Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

KRÖNIKA

Tomten vill ha fiber


Tomten 2015-12-24

Bild:Thais Rocha Gualberto ©StockXchng

Det är inte lätt att vara tomte, det ska nissarna veta. Eller det vet de förstås: jag tjatar ju om det hela tiden. Och de lyssnar alltsom oftast.


Men det har
inte alltid varit så här infernaliskt invecklat att vara tomte. Det fanns en tid då jag obekymrad kunde utöva mitt utdöende yrke. Det värsta man kunde få vara med om var på sin höjd att man landade med sin säck på en glödande bädd av förkolnade vedträn. Tough luck.

Idag finns det inget intresse hos kommande generationer att vara tomte. Inte nisse heller för den delen. Såväl tomtebarn som nissar vill antingen gå mediaprogrammet, bli bloggare, app-utvecklare eller helt enkelt bara bli kända. För vad, verkar inte spela någon roll.


Länge har jag
haft draghjälp av andra traditioner i samband med julen. I Sverige har vi i tomteverkstan bl a haft co-branding med Disney och SVT. Ett lyckat samarbete som inneburit att jag kommer med tomtesäcken strax innan eller efter ”Kalle Anka”. I några sällsynta fall är det ”Karl-Bertil Jonssons julafton” som varit riktmärke. Men de som överhuvudtaget tittar på TV på julafton blir allt äldre och följaktligen allt färre. Nu sitter alla under 45 som fastlåsta i sina handhållna mobiler eller paddor. De över 45 med samma beteende blir också allt fler. Jag har förstås både Twitter- och Facebook-konto, men det är svårt att få följare att hålla intresset uppe för julen året runt.


Den här nya
tekniken är också ett av mina huvudproblem. Till att börja med har jag fått konkurrenter i distributionen av julklappar. Renarna har ersatts av transportföretag som till låga priser kör ut klapparna, ibland ända fram till dörren.


Ett annat stort
problem är att många klappar inte ens går att ta på och därför inte går att slå in till ett vackert paket - verkstaden får allt färre inslagningsjobb. Alla appar och spel som används i mobiler och paddor har blivit populära julklappar på önskelistorna. För att inte tala om Swish som gör jobbet på några sekunder.


Hur ska jag
kunna konkurrera med Internetbaserade leverantörer som t o m fraktfritt skickar julklappar med bud? Eller julklappar som sekundsnabbt tillfredsställer mottagaren inom några sekunder. Och det är nog här tomtens värsta fiende står att finna. Den omedelbara tillfredsställelsen.


Få är de
barn idag som orkar vänta en hel månad från det att de skickat iväg sin önskelista till tomten, till dess att klappen ligger där under granen. Föräldrar vars barn kan den här tekniken bättre än sina föräldrar, behöver ha en ängels tålamod för att motstå frestelsen att genast tillfredsställa behovet för att få lugn och ro i hemmet.


Självklart måste jag
som tomte dra slutsatser av den nya värld vi lever i och mobilt internet räcker inte för att lösa problemet. Fiber med upp till 1000 Mbit är ett måste! Det önskar jag mig.


Tomten


Tipsa en vän     Skriv ut



SISTA ORDET

Från fiffigt imaginärt begrepp till kärnan i verksamheten


Första gången jag hörde om begreppet varumärke var relativt sent i livet. Det...

Läs mer
KRÖNIKA

Att radera ett varumärke på 30 sekunder

Björn Mogensen

Väldigt få har någon större koll på hur de pensionsfonder man har...

Läs mer


SISTA ORDET

Satisfaction värd ett par tusen?

Krönikan publicerades först i BrandNews Tryckta upplaga nr 5/2016

Läs mer


SISTA ORDET

H&M bygger vidare

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 4/2016

Läs mer


SISTA ORDET

Fanbase hjälper och stjälper

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 3/2016...

Läs mer


SISTA ORDET

Vilken STANK!

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 2/2016

Läs mer
KRÖNIKA

Är politik varumärkesstrategi?

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 1/2016.

Läs mer


KRÖNIKA

Tomten vill ha fiber


Det är inte lätt att vara tomte, det ska nissarna veta. Eller det vet...

Läs mer
KRÖNIKA

Om en leksak, hårvatten och en udda finansvalp


När man har arbetat som varumärkeskonsult i drygt 40 år är...

Läs mer
KRÖNIKA

Våra associationer är kanske inte så påverkbara trots allt


En krönika av Malin Wollin i Aftonbladet i somras illustrerar hur olika vi...

Läs mer

Hälsotrenden allt starkare - gamla produkter får ge vika

Portföljstrategi - Volkswagen tar över

KraftFrejaMarabouGeneral-
FoodsAltriaPhilipMorris-
JacobsSuchardNabisco,
kan jag hjälpa till?

Ingen människa är en ö

Vilket märkesminne har du?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson