Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »



BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

BRANDNEWS

Guccis GG-monogram hindrar Edges monogram


Christer Löfgren 2017-03-14

Edges till vänster och Guccis två till höger.
Edges till vänster och Guccis två till höger.

PRV – Svenska Edge fick sin varumärkesansökan för ett spegelmonogram registrerat. Det gillades inte av Gucci som invände och pekade på deras registrerades GG-monogram. De fick rätt PRV höll med om förväxlingsrisken.


Svenska Edge säljer hårvårdsprodukter till frisörer. De ansökte under 2015 om registrering av ett monogram, som de själva hävdar består av två 9:or.

När Gucci invände hos Patent- och registreringsverket (PRV) pekade Gucci på flera av sina GG-registreringar, såväl de där G:na går in i varandra som när de är fristående, samt på ett vidgat skydd mot snyltning.

Två av Guccis registreringar räckte enligt PRV, de omfattade samma varor som Edges registrering samt hade fristående G.

Efter noterandet av varu- och tjänstelagslikhet konstaterade PRV att båda sidors spegelmonogram uppfattas bestå av två G. De är alltså visuellt, fonetiskt och begreppsmässigt lika. PRV fortsatte med att peka på att det är konsumenten minnesbild som är relevanta, inte en direkt jämförelse, och det är endast vid en noggrann granskning som man uppfattar skillnaderna.

Innan PRV slog fast att spegelmonogrammen var förväxlingsbara la man till att utifrån Guccis bevisning har deras spegelmonogram förstärkt känneteckenskraft.

Därmed hävdes Edge registrering.

Not: Gucci använde ett danskt ombud inför PRV.

En registrering där Guccis G går in i varandra.
En registrering där Guccis G går in i varandra.

Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut



Sida vid sida, men inte överallt.
Sida vid sida, men inte överallt.

BRANDNEWS

Uppfattas KERRYGOLD och KERRYMAID likadant på de brittiska öarna som i Spanien?

EUD – Så enkelt är det inte. Det var EU-domstolens besked till spanska domstolarna. Att två...

Läs mer
Två gamla registreringar mot den nya, nu hävda, från 2016.
Två gamla registreringar mot den nya, nu hävda, från 2016.

BRANDNEWS

Baume & Merciers grekiska F mer figur än bokstav

PMD – Bokstäver i andra alfabet än det latinska ses i varumärkesrättsliga sammanhang som just...

Läs mer
Två registreringar.
Två registreringar.

BRANDNEWS

FLYTTMÄSTAREN förväxlingsbart med FLYTTMÄSTER

PMD – Om det finns någon tidigare koppling mellan de två framgår inte, men det är klart...

Läs mer
Belmond Hotel Cipriani.
Belmond Hotel Cipriani.

BRANDNEWS

Lyxhotellet Belmond Hotel Ciprianis EU-registrering lever vidare

TRIB – Arrigo Ciprianis var under tio år, 1958-67, hotelldirektör på lyxhotellet Cipriani i...

Läs mer
BRANDNEWS

URBANPEARS blev inte URBANPEERS

PRV – Utrymmet att få ändra varumärken som man har ansökt om eller fått registrerade...

Läs mer


BRANDNEWS

Ny praxis kring viten från PMÖD i barnreklammål

PMÖD – PMÖD har nu slagit fast att Marknadsdomstolens mycket...

Läs mer


BRANDNEWS

SOUNDFELT blev premiären för varumärkesansökningar i PMÖD

PMÖD – Praxisjustering öppnar upp möjligheterna för...

Läs mer


BRANDNEWS

Tullverket hittade LEGO-kopior

PMD – En nyckel i jakten på piratkopior är Tullverket. Mä...

Läs mer
BRANDNEWS

Piratkopior; Falkenbergsbo fälld för BJÖRN BORG-kopior

Ett registrerat EU-varumärke.

PMD – ”Inte trovärdiga”, löd Patent- och...

Läs mer
BRANDNEWS

Religionsfrihet – ett argument från JAK som inte höll


PMD – Vi bjöds på en premiär när Patent- och...

Läs mer
BRANDNEWS

GS dominerar

PMD – Sandberg Development ville registrera varumärket GS...

Läs mer


BRANDNEWS

Nya numret av BrandNews, 3/17

Denna vecka har våra prenumeranter fått senaste numet av tryckta...

Läs mer


BRANDNEWS

Gårdsfisk-loggan var alltför lik Sushi Shops logga

PRV – Den stora franska sushi-kedjan Sushi Shops invände mot en...

Läs mer


BRANDNEWS

Varumärkeslagen strider mot yttrandefriheten

USSC – Rockbandet The Slants vill registrera bandnamnet som varumä...

Läs mer
BRANDNEWS

Stark förstod skillnaderna för sent

PMD – Stark Partners har försökt det omöjliga, utan...

Läs mer
BRANDNEWS

Nyttig sommarläsning



Även om du förstås väntar på nästa nummer av...

Läs mer


BRANDNEWS

Trav och Galopp / ATG vill förbjuda LEGOLAS.BET

PMD – Den nya Malta-baserade speltjänsten Legolas.bet erbjuder spel...

Läs mer


BRANDNEWS

Juristbyrå kolliderar med patentbyrå

PRV – I Göteborg hittar man Gotajuristerna och i Jönköping...

Läs mer
BRANDNEWS

Å nu en engelsk COVFEFE-ansökan


Den syntes i sökdatabasen tidigare, men nu hittar man en tredje nationell...

Läs mer


BRANDNEWS

Schweiziskt och svenskt verkar ha blivit först med COVFEFE-ansökan


Det senaste dygnets webbsuccé, president Trumps innovativa ordval...

Läs mer


BRANDNEWS

Madrid Monitor, en föbättrad söktjänst


Ett smart sätt att föregripa och ha koll på de mest uppenbara...

Läs mer
BRANDNEWS

Skilj på figurmärke och färgmärke, och var inte passiv


TRIB – Enercon ansökte om registrering av ett färgmärke,...

Läs mer
Det här är varumärkesintrång av H&M, hävdar Tommy Hilfiger.

BRANDNEWS

Hilfiger stämmer H&M för varumärkesintrång

PMD – När H&M för andra gången på kort tid nu...

Läs mer


BRANDNEWS

Fläskkvartetten/Fleshquartet och Entombed i domstol

PMD – ”Musikvecka” i Patent- och marknadsdomstolen. Under den...

Läs mer

Orkla besegrade Nestlé i en rekorddyr FELIX-kamp, uppdaterad

HANDY, ett svårregistrerat vanligt ord

Greencaller och Gothia Telecom får betala vite om 750.000 kronor

TAXI STOCKHOLM vinnare i en förlikning

Moroccanoils förpackningsdesign är inte känd

Nya numret av BrandNews, 2/17

DJURSKYDDAD KRAVDESIGN snyltar på KRAV

Så här tänker PMÖD- respektive HD-domarna

SOFIERO KAFFEROSTERI är inte förväxlingsbart med SOFIERO

Självregleringens gissel, Postkodslotteriet får olika besked

Förväxlingsbara FP-loggor

THE SPECIALS – ännu ett bandnamn det tvistas om

Combe kämpar utan framgång med JUST FOR MEN

Electrolux näst flitigast i världen att jaga domännamnssnyltare

IVT vs NIBE, med IVT som vinnare

Nytel fällt för sin telemarketing mot privatkunder

O’BOY, det gick inte som Kraft tänkte sig

Brett skydd för stiliserat e

Guccis GG-monogram hindrar Edges monogram

Inget nytt kring parallellimport i dom från en oenig PMD

Swedish Match stämmer för både varumärkesintrång och vilseledande marknadsföring

RSS

KALENDER (klicka här för att se allt)

Tisdag 29/8
Upphovsrätt - länkning (IMK)
Torsdag 7/9
XVI Nordiska Upphovsrättssymposiet
Hanteringen av det industriella rättskyddet i det nya nationella systemet (AIPPI)
Fredag 8/9
XVI Nordiska Upphovsrättssymposiet
Torsdag 14/9
EU-varumärket, EU-design och .eu (FICPI)
Torsdag 21/9
Patentdagen (Groth)
Onsdag 17/1 2018
Praxisdagen (SFIR)
Torsdag 25/1 2018
VARUMÄRKESDAGEN

Vinge 16

Lindahl glasklart

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

artiklar

BRANDNEWS tema

2016

BN 2/2016 Tidlöst! Intervju med vinnaren av SIGNUMPRISET.

BN 1/2016 Hur träffsäker kan du bli med ditt varumärke?

2015

BN 6/2015 Nu är det "nya" EU-varumärket nära! Av Ulla Wennermark.

BN 5/2015 Tobaksbolagen riskerar än hårdare lagstiftning. Av Lena Seratelius.

BN 3/2015 Jeans och ensamrätter. Av Christer Löfgren.

BN 2/2015 Signumpriset - Lantmännen har det redan i sitt DNA. Av Christer Löfgren.

BN 1/2015 Varumärken på internet. Av Christer Löfgren.

2014

BN 6/2014 Året som gick. Av Christer Löfgren.

BN 5/2014 25 år med BrandNews. Av Christer Löfgren.

BN 4/2014 Högsta domstolen i varumärkenas värld. Av Christer Löfgren.

BN 3/2014 Designskydd. Vad? Hur? Var?. Av Christer Löfgren.

BN 2/2014 Kompetensen och erfarenheten samlas i två olika domstolar. Av Christer Löfgren.

BN 1/2014 Förgänglighet - ett urstarkt kärnvärde. Intervju med vinnaren av SIGNUMPRISET: ICEHOTEL

2013

BN 6/2013 Parallellhandel - Konkurrensrättsliga och immaterialrättsliga implikationer. Av Mats Johnsson och Elsa Arbrandt.

BN 5/2013 Vad händer med de immateriella tillgångarna i en konkurs? Av Hanna Tilus och Johan Hörnberg.

BN 5/2013 Åtnjuter varumärken något egentligt skydd i ICANN:s program för nya toppdomäner? Av Maria Bergstén..

BN 4/2013 Framsidan särskiljer och säljer. Av Christer Löfgren.

BN 3/2013 Det personliga varumärket. Av Christer Löfgren.

BN 2/2013 Avtal Special. Sponsoravtal kräver mer. Av Lena Seratelius.

BN 1/2013 Segerintervju med SIGNUM-vinnaren HÄSTENS

BN 1/2013 Publicering på Internet. Av Magnus Tonell.

BN 1/2013 Passion för sömn. Intervju med 2013 års vinnare av SIGNUMPRISET..

2012

BN 6/2012 Piratkopior - skillnader mellan brottmål och tvistemål.

BN 5/2012 Apotekens recept på framgång.

BN 4/2012 Långt fängelsestraff för piratkopior.

BN 3/2012 Skyddet mot produktefterbildningar i Sverige och Norge.

BN 3/2012 ACTA - Skräckens avtal.

BN 2/2012 Släktnamn. Då och nu. Av Jan Ottosson.

BN 1/2012 Omöjligt bor inte här. Intervju med vinnaren av varumärkespriset SIGNUM - GRÖNA LUND.

2011

BN 6/2011 11 domar om vilseledande reklam.

BN 5/2011 Reklamombudsmannen.- Etik i huvudrollen

BN 4/2011 Egen toppdomän. Något för dig? Av Maria Bergstén.

BN 3/2011 Sponsring och Ambush Marketing. Av Lena Seratelius.

BN 2/2011 Exploatering av kändisars namn och ansikten. Av Magnus Tonell och Kristoffer Sparring.

BN 1/2011 Varumärkespriset SIGNUM - Vinnarintervju med Indiska.

2010

BN 8/2010 Värdering av varumärken.

BN 7/2010 Skydd för formgivning - Marknadsdomstolen svårflirtad.

BN 6/2010 Namngivning - ordval, stavning och ton.

BN 5/2010 Klassiskt cykelmärke med caféstöd. .

BN 4/2010 Framgångsfaktorer bakom varumärkesorientering. Del 1. Av Johan Gromark och Frans Melin .

BN 3/2010 Google - Bara en leverantör av söktjänster.

BN 2/2010 Vem är vem på Internet? Av Petter Rindforth.

BN 1/2010 FINDUS - inte bara rara små ärtor! Intervju med vinnaren av SIGNUMPRISET.


2009

BN 8/2009 Äntligen! Snart får vi en ny varumärkeslag.

BN 7/2009 Varumärket under attack. Av Johan Lundblad och Mikaela Zabrodsky.

Jubileumsnummer BN 5-6/2009 Rätten till och ansvaret för innehållet i reklamfilm. Av Magnus Tonell.

BN 4/2009 Skriv inte under!

BN 3/2009 Gemensam standard för värdering av varumärken

BN 2/2009 Kopior och tullingripanden

BN 1/2009 Fjälltur inspirerar marknadsförare


2008

BN 8/2008 Identitet och likhet

BN 7/2008 För bra design - för att skyddas

BN 7/2008 Bilaga till "Varumärkesregler rubbar inte jämförande reklam" - Marknadsföringslagen §18

BN 6/2008 Produktplacering

BN 5/2008 Mönsterpraxis vid OHIM

BN 5/2008 Intervju med Marianne Levin

BN 4/2008 Intervju Håkan Swahn

BN 3/2008 Så gott som skyddat

BN 2/2008 MARIMEKKO Signum-vinnare 2008

BN 1/2008 Tolv år vid OHIM


2007

BN 8/2007 Miljövänlig, giftfri och nedbrytningsbar reklam

BN 7/2007 Baka varumärke - från ax till limpa

BN 6/2007 EG-varumärket - kan varumärket registreras?

BN 5/2007 Stark företagskultur ger starka varumärken

BN 4/2007 Internationella reklamregler - VÄGVISARE

BN 3/2007 Läkemedelsreklam - läkande lätt eller rena pillergörat?

BN 2/2007 LÖFBERGS LILA Signum-vinnare 2007

BN 1/2007 Licensiering av merchandisingrättigheter


2006

BN 8/2006 Future Design Days - Punkfarfar fascinerar fortfarande

BN 7/2006 Skydda din design inom hela EU

BN 6/2006 Mackmyra har en historia att berätta

BN 5/2006 Det mesta står fast i nya marknadsföringslagen

BN 4/2006 Fotboll! Fotboll! Fotboll!

BN 3/2006 You don't win silver, You lose gold.

BN 2/2006 Världens mest populära byggmaterial - LEGO

BN 1/2006 SIGNUM - ICA vinnarintervju


2005

BN 10/2005 Lyckosamt år för designskyddet 2005

BN 8/2005 FutureDesignDays 2005

BN 7/2005 Hur stort bagage får man ha egentligen?

BN 6/2005 Miljardvarumärkena, är de för lågt värderade?

BN 5/2005 Att säga sanningen, hela sanningen ...

BN 4/2005 Slogans - Slitna slagdängor eller värdiga varumärken?

BN 3/2005 TETRA PAK is not a package - vinnarintervju varumärkespriset SIGNUM.

BN 2/2005 Piratkopiering - drabbar ingen fattig?

BN 1/2005 Flera sätt att skydda design


2004

BN 10/2004 Programledarna allt viktigare.

BN 09/2004 FutureDesign Days: Fear

BN 08/2004 Brand America: Uncle Sam on the ropes.

BN 07/2004 Regler för "Made in EU" på väg.

BN 06/2004 Åtta år med EG-varumärket: Varumärkesombuden utvärderar.

BN 05/2004 Idrottens värderingar lockar sponsorer.

BN 04/2004 Värdering av varumärken.

BN 03/2004 Event Marketing: I händelsernas centrum.

BN 02/2004 Intervju med Reklamförbundets vd Anna Serner.

BN 02/2004 Reklambranschens egenåtgärder.

BN 01/2004 Intervju med Ridderståle/ Nordström.

BN 01/2004 - SIGNUMPRISET 2004 Intervju med vinnaren SvD.


2003

BN 10/2003 Så ser ljudet ut.

BN 09/2003 A work of art that works.

BN 08/2003 PR: Varumärkets vite riddare.

BN 07/2003 Doft som varumärke.

BN 06/2003 Produktplacering.

BN 05/2003 Parallellimport.

BN 04/2003 Egna eller andras varumärken.

BN 03/2003 Piratkopior.

BN 02/2003 Mästerlig Management - Intervju med Absolut Company.

BN 01/2003 Geografiska Ursprungsbeteckningar.


2002

BN 10/2002 Industridesign.

BN 10/2002 FutureDesignDays.

BN 09/2002 Färg som varumärke.

BN 08/2002 Designskydd à la EU.

BN 07/2002 Stjärnornas juridik.

BN 06/2002 Matmärken. Intervju med Erik Lallerstedt - Märkeskock med Märkeskrog

BN 05/2002 E-handel - bara för de redan etablerade?

BN 04/2002 Ljud med ensamrätt

BN 03/2002 Val ´02 - Politik och symbolik.


2001

BN 12/2001 Objektifierade kvinnor och män som blickfång .


sandart

gulliksson