Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

SISTA ORDET

Vilket märkesminne har du?


Christer Löfgren 2015-02-16


När det gäller förpackningar är den officiella synen juridiskt att konsumenter styrs av varumärken i form av ord och figurer - utformningen av förpackningen uppfattas inte som ett varumärke, i alla fall inte grundformen på förpackningen. Men hur är det egentligen när du kryssar runt i din livsmedelsbutik?

När jag funderade lite närmare på hur jag själv hittar rätt, kommer jag fram till att det är förpackningarna, mer än ordmärken som leder mig rätt. Faktum är att jag inte har en aning vilket varumärke som finns på marmeladburken jag blixtsnabbt identifierar på hyllan tack vare glasburkens form och det svarta locket, och har ståendes hemma i kylskåpet. Lika lite vet jag var det är för varumärke på den pepparsalami som jag köper mycket oftare än jag köper en ny marmeladburk, men jag identifierar salamin snabbt och enkelt i kyldisken tack vare förpackningens utformning. I kaffehyllan ser jag på distans var förpackningarna med ”mitt” kaffe står, och jag behöver aldrig läsa på vilket varumärke förpackningarna har. Hur min sons favorityoghurt ser ut vet jag, men om du frågar mig om det är YOGGI och YO som står på förpackningen…då har jag inget svar. Listan kan göras längre.

Men visst, i många fall styrs jag av själva i ordmärket. Speciellt när jag funderar över något jag inte brukar ta från hyllorna. Vissa varumärken fungerar som varningsskyltar, andra lockar, andra skapar mer eller mindre obefintliga associationer och därmed också begränsade köpincitament.

Sedan kan man dra en skiljelinje mellan förpackningarnas 3D-utformning och den grafiska utformningen. Ibland är det 3D-utformningen som hjälper mest, oftare kanske det grafiska.

Nä, nu när jag sitter och skriver det här blir jag sugen på att sticka väg till butiken och ”känna efter”. Vilket märkesminne har jag egentligen?

Christer Löfgren


Tipsa en vän     Skriv ut



SISTA ORDET

Från fiffigt imaginärt begrepp till kärnan i verksamheten


Första gången jag hörde om begreppet varumärke var relativt sent i livet. Det...

Läs mer
KRÖNIKA

Att radera ett varumärke på 30 sekunder

Björn Mogensen

Väldigt få har någon större koll på hur de pensionsfonder man har...

Läs mer


SISTA ORDET

Satisfaction värd ett par tusen?

Krönikan publicerades först i BrandNews Tryckta upplaga nr 5/2016

Läs mer


SISTA ORDET

H&M bygger vidare

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 4/2016

Läs mer


SISTA ORDET

Fanbase hjälper och stjälper

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 3/2016...

Läs mer


SISTA ORDET

Vilken STANK!

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 2/2016

Läs mer
KRÖNIKA

Är politik varumärkesstrategi?

Krönikan publicerades först i BrandNews tryckta upplaga nr 1/2016.

Läs mer


KRÖNIKA

Tomten vill ha fiber


Det är inte lätt att vara tomte, det ska nissarna veta. Eller det vet...

Läs mer
KRÖNIKA

Om en leksak, hårvatten och en udda finansvalp


När man har arbetat som varumärkeskonsult i drygt 40 år är...

Läs mer
KRÖNIKA

Våra associationer är kanske inte så påverkbara trots allt


En krönika av Malin Wollin i Aftonbladet i somras illustrerar hur olika vi...

Läs mer

Hälsotrenden allt starkare - gamla produkter får ge vika

Portföljstrategi - Volkswagen tar över

KraftFrejaMarabouGeneral-
FoodsAltriaPhilipMorris-
JacobsSuchardNabisco,
kan jag hjälpa till?

Ingen människa är en ö

Vilket märkesminne har du?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson