Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »



BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

BRANDNEWS

HÄSTENS vinnare av SIGNUMPRISET


Christer Löfgren 2013-01-25


Under gårdagens Varumärkesdagen i Stockholm delades SIGNUMPRISET ut för 19:e gången. Detta varumärkespris som utmärker sig bland andra priser genom att ta ett helhetsgrepp på hanteringen av varumärken, något som illustreras av de sex kriterier som vägleder juryn i sitt arbete:
1. Finns det en genomtänkt och långsiktig varumärkesstrategi?
2. Finns det en enhetlig och klar linje vid varumärkesexponeringen?
3. Kvalitet på företagets varumärkesmanual/-er?
4. I vilken omfattning har företaget skyddat/registrerat sina varumärken?
5. Vilken strategi finns för varumärkesskyddet och vid intrång?
6. Var i företaget ligger varumärkesansvaret?

För att ytterligare accentuera bredden och att alla vinklar skall tas med i bedömningen är juryn rekryterade från skilda områden:
Ordförande:
Ulf Bernitz, professor vid Stockholms universitet, Director for the Wallenberg Foundation vid University of Oxford samt gästprofessor vid Örebro universitet.

Ledamöter:
Jan Rosén, professor vid Stockholms universitet.
Gunnar Berenmark, art director vid Rewir.
Francesca O´Brien Apelgren, vd för Marknadsföreningen i Stockholm.
Katarina Strömholm, advokat vid Strömholm Advokatbyrå.
Henrik Grinbaum, chefsjurist vid Sveriges Television.
Christine Pålsson, director marketing communication vid Maquet Critical Care AB
(Getinge Group), styrelseledamot i SIPF:s varumärkesutskott.
Carl Wendt, senior trademark attorney, Electrolux.

Föredragande och sekreterare
Christer Löfgren, chefredaktör för BrandNews.

Arbetet med nomineringarna görs av Lars G. Göransson, Marknadsdirektör, och Lena Fredriksson, Marknadsassistent, på Groth & Co.

Som brukligt läste juryns ordförande upp vinnarmotiveringen, och missade du Varumärkesdagen så får du chansen att läsa motiveringen här:
”Svenskheten är viktig för oss både i Sverige och utomlands” konstaterar det 160-åriga företaget där tillverkning för hand fortfarande är modellen.

Man knyter an till både svenskheten och historien genom det mönster som inte bara pryder produkterna – utan även är ett varumärke i sig: det blåvita Gripsholmsmönstret som, just det, pryder Hästens sängar.

Vi vet alla att en god nattsömn är rena hälsokuren, och Hästens har utnyttjat detta och genom åren lyft fram sovandet - och framförallt vad vi sover i. Från att ha varit en sängfabrikant i Köping har man genom ett gediget och enträget varumärkesarbete i många år blivit något mer, HÄSTENS och de blå rutorna är idag starkt kopplat till kvalitetsprodukter och god sömn.

Visionen är ”Att ge världen den bästa sömnen”.

Det finns ett helhetstänkande i utnyttjandet av varumärkena, såväl HÄSTENS-märket som rutorna, som imponerar. Inte minst de blå rutorna finns där ständigt, men utan att tränga sig på - istället mer som en solid markör och associationsbärare. En stark illustration på detta utgör webbplatsen, och den som har besökt denna, lämnar den inte utan ett blårutigt minne.

Normalt delas SIGNUMPRISET ut för hanteringen av ett varumärke, men Hästens har lyckats göra ordmärket HÄSTENS och de blå rutorna till varsin sida av samma varumärke – trots att de två samtidigt står starka var och en för sig.

Att inget som kan påverka varumärkena lämnas åt slumpen, visar de mest genomarbetade kampanjböcker som SIGNUM-juryn har stött på i sin granskning genom åren. Dessa digitala böcker blir till en årlig uppdatering av vad varumärket står för.

Hästens har inte lockats in i någon lågprisjakt, utan hållit fast vid sin positionering och istället lyft fram hantverkskunnandet och materialvalet i samverkan med och påverkan på varumärkena.

Under främst 1990-talet, när Hästens galopperade fram på sängmarknaden med sitt varumärkesarbete, blev effekten, som alltid när det gäller framgångshistorier, att snyltare dök upp, främst vad gäller rutmönstret. Men Hästens red ut detta med framgång och har ett väl genomtänkt och väl bevakat skydd för sina varumärken.

Det var nio nominerade som juryn bedömde:



Läs mer om SIGNUMPRISET, bl.a. samtliga vinnarmotiveirngarna genom åren på www.signumpriset.se

Alla segerintervjuer sedan 2003, då ABSOLUT vann hittar du bland teamartiklarna här på brandnews.se.

Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut



BRANDNEWS

PRV utmanar PMÖD-praxis med RYTHMVIEW


PRV – När PMÖD sa ja till registrering av varumärket SOUNDFELDT var det med ett resonemang –...

Läs mer
Hans vardagsalias är inte så känt.
Hans vardagsalias är inte så känt.

BRANDNEWS

Nix, CLARK KENT är inte notoriskt känd

PRV – Registreringen av CLERK KENT som varumärke gillades inte av DC Comics. De invände, men hade...

Läs mer
BRANDNEWS

TV4 planerade övertrampet

TV4 fällda för reklam för reklam.

KR – Det gäller som tv-kanal att skilja på reklam och på redaktionellt innehåll, även...

Läs mer
Det här är ett varumärkesintrång av H&M menar sportjätten Stadium.
Det här är ett varumärkesintrång av H&M menar sportjätten Stadium.

BRANDNEWS

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång med Bieber-satsningen

PMD – H&M:s samarbete med Justin Bieber kring Tour of Stadium ledde in till Patent- och marknadsdomstolen....

Läs mer


BRANDNEWS

Accents DD-märke klarade prövning

PRV – Venue Retails Accent-kedja säljer DD-produkter, bl.a. väskor och halsdukar. Deras varumä...

Läs mer


BRANDNEWS

Fem nominerade till SIGNUMPRISET 2018


När juryn för SIGNUMPRISET samlas är det för att hå...

Läs mer
BRANDNEWS

Telemarketing-fallen tar aldrig slut

PMD – Tre till, det blir det naturliga konstaterande när ytterligare...

Läs mer


BRANDNEWS

Helsingborgs CURIOCITY fick nej igen

PMD – För Helsingborgs kommun satsning på innovation m.m....

Läs mer
BRANDNEWS

Kraft fick inte ut dokument från Mars i m&m’s-målet

Ett intrångsföremål som kan kosta Mars 35 miljoner kronor i skadestånd.

PMD – Kraftmätningen mellan Kraft och Mars kring Krafts...

Läs mer
Orklas två EU-registrerade pandor till vänster, Grand Candys nekade ansökan till höger.

BRANDNEWS

Orkla fick hjälp att skydda pandan

PRV – Det gamla, sedan 1920-talet, finska godismärket PANDA ägs...

Läs mer
Originalet överst och i regístreringsform, den förbjudan kopian nederst.

BRANDNEWS

Morakniv förlikningsvinnare mot Plantagen

PMD – Våren 2016 agerade Morakniv mot Plantagen och deras fö...

Läs mer
Jan Bernadotte vill ha det här förbjudet.

BRANDNEWS

Bernadotte jagar Bernadotte & Falk

PMD – Kungens syssling Jan Bernadotte har tidigare samarbetat med Falk...

Läs mer
Danjis användning av det märket i praktiken.

BRANDNEWS

Iq + Cq + Eq = Resq uppfattas inte som ett varumärke

PMD – Väldigt mycket kan fungera som varumärke, ibland kanske...

Läs mer
BRANDNEWS

Enklare med varumärken i ett av världens största länder


Sett till befolkning är Indonesien ett av världens största...

Läs mer
Loggorna, fast det är bara ordmärkena i sig som bedömdes av PRV.

BRANDNEWS

Apple lyckades inte hindra ett annat GENIUS

PRV – Nej, det handlar in om Steve Jobs utan om Apples tjänst GENIUS...

Läs mer


BRANDNEWS

Ändringar i flera lagar


En del som skall åtgärdas är komplicerat, annat är mindre...

Läs mer
BRANDNEWS

James Bond får hjälp av PRV


PRV – Filmtiteln CASINO ROYALE är upphovsrättsligt skyddad och...

Läs mer
Ett, åtminstone ett tag till, EU-registerat varumärke på sin produkt.

BRANDNEWS

Domstolar bortsåg från gällande EU-registrering för BAUCHERLWÄRMER

EUD – EU-domstolen läxar upp österrikiska domstolar, och...

Läs mer


BRANDNEWS

Gör inget att BOLLNÄSFIL inte är från Bollnäs

PRV – Kan man välja vilket geografiskt namn som helst som varumä...

Läs mer


BRANDNEWS

VEGETA står emot kopia

PMD – För drygt tio år sedan vann kroatiska Podravka i svenska...

Läs mer
En hävd registrering.

BRANDNEWS

IOK och SOK kontrollerar

PMD – En registrering för POLISH OLYMPIC CLUB OF SWEDEN är...

Läs mer
En EU-varumärkesregistrering som överlevde en invändning när det irrades fel, hurvida den kommer överleva när Tribunalen nu har pekat ut rätt väg återstår att se.

BRANDNEWS

EUIPO irrade fel om streckkoder

TRIB – En grekisk organisation som håller i streckkodsystemet i...

Läs mer


BRANDNEWS

Krantjänst vs Krantjänst

PMD – Firmarätten måste beaktas, och även de många...

Läs mer


BRANDNEWS

TIC TAC-burken är välskyddad

TRIB – Polska BMB registrerade under 2007 sin godisburk för MIK MAKI...

Läs mer

Det var två rörelsemärken med Ports logga

Två av fyra multimediavarumärken som lämnades in premiärdagen var från Sverige

BMW vann delvis i fälgtvist

Nya numret av BrandNews, 4/17

Palmgren vann duell med Smith & Wesson

På måndag – ”allt” kan registreras som EU-varumärke

RAT PAC - att ta strid kostar

Kampen om döskallarna

Rullar på som vanligt efter Brexit

Annika Malm ny domare på PMÖD

VISIT LUND ok som domännamn men inte som varumärke

Nöjda chefer på PMD och PMÖD

Hermès exklusiva väskmärke på kollisionskurs

Immaterialrättare ny domare på HD

0700 slapp störningsavgift

Swedish Match vann mot Fiedler & Lundgren

Volvos ”nya” varumärke POLESTAR väl skyddat, men inte i Turkiet

Uppfattas KERRYGOLD och KERRYMAID likadant på de brittiska öarna som i Spanien?

Baume & Merciers grekiska F mer figur än bokstav

FLYTTMÄSTAREN förväxlingsbart med FLYTTMÄSTER

Lyxhotellet Belmond Hotel Ciprianis EU-registrering lever vidare

PRVkurs

KALENDER (klicka här för att se allt)

Tisdag 28/11
Current tools to fight counterfeits (SACG)
Onsdag 29/11
Justitiedepartementet informerar (SFIR o Dep.)
Tisdag 5/12
Klassning av varumärke - PRV
Måndag 11/12
Höstens studiedag (SFU)
Onsdag 17/1 2018
Praxisdagen (SFIR)
Torsdag 25/1 2018
VARUMÄRKESDAGEN

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PatentEye
sandart

gulliksson