Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

SISTA ORDET

Hälsotrenden allt starkare - gamla produkter får ge vika


Björn Mogensen 2015-06-18

Bild:Sanja Gjenero. ©StockXchng

Hälsotrenden håller just nu på att bryta in som en stark våg genom det västerländska samhället. Det handlar om att ta tag i sitt liv och ta ansvar för sin hälsa. På väg bort är missbruket av mat, bekvämt liv och inte minst socker i alla dess former. På sätt och vis handlar det om att återvinna sina rötter och ta bort det som uppfattas som ”onaturligt”.

En del av er kanske inte uppmärksammat det ännu men viljan att ta itu med hälsan kommer från alla möjliga infallsvinklar och med stor kraft. Det kan vara att ta hand om sin egen hälsa, det kan vara att ta hand om personalens hälsa och det kan vara makthavarna som tycker att medborgarna ska ta ett större eget ansvar för hälsan.

Bakgrunden är att hälsa kostar samhället stora pengar. När cigarrettrökningen långsamt börjat dö ut har också lungcancern börjat minska. I stället har sjukdomarna som kommit i spåren av sockermissbruket som diabetes, hjärtproblem, problem med leder och mycket brett ut sig. Arbetsgivarna har också börjat allokera resurser för att stärka medarbetarnas hälsa. På en del håll kräver arbetsgivaren återkommande gymnastikaktiviteter varje vecka på betald arbetstid.

Ser vi utifrån medborgarnas infallsvinkel så har dessa fått allt klarare för sig att varken staten eller läkarkåren tänker ta ansvar för en misskött hälsa. Det får du göra själv. Men det har också blivit en stark social markör att visa upp sina aktiviteter på exempelvis Facebook. Ju lättare att kvantifiera, desto tydligare och bättre. Det kan vara steg, löpta kilometer, cyklade mil, utraderade kalorier eller varför inte allihop. Alltsammans grundmaterial för en god social profilering.

I spåren av detta har fenomen som Vasalopp, Lidingölopp samt allehanda stadslopp och stora fysaktiviteter åter börjat växa och kompletterats med cykellopp och speciallopp för olika grupper. Arrangörerna har organiserats som storföretag med enorma budgetar och komplicerade sponsringsupplägg. För deltagarna i aktiviteterna är en attraktiv målgrupp. Det har också kommit en mängd nya produkter, både hårdvara och appar som behövs för att upprätthålla hälsoambitionen och för att interagera med din dator, mobiltelefon och dina vänner via sociala medier. Träningsarmband som Fitbit blev årets julklapp 2014. Försäljningen av dessa har ökat i raketfart sedan lanseringen hösten 2013. Tidvis har de varit slutsålda. Tävlingsmomentet där du dels tävlar mot dig själv men också mot vänner och får bekräftelse i form av fina resultat att visa upp på Facebook är ett effektivt sätt att nå konkreta mål.

Hälsomyndigheten håller på att inrätta ett hälsokonto dit du kan länka alla dina sjukjournaler och läkarrecept men också följa upp matvanor och koppla upp ditt träningsarmband – allt för att ge dig en god bild av hur det ser ut med din hälsa. Du får överblick över situationen. Denna typ av konto finns redan i Finland och i Kalifornien.

Stora drakar som Apple, Google, Microsoft för att nämna några, har alla under det gångna året anställt massor av fysioterapeuter till sina forsknings & utvecklingsavdelningar. Så många att det blivit jakt på attraktiv personal med hälsobakgrund. Många stora läkemedelsföretag har startat nya verksamheter med sikte på hälsomarknaden, andra är på väg dit. Vi har redan sett några produkter men vi kommer att se många, många fler. Vänta bara. Teleoperatörer som Telia har upptäckt att de nya hjälpmedlen på olika sätt kopplas till våra mobiltelefoner och datorer för att sedan profilera oss socialt som föredömligt hälsosamma på de stora sociala medierna. Därför måste teknikplattformen anpassas till denna nya intäktskälla.

Gamla välkända varumärken som Coca-Cola har all anledning till oro. Deras huvudprodukter finns inte med på listan och namnet är förknippat med någon ohälsosamt även om koncernen har många fler och hälsosammare produkter i sin portfölj.

Det mesta handlar ännu om tekniska hjälpmedel som visar tydliga resultat av främst fysiska aktiviteter. Men vi är bara i början ännu och hälsa är inte bara en vältränad kropp. Själen måste få sitt och där vet vi ännu inte mycket om hur lösningarna kommer att se ut. Kom ihåg var du läste det först. 


Björn Mogensen, PR-konsult.
Björn Mogensen, PR-konsult.


Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut



SISTA ORDET

Från fiffigt imaginärt begrepp till kärnan i verksamheten


Första gången jag hörde om begreppet varumärke var relativt sent i livet. Det...

Läs mer
KRÖNIKA

Att radera ett varumärke på 30 sekunder

Björn Mogensen

Väldigt få har någon större koll på hur de pensionsfonder man har...

Läs mer


SISTA ORDET

Satisfaction värd ett par tusen?

Krönikan publicerades först i BrandNews Tryckta upplaga nr 5/2016

Läs mer


SISTA ORDET

H&M bygger vidare

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 4/2016

Läs mer


SISTA ORDET

Fanbase hjälper och stjälper

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 3/2016...

Läs mer


SISTA ORDET

Vilken STANK!

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 2/2016

Läs mer
KRÖNIKA

Är politik varumärkesstrategi?

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 1/2016.

Läs mer


KRÖNIKA

Tomten vill ha fiber


Det är inte lätt att vara tomte, det ska nissarna veta. Eller det vet...

Läs mer
KRÖNIKA

Om en leksak, hårvatten och en udda finansvalp


När man har arbetat som varumärkeskonsult i drygt 40 år är...

Läs mer
KRÖNIKA

Våra associationer är kanske inte så påverkbara trots allt


En krönika av Malin Wollin i Aftonbladet i somras illustrerar hur olika vi...

Läs mer

Hälsotrenden allt starkare - gamla produkter får ge vika

Portföljstrategi - Volkswagen tar över

KraftFrejaMarabouGeneral-
FoodsAltriaPhilipMorris-
JacobsSuchardNabisco,
kan jag hjälpa till?

Ingen människa är en ö

Vilket märkesminne har du?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson