Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

SISTA ORDET

Vilken STANK!


Christer Löfgren 2016-11-23


Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 2/2016

Jag sitter på flyget och ögnar igenom en Aftonbladet när jag plötsligt fastnar för en annons. Funderar lite, läser jag verkligen rätt? Jo, det gör jag. En helsides traditionellt utformad modeannons avslutas i nederkant med ”STANK”.

Av alla udda varumärken…STANK, associationerna som passerar min inre syn är ju inte direkt kopplat till ett ”säljande” varumärke.

Jag hittar en text av Peter Englund om ”stank” ur ett historiskt perspektiv och han fångar lite av vad jag tänker på när jag ser ordet STANK: ”den stank som förr var ständigt närvarande, en stank ”som vi moderna människor knappast kan göra oss en föreställning om”: ”Gatorna luktade spillning, bakgårdarna luktade urin, trapphusen luktade ruttet trä och råttlort… Människorna luktade svett och otvättade kläder; ur deras munnar kom lukten av ruttna tänder… Floderna stank, torgen stank, kyrkorna stank, det stank under broarna och i palatsen.”

Det visar sig att det finns två stycken STANK-livsstilsbutiker med kläder och inredning i Stockholm. I två år har de varit aktiva på Instagram, och de finns förstås även på Facebook, på båda ställen går de under STANK STOCKHOLM-benämningen.

Jag har alltså lyckats missa detta fantastiska varumärke i flera år. Vad då fantastiskt? Man måste helt enkelt tycka att det är fantastiskt eftersom detta som varumärke helt omöjliga ord trots allt verkar fungera. Självklart måste jag besöka någon av butikerna för att känna efter själv, stinker det på STANK?

En titt i varumärkesregistren, som EUIPO:s mer eller mindre världsvida register, visar att ordet ”stank” sannolikt inte är särskilt gångbart någonstans. Att ”stank” har samma betydelse på engelska som på svenska, om än i dåtid, är bekant. De få varumärken som är registrerade har i de flesta fall något med att ”få bort stanken” som innebörd.

Om det nu visar sig att STANK fungerar som varumärke, även om ägarna inte har registerat det, så undrar man förstås om detta kan vara början på ett nytt tidevarv inom varumärkesskapandet?

En utgångspunkt som är bra när man tar fram varumärken är att försöka hitta ord som inte är beskrivande för de produkter man säljer eller de tjänster man har. De kan vara svåra att skydda och enkla för konkurrenter att komma nära. Varumärkena skall istället: – sticka ut lite på produktområdet/i branschen, – vara lätta att komma ihåg samt – gärna om möjligt ändå antyda någon egenskap man vill koppla till märket. Ett alternativ till det senare som egentligen är ännu bättre, är om ordet inte skapar några som helst associationer – då kan man ju istället skapa de associationerna ostört i sitt varumärkesbyggande. Man måste konstatera att STANK onekligen uppfyller de första två kraven med mycket bred marginal. Det där med att fylla associationer är förstås en rejäl uppförsbacke med den utgångspunkt man får med STANK; men det är kanske ändå möjligt. Tanken som då slår undertecknad är om vi kanske har sett STANK inleda en ny era inom varumärkesskapandet. Vi kanske skall tänka tvärtemot. Är det de omöjliga varumärkena som är morgondagens varumärken? Är SKITIG redan att varumärke för tvål? Christer Löfgren


Tipsa en vän     Skriv ut



SISTA ORDET

Från fiffigt imaginärt begrepp till kärnan i verksamheten


Första gången jag hörde om begreppet varumärke var relativt sent i livet. Det...

Läs mer
KRÖNIKA

Att radera ett varumärke på 30 sekunder

Björn Mogensen

Väldigt få har någon större koll på hur de pensionsfonder man har...

Läs mer


SISTA ORDET

Satisfaction värd ett par tusen?

Krönikan publicerades först i BrandNews Tryckta upplaga nr 5/2016

Läs mer


SISTA ORDET

H&M bygger vidare

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 4/2016

Läs mer


SISTA ORDET

Fanbase hjälper och stjälper

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 3/2016...

Läs mer


SISTA ORDET

Vilken STANK!

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 2/2016

Läs mer
KRÖNIKA

Är politik varumärkesstrategi?

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 1/2016.

Läs mer


KRÖNIKA

Tomten vill ha fiber


Det är inte lätt att vara tomte, det ska nissarna veta. Eller det vet...

Läs mer
KRÖNIKA

Om en leksak, hårvatten och en udda finansvalp


När man har arbetat som varumärkeskonsult i drygt 40 år är...

Läs mer
KRÖNIKA

Våra associationer är kanske inte så påverkbara trots allt


En krönika av Malin Wollin i Aftonbladet i somras illustrerar hur olika vi...

Läs mer

Hälsotrenden allt starkare - gamla produkter får ge vika

Portföljstrategi - Volkswagen tar över

KraftFrejaMarabouGeneral-
FoodsAltriaPhilipMorris-
JacobsSuchardNabisco,
kan jag hjälpa till?

Ingen människa är en ö

Vilket märkesminne har du?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson