Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

KRÖNIKA

Om en leksak, hårvatten och en udda finansvalp


Rolf Wiclander 2015-12-18


När man har arbetat som varumärkeskonsult i drygt 40 år är det inte konstigt att man snubblat på en och annan synlig eller osynligt utlagd tråd. När jag 1966 blev anförtrodd Mattel Inc som klient, drabbades jag av hybris. Året därpå blev BARBIE utnämnd till årets leksak i Sverige. Plagiat och counterfeit var nästan okända begrepp, men en göteborgare som sålt kopior av den söta dockan gav snabbt upp efter ett av mig skrivet varningsbrev med hotelser som jag aldrig kom att skriva senare.

Likväl ville Matell lagföra göteborgaren och eftersom plagiatören erkänt, tyckte jag att jag själv kunde ta målet till Göteborgs tingsrätt. Jag hade varit i en rättssal tidigare men inte mycket mer än så. När målet blev påropat och vi alla satt oss, grymtade lagmannen och sa att jag borde sitta på den andra sidan i rättssalen. Ridå just då, men det gick bra och restlagret av 
BARBIE-kopior utlämnades och förstördes.

Nu var det emellertid så att BARBIE ännu inte var ett i Sverige registrerat varumärke – men väl inarbetat. Att registrering vägrades av PRV berodde på att varumärket ansågs förväxlingsbart med det äldre märket BARBOL. Det var registrerat för hundratals varuslag, från målarfärg till kläder, leksaker, fordon och livsmedel. I praktiken användes BARBOL endast för en vara, nämligen hårvatten. Dåvarande varumärkes-lag gav ingen möjlighet till partiell hävning pga icke-bruk. Tvärtom var det alldeles klart att användning för en enda vara var tillräckligt för att upprätthålla registreringen i dess fulla omfattning. Innehavaren av BARBOL, som tillfrågades om ett registreringsmedgivande, begärde en skabrös summa i ersättning, väl medveten om märkets BARBIE värde. Flera år senare blev BARBIE dock registrerat när BARBOL-ägarna insåg att de inte hade en krona att tjäna på vägran. BARBIE var världskänt och starkt inarbetat här i landet.

I den ständiga kampen mot PRVs alldeles för stränga praxis avseende förväxlingsrisk med äldre varumärken skrev jag en gång i ett svaromål ungefär ”om PRV vidhåller att det sökta märket är förväxlingsbart med XYZ-märket kommer ett eventuellt avslagsbeslut att genast överklagas.” Kort därefter träffade jag handläggaren i PRV på en föreningsmiddag i Stockholm. Han tog mig åt sidan och sa ”herr Wiclander, vi är inte mottagliga för hotelser”. Ridå igen!



År 1984 firade vår yrkesförening Svenska Patentombudsföreningen (SPOF) 100 år. Inför jubileet förvärvade vi rättigheten till ett av konstnären Oscar Reutersvärds konstverk, en sk omöjlig figur, som fortfarande används av SPOF. Några år senare sökte en patentbyrå, som inte var medlem i SPOF, registrering av ett figurmärke som inte var direkt förväxlingsbart med SPOF:s symbol, men som hade en tydlig inspiration av denna. Symbolen var en sammansättning av plåtbitar, som, till synes, bildade en omöjlig figur. SPOF ingav invändning mot ansökningen. Vi hade ju inte någon absolut ensamrätt till omöjliga figurer och anlitade därför en extern, icke hemmablind expert, för att ge oss råd. Experten hette Claes Uggla,(pappa till Magnus) fd ordförande i Patentbesvärsrätten. Vid ett av invändningskommitténs möten kom Uggla för sent, rusade in och sa´ ”förlåt att jag är sen och jag måste strax gå igen, men är det nån som kan säga var jag kan köpa en attachéväska i glasklar plast?” Ingen visste, ”men vad ska du ha den till”, frågade vi. ”Jo, jag ska klä ut mig till finansvalp, i kritstrecksrandig kostym, åka med pendeltåget och ha väskan i knät och den ska innehålla SvD, med handelssidan uppslagen, en porrtidning, ett kvarter brännvin, till hälften urdrucket och en smörgås med stekt ägg, av den sort man kan köpa på Buttericks.”  Vi gapskrattade men kunde inte hjälpa salig Claes.

Tre-fyra veckor senare var jag på industribesök i Söderhamn. I väntan på mitt möte där, såg jag i en utställningsmonter – vad? Jo, en attachéväska 
i glasklar plast! Efter mötet bad jag min värd att köra mig till Alfta där jag köpte två exemplar av väskan. Ett har jag kvar hemma hos mig. Den andra väskan fyllde vi med Ugglas önskade innehåll och han fick den på vårt nästa möte. Han lär, enligt Svensk Damtidning, ha genomfört tågresan med väskan ”laddad”. Hur gick det med invändningen? Jo, sökanden återtog sin ansökan och är numera medlem i SPOF. Att Magnus Uggla alltjämt sjunger om ”Jag och min far” är inte svårt att förstå.

Till sist. Förmodligen är jag den ende som fått upp en och samma varumärkesansökan i Regeringsrätten två gånger. Det handlade om varumärket DIANE VON FURSTENBERG. Men det är en annan historia som vi nu inte har plats för.

Rolf Wiclander<br />Fd ordf. i SPOF - Svenska Patentombudsföreningen
Rolf Wiclander
Fd ordf. i SPOF - Svenska Patentombudsföreningen



Tipsa en vän     Skriv ut



SISTA ORDET

Från fiffigt imaginärt begrepp till kärnan i verksamheten


Första gången jag hörde om begreppet varumärke var relativt sent i livet. Det...

Läs mer
KRÖNIKA

Att radera ett varumärke på 30 sekunder

Björn Mogensen

Väldigt få har någon större koll på hur de pensionsfonder man har...

Läs mer


SISTA ORDET

Satisfaction värd ett par tusen?

Krönikan publicerades först i BrandNews Tryckta upplaga nr 5/2016

Läs mer


SISTA ORDET

H&M bygger vidare

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 4/2016

Läs mer


SISTA ORDET

Fanbase hjälper och stjälper

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 3/2016...

Läs mer


SISTA ORDET

Vilken STANK!

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 2/2016

Läs mer
KRÖNIKA

Är politik varumärkesstrategi?

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 1/2016.

Läs mer


KRÖNIKA

Tomten vill ha fiber


Det är inte lätt att vara tomte, det ska nissarna veta. Eller det vet...

Läs mer
KRÖNIKA

Om en leksak, hårvatten och en udda finansvalp


När man har arbetat som varumärkeskonsult i drygt 40 år är...

Läs mer
KRÖNIKA

Våra associationer är kanske inte så påverkbara trots allt


En krönika av Malin Wollin i Aftonbladet i somras illustrerar hur olika vi...

Läs mer

Hälsotrenden allt starkare - gamla produkter får ge vika

Portföljstrategi - Volkswagen tar över

KraftFrejaMarabouGeneral-
FoodsAltriaPhilipMorris-
JacobsSuchardNabisco,
kan jag hjälpa till?

Ingen människa är en ö

Vilket märkesminne har du?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson