Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »



BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

BRANDNEWS

HÄSTENS vinnare av SIGNUMPRISET


Christer Löfgren 2013-01-25


Under gårdagens Varumärkesdagen i Stockholm delades SIGNUMPRISET ut för 19:e gången. Detta varumärkespris som utmärker sig bland andra priser genom att ta ett helhetsgrepp på hanteringen av varumärken, något som illustreras av de sex kriterier som vägleder juryn i sitt arbete:
1. Finns det en genomtänkt och långsiktig varumärkesstrategi?
2. Finns det en enhetlig och klar linje vid varumärkesexponeringen?
3. Kvalitet på företagets varumärkesmanual/-er?
4. I vilken omfattning har företaget skyddat/registrerat sina varumärken?
5. Vilken strategi finns för varumärkesskyddet och vid intrång?
6. Var i företaget ligger varumärkesansvaret?

För att ytterligare accentuera bredden och att alla vinklar skall tas med i bedömningen är juryn rekryterade från skilda områden:
Ordförande:
Ulf Bernitz, professor vid Stockholms universitet, Director for the Wallenberg Foundation vid University of Oxford samt gästprofessor vid Örebro universitet.

Ledamöter:
Jan Rosén, professor vid Stockholms universitet.
Gunnar Berenmark, art director vid Rewir.
Francesca O´Brien Apelgren, vd för Marknadsföreningen i Stockholm.
Katarina Strömholm, advokat vid Strömholm Advokatbyrå.
Henrik Grinbaum, chefsjurist vid Sveriges Television.
Christine Pålsson, director marketing communication vid Maquet Critical Care AB
(Getinge Group), styrelseledamot i SIPF:s varumärkesutskott.
Carl Wendt, senior trademark attorney, Electrolux.

Föredragande och sekreterare
Christer Löfgren, chefredaktör för BrandNews.

Arbetet med nomineringarna görs av Lars G. Göransson, Marknadsdirektör, och Lena Fredriksson, Marknadsassistent, på Groth & Co.

Som brukligt läste juryns ordförande upp vinnarmotiveringen, och missade du Varumärkesdagen så får du chansen att läsa motiveringen här:
”Svenskheten är viktig för oss både i Sverige och utomlands” konstaterar det 160-åriga företaget där tillverkning för hand fortfarande är modellen.

Man knyter an till både svenskheten och historien genom det mönster som inte bara pryder produkterna – utan även är ett varumärke i sig: det blåvita Gripsholmsmönstret som, just det, pryder Hästens sängar.

Vi vet alla att en god nattsömn är rena hälsokuren, och Hästens har utnyttjat detta och genom åren lyft fram sovandet - och framförallt vad vi sover i. Från att ha varit en sängfabrikant i Köping har man genom ett gediget och enträget varumärkesarbete i många år blivit något mer, HÄSTENS och de blå rutorna är idag starkt kopplat till kvalitetsprodukter och god sömn.

Visionen är ”Att ge världen den bästa sömnen”.

Det finns ett helhetstänkande i utnyttjandet av varumärkena, såväl HÄSTENS-märket som rutorna, som imponerar. Inte minst de blå rutorna finns där ständigt, men utan att tränga sig på - istället mer som en solid markör och associationsbärare. En stark illustration på detta utgör webbplatsen, och den som har besökt denna, lämnar den inte utan ett blårutigt minne.

Normalt delas SIGNUMPRISET ut för hanteringen av ett varumärke, men Hästens har lyckats göra ordmärket HÄSTENS och de blå rutorna till varsin sida av samma varumärke – trots att de två samtidigt står starka var och en för sig.

Att inget som kan påverka varumärkena lämnas åt slumpen, visar de mest genomarbetade kampanjböcker som SIGNUM-juryn har stött på i sin granskning genom åren. Dessa digitala böcker blir till en årlig uppdatering av vad varumärket står för.

Hästens har inte lockats in i någon lågprisjakt, utan hållit fast vid sin positionering och istället lyft fram hantverkskunnandet och materialvalet i samverkan med och påverkan på varumärkena.

Under främst 1990-talet, när Hästens galopperade fram på sängmarknaden med sitt varumärkesarbete, blev effekten, som alltid när det gäller framgångshistorier, att snyltare dök upp, främst vad gäller rutmönstret. Men Hästens red ut detta med framgång och har ett väl genomtänkt och väl bevakat skydd för sina varumärken.

Det var nio nominerade som juryn bedömde:



Läs mer om SIGNUMPRISET, bl.a. samtliga vinnarmotiveirngarna genom åren på www.signumpriset.se

Alla segerintervjuer sedan 2003, då ABSOLUT vann hittar du bland teamartiklarna här på brandnews.se.

Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut



Ett varumärke vs två designregistreringar.
Ett varumärke vs två designregistreringar.

BRANDNEWS

EU-glasstrutsdesign snubblade på bulgarisk varumärkesregistrering

TRIB – Man kan snubbla på både det ena och det andra när man vill ha skydd för formgivning...

Läs mer
En helt ok kampanj.
En helt ok kampanj.

BRANDNEWS

Synsams kampanjer uppfyllde alla krav

PMD – Optikerbranschen har tillhört de flitigare i Marknadsdomstolens genom åren, men stått...

Läs mer


BRANDNEWS

BARNFONDEN är beskrivande och kan inte registreras

PMÖD – Insamlingsstiftelsen Barnfondens har nu deltagit i Patent- och marknadsöverdomstolens fortsatta...

Läs mer
Namnet som kostar 100.000 kronor om det inte ändras.
Namnet som kostar 100.000 kronor om det inte ändras.

BRANDNEWS

Hamburgerkedjan Big Boy sätter stop för Varbergsrestaurang

PMD – De gäller att ta en titt i PRV:s varumärkesregister. Huruvida Restaurangen i Big Boy’s...

Läs mer


BRANDNEWS

OPTIMAL och ESSENTIAL, inte är det varumärken inte

PRV – Ett bryggeri vill registrera OPTIMAL för öl; ett mjukvaruföretag vill registrera ESSENTIAL...

Läs mer
Två 3D-varumärken som fick nobben.

BRANDNEWS

3D-märke, PAGO-flaskan fick nej

PRV – Den lilla gröna tunnliknande flaskan som innehåller...

Läs mer
Den förbjudna m&m's i mitten flankerad av Kraft/Marabous m och Mars M&M's.

BRANDNEWS

Kampen mellan Kraft/Marabou och Mars om m&m's över efter nio år i domstolarna

PMD – En av de mest omfattande godisstriderna i svenska domstolar är...

Läs mer


BRANDNEWS

Tribunalen sa nej till Marlboros genidrag

TRIB – Marlboros kamp för att få en EU-registrering för...

Läs mer
Det förbjudna; blogg till vänster och instagram-inlägg till höger.

BRANDNEWS

Influencers som Kissie var tydliga

PMD – Beskedet från Patent- och marknadsdomstolen var tydligt och...

Läs mer
Fyra exempel på användning av det teckande EU-varumärket.

BRANDNEWS

Att använda ett positionsmärke på skor – X

TRIB – Nej, märket du använder behöver inte var identiskt...

Läs mer
Repsol är nöjda och gasar vidare, så nu kan Lantmännen Reppe döpa sin sprit.

BRANDNEWS

Striden mellan Repsol och Lantmännen avblåst

PMD – Spanska Repsol fick Lantmännen Reppes varumä...

Läs mer
På turné utan registrering.

BRANDNEWS

SMÅSTADSLIV på två håll

PMD – När Klart Sämsta AB stötte på patrull i PRV,...

Läs mer
Bohlins till vänster och Knivarts till höger.

BRANDNEWS

Kärleksknuten som hamnade i PMD

PMD – Det har varit ovanligt många (om än få i reella...

Läs mer


BRANDNEWS

Fängelse för tre personer i DesignersRevolt-domen

PMÖD – Pendeln svängde rejält åt båda hå...

Läs mer
En vinnare!

BRANDNEWS

HSB - vinnare av SIGNUMPRISET

Under gårdagens Varumärkesdagen delades traditionsenligt...

Läs mer
Får du en faktura med en sådan här logga, försäkra dig om att den verkligen kommer från EUIPO i Alicante, innan du betalar.

BRANDNEWS

Långa fängelsestraff för bluffaktor från ”OHIM”

HOVR – En svensk liga tjänade miljonbelopp på falska fakturor...

Läs mer
Förbjuden marknadsföring.

BRANDNEWS

Made in USA, inte ens nära

FTC – Precis som ”Made in Sweden” så är...

Läs mer
BRANDNEWS

När konst, yttrandefrihet och varumärkesrätt kolliderar, FACK JU GÖHTE


TRIB – Att filmtitlar registreras som varumärken är inte...

Läs mer
<span class=\

BRANDNEWS

Gillholms Marina begick intrång i skyddet för formgivningen av Nord West 420 Flybridge

PMÖD – I en dom som inte går att överklaga har nu Patent-...

Läs mer
Kopian till vänster, originalet till höger.

BRANDNEWS

Ur & Penn fälldes för armbandskopia

PMD – Skydd av design / formgivning. Det finns många ankararmband...

Läs mer
BRANDNEWS

Tylösand fick betala för länkning till Instagram-konto

Här på tylosand.se fanns länken till Instagram-kontot.

PMD – Att utnyttja andras bilder kan kosta. Tylösands Havsbad...

Läs mer


BRANDNEWS

IOGT-NTO:s grova övertramp i telemarketing av MILJONLOTTERIET

PMD – Ledningen i IOGT-NTO borde vara nervösa nu när ännu...

Läs mer


BRANDNEWS

g-logga; grönvit en del av svartvit

PMD – När ContextLogic kämpade för att få sin...

Läs mer
BRANDNEWS

Doktorand fälld för grovt oaktsamt upphovsrättsintrång

PMD – Det gäller att hålla koll på källor i den...

Läs mer

Nike lyckas stoppa upponervänd kinesisk swoosh

När piratebay.se förverkades

Aldis Champagne sorbet är ok, den innehåller ju Champagne

Nej, tavelkroken kan inte registreras som 3D-varumärke pga teknik

PRV:s nya GD utsedd: Peter Strömbäck

Påsklämma inte ett varumärke i sig

Julklapp till varumärkesintresserade: PMÖD skickar två högintressanta frågor till EUD

Nya numret av BrandNews, 6/17

Tenders har ett svagt skydd, men det räckte mot eTenders

Tarkett fick rätt mot e-handlare

Leksaksbilarna krånglade för Hyundai

CDON fällda för bokomslag

Nya tider – HULK för kosttillskott krockar med HULK för träningskläder

Kronofogden sålde piratkopia

Nya numret av BrandNews, 5/17

Flera praxisbudskap från Högsta domstolen i LF-domen

MD:s praxisbyggande under 45 år på över 700 sidor

PRV utmanar PMÖD-praxis med RHYTHMVIEW

Nix, CLARK KENT är inte notoriskt känd

TV4 planerade övertrampet

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång med Bieber-satsningen

PRVkurs

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 8/3
A new IP world (FICPI Sweden)
Tisdag 13/3
Kravskrivning och kravtolkning (PRV)
Torsdag 15/3
AIPPI-dagen
Pre-INTA: Trender och utveckling inom varumärkesjuridiken (Groth)
Torsdag 12/4
Patentskydd - hur funkar det? (PRV)
Måndag 7/5
IP case law conference (EUIPO)
Tisdag 8/5
IP case law conference (EUIPO)
Torsdag 24/5
Klassning av varumärke (PRV)
Onsdag 17/10
US-formalities and news for IP Adminstrators and Paralegals (PRV)
Torsdag 15/11
ASSISTENTDAGEN (PRV)

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson