PRV – Ett bryggeri vill registrera OPTIMAL för öl; ett mjukvaruföretag vill registrera ESSENTIAL för utvecklingsverktyg för mjukvaror. PRV pekade på grundläggande regler om att varumärken måste ha en förmåga att fungera som just sådana och sa nej.
Att man kan registrera högst ordinära ord som varumärken och få ensamrätt till dem kan irritera ibland, åtminstone irritera de som inte förstår innebörden av en varumärkesregistrering.
Å andra sidan är det vissa ordinära ord som är i stort sett omöjliga att registrera utan tung bevisning som visar att ordet uppfattas som ett varumärke. Det gäller t.ex. ord som anger egenskaper, inte minst egenskaper av mer allmän karaktär.
Två sådana exempel har Patent- och registreringsverket (PRV) nyligen sagt nej till.
Det amerikanska bryggeriet North Lock/Port City tog stöd i sin amerikanska registrering av OPTIMAL för öl och vill genom en internationell ansökan registrera märket även i Sverige, Tyskland, Italien, Frankrike och Spanien. Hittills är det bara i Spanien de har fått ok, i övriga länder preliminärt nej, och då PRV:s slutliga nej här:
”OPTIMAL anger beskaffenheten för ovanstående varor”.
Därför saknar märket särskiljningsförmåga och kan inte registreras.
Exakt samma motivering låg bakom PRV:s nej till registrering av ESSENTIAL för mjukvaruverktyg från amerikanska SyncFusion. Med stöd av sin amerikanska registrering siktar SyncFusion in sig på 14 länder runt om i världen, varav fyra EU-länder, plus EU-varumärket. Även för detta märke har det blivit preliminära nej överallt utom i ett land, Japan; samt ett slutligt nej hos PRV.
Besluten kan överklagas till Patent- och marknadsdomstolen.
Ur varumärkeslagen, kapitel, paragraf 5
”Bristande särskiljningsförmåga kan bero på att ett varukännetecken endast består av tecken eller benämningar som
1. i handeln visar varans eller tjänstens art, kvalitet, kvantitet, avsedda användning, värde, geografiska ursprung eller andra egenskaper eller tidpunkten för när varan eller tjänsten är framställd,”
Not: En sökning i det svenska registret på märken med endast ordet OPTIMAL ger 12 träff, varav 10 fick nej till registrering, två fick ja pga figurativa detaljer. En annan sak är att inget av de två registrerade märkena förnyades efter tio år, så de kanske inte heller fungerade bra i praktiken.
Not: Ett tips är att knacka in det märke man tänker sig och produkten det gäller på Google, så kan man få en hyfsad bild, t.ex. genom att slå in optimal och beer eller öl.
Not: Det finns ju dock inget som hindrar från att man använder ett av det här skälet i sig oregistrerbart ord som ett varumärke.