Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

KRÖNIKA

Våra associationer är kanske inte så påverkbara trots allt


Christer Löfgren 2015-11-17


En krönika av Malin Wollin i Aftonbladet i somras illustrerar hur olika vi kan se på saker. Hon ondgör sig på ett snarast intolerant sätt över hur alla de som tränar på cykel kan göra det istället för att göra annat. Wollin satte cykelträningen i ett motsatsförhållande till:

”Lev livet!

Läs en bok, älska med varandra, bada i havet, lukta på bebisar, sätt ett frö, odla en växt, klappa en katt, se en fransk film, ring till en vän, rosta din egen müsli, skriv en debattartikel, lyssna på Studio Ett i P1 och bilda en åsikt, hälsa på en tant.”

För undertecknad är varje cyklist jag ser ett positivt tecken – visst, vissa cyklister borde kanske inte vistas i trafiken överhuvudtaget, men det finns rötägg inom alla kategorier av människor. I mina ögon är fysisk aktivitet bara av godo, om det sedan är en promenad eller en extremt ansträngade cykeltur spelar ingen större roll. Finessen är också att regelbunden cykelträning – eller annan träning – gör att man orkar så mycket mer av det som Wollin nämner som bättre sysselsättning. Att cykla är också ett härligt sätt att uppleva naturen, man kommer så mycket närmare den på en cykel än i en bil, som enligt Wollin är hennes eget färdmedel.


Nåväl, nog om den krönikan, syftet med att ta upp den och dra paralleller med hur undertecknad uppfattar samma sak var egentligen bara för att ge ett tydligt exempel på hur olika vi kan uppfatta saker. Detsamma gäller givetvis även varumärken. Vilka associationer får du av varumärket LUMENE?


Efter att ha lyssnat på en föreläsning om det finska kosmetikaföretaget Lumene för några år sedan – som uppenbarligen fångade mig – så går mina associationer till sund kosmetika, klart finskt vatten och bär från de djupa finska skogarna. Rätt eller fel har det också gjort mig lite skeptisk till de stora kosmetikavarumärkena, kan de verkligen göra lika sunda produkter?


Som läsaren märker är mina associationer till LUMENE inte kopplade till några vetenskapliga fakta, utan på vad jag har hört; jag kan inte påminna mig att jag utöver föreläsningen har sett särskilt mycket marknadsföring för märket, fast å andra sidan tillhör jag knappast kärnkretsen i målgruppen, även om min sambo har fått en och annan LUMENE-produkt.


Har du någon gång köpt ett ”måndags-ex” av t ex en ACER-laptop, då tittar du kanske hellre på andra märken än just ACER när det skall köpas en ny, medan andra inte kan tänka sig annat än en ACER-laptop.


Det är en mängd olika saker som styr, eller åtminstone påverkar, hur vi uppfattar ett varumärke och vilka associationer det skapar i våra medvetanden, inte minst våra egna erfarenheter av t ex cykling, träning, finska kosmetikavarumärken, datorer m.m. Frågan man då ställer sig är hur mycket reklamen egentligen kan påverka oss? Kan en massiv marknadsföring i skilda medier skapa en mer eller mindre associationsfri top-of-mind-situation?


Kanske är mer nischade åtgärder som föreläsningen eller mycket aktivt agerande i sociala medier, effektivare för att bygga relationer och associationskraft. Men vill man bygga en kraftfull top-of-mind-situation krävs det nog även traditionell reklam.

Christer Löfgren


Tipsa en vän     Skriv ut



blog comments powered by Disqus
SISTA ORDET

Från fiffigt imaginärt begrepp till kärnan i verksamheten


Första gången jag hörde om begreppet varumärke var relativt sent i livet. Det...

Läs mer
KRÖNIKA

Att radera ett varumärke på 30 sekunder

Björn Mogensen

Väldigt få har någon större koll på hur de pensionsfonder man har...

Läs mer


SISTA ORDET

Satisfaction värd ett par tusen?

Krönikan publicerades först i BrandNews Tryckta upplaga nr 5/2016

Läs mer


SISTA ORDET

H&M bygger vidare

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 4/2016

Läs mer


SISTA ORDET

Fanbase hjälper och stjälper

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 3/2016...

Läs mer


SISTA ORDET

Vilken STANK!

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 2/2016

Läs mer
KRÖNIKA

Är politik varumärkesstrategi?

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 1/2016.

Läs mer


KRÖNIKA

Tomten vill ha fiber


Det är inte lätt att vara tomte, det ska nissarna veta. Eller det vet...

Läs mer
KRÖNIKA

Om en leksak, hårvatten och en udda finansvalp


När man har arbetat som varumärkeskonsult i drygt 40 år är...

Läs mer
KRÖNIKA

Våra associationer är kanske inte så påverkbara trots allt


En krönika av Malin Wollin i Aftonbladet i somras illustrerar hur olika vi...

Läs mer

Hälsotrenden allt starkare - gamla produkter får ge vika

Portföljstrategi - Volkswagen tar över

KraftFrejaMarabouGeneral-
FoodsAltriaPhilipMorris-
JacobsSuchardNabisco,
kan jag hjälpa till?

Ingen människa är en ö

Vilket märkesminne har du?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson