Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

KRÖNIKA

Hur man förlorar en kund


Christer Löfgren 2009-07-03


Hur bemöter du en kund du nyss har förlorat? Gör du ”allt” för att få tillbaka kunden, eller gör du allt för att svärta ner ditt varumärke gentemot kunden?

När du har förlorat en kund är du oftast besviken, även om det är en liten kund – ”många bäckar små” är ju ett ordspråk som är högst gångbart för de flesta företagare.

Det intressanta är då hur du agerar gentemot kunden nästa gång ni stöter ihop, personligen eller via annonsering eller annan marknadsföring.

Vill du ha tillbaka kunden - ja då försöker du verka så attraktiv som möjligt, du ger introduktionserbjudanden, eller kanske service utöver det vanliga i den mån det är möjligt osv.

Sedan kan du göra som Nordea!

Nordea-sättet är milt sagt uppseendeväckande och för en varumärkesbyggare/-vårdare en mardröm.

Jag har varit kund i Nordea från sent 1970-tal till juni månad i år. Numera är jag bara Handelsbanken-kund – och det mest av praktiska skäl.

Efter ett besök på ett Nordea-kontor är jag nu inte heller längre en potentiell återvändare till Nordea, varumärket NORDEA har nu en aura av extrem ogästvänlighet över sig.

Jag fick en utbetalningsavi via Plusgirot, vilket fick mig att gå till Nordea för att lösa ut avin. I dörren möts jag av en trevlig och seviceinriktad ung kvinna som undrar vad mitt ärende är. Redan då börjar jag undra, det är väl min ensak, och så småningom kassörskans?

Jag förklarar då att jag skall lösa in avin.

Den unga kvinnan frågar då blixtsnabbt om jag har konto på Nordea?

Efter mitt nekande, och den onödiga informationen om att jag är Handelsbanken-kund, uppmanar hon mig vänligt med bestämt att vända mig till min egen bank. Den ligger några minuter från Nordea-kontoret.

Va? Jag är här nu, jag vet att det kostar 35 kronor att ta ut pengarna och det är helt tomt i kassorna – tre kassörskor sitter sysslolösa och tittar på.

Men den unga kvinnan ger sig inte, hon ställer sig framför mig och hänvisar mig bestämt till min egen bank!

Först efter att jag har blivit upprörd och upprepade gånger frågar henne om jag blir utslängd ur banken, vilket hon svarar nej på, men ändå upprepar att hon uppmanar mig att gå till min bank – ger hon med sig och jag kliver fram till kassorna.

Men kvinnan skall ha en eloge, hon lyckades med vad som uppenbarligen är Nordea-taktiken – jag kommer ha mycket svårt att återvända som kund till varumärket NORDEA.

Tipsa en vän     Skriv ut



SISTA ORDET

Från fiffigt imaginärt begrepp till kärnan i verksamheten


Första gången jag hörde om begreppet varumärke var relativt sent i livet. Det...

Läs mer
KRÖNIKA

Att radera ett varumärke på 30 sekunder

Björn Mogensen

Väldigt få har någon större koll på hur de pensionsfonder man har...

Läs mer


SISTA ORDET

Satisfaction värd ett par tusen?

Krönikan publicerades först i BrandNews Tryckta upplaga nr 5/2016

Läs mer


SISTA ORDET

H&M bygger vidare

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 4/2016

Läs mer


SISTA ORDET

Fanbase hjälper och stjälper

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 3/2016...

Läs mer


SISTA ORDET

Vilken STANK!

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 2/2016

Läs mer
KRÖNIKA

Är politik varumärkesstrategi?

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 1/2016.

Läs mer


KRÖNIKA

Tomten vill ha fiber


Det är inte lätt att vara tomte, det ska nissarna veta. Eller det vet...

Läs mer
KRÖNIKA

Om en leksak, hårvatten och en udda finansvalp


När man har arbetat som varumärkeskonsult i drygt 40 år är...

Läs mer
KRÖNIKA

Våra associationer är kanske inte så påverkbara trots allt


En krönika av Malin Wollin i Aftonbladet i somras illustrerar hur olika vi...

Läs mer

Hälsotrenden allt starkare - gamla produkter får ge vika

Portföljstrategi - Volkswagen tar över

KraftFrejaMarabouGeneral-
FoodsAltriaPhilipMorris-
JacobsSuchardNabisco,
kan jag hjälpa till?

Ingen människa är en ö

Vilket märkesminne har du?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson