobsSuchardNabisco,
kan jag hjälpa till?

Ingen människa är en ö

Vilket märkesminne har du?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 19/9
Att söka i patentinformation (PRV)
Torsdag 26/9
Patentdagen (Groth)
Tisdag 8/10
IP Seminar @ Volvo Cars
Onsdag 9/10
IP Seminar @ Volvo Cars
Torsdag 14/11
Assistentdagen (PRV)

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson