Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »



BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

BRANDNEWS

På måndag – ”allt” kan registreras som EU-varumärke


Christer Löfgren 2017-09-28

Magnus Ahlgren tog bl.a. upp osäkerheten om var gränsen för ett ljudmärke går.
Magnus Ahlgren tog bl.a. upp osäkerheten om var gränsen för ett ljudmärke går.

Nya regler – Dimman har haft stora delar av Sverige i ett starkt grepp den senaste veckan, nu breder dimman ut sig över Alicante, ingen vet vad som händer nästa vecka och framöver! Hur många 20 MB stora MP4-filer kommer att lämnas in som varumärkesansökningar? Hur långa sekvenser av ljud, filmer m.m. kommer accepteras som EU-varumärken? Vilken ensamrätt (skyddsomfång) kommer att ges till rörelsemärken eller multimedievarumärken?

Igår arrangerade SFIR (Svenska Föreningen för Immaterialrätt) ett seminarium med chefsjuristen på Design- och varumärkesavdelningen på Patent- och registreringsverket, Magnus Ahlgren, som huvudtalare. Temat var ”Plats för nya varumärken i registren”. Det som i praktiken händer är att det mycket begränsande kravet på att varumärken skall återges grafiskt försvinner.

Ahlgren berättade lite allmänt om utvecklingen och presenterade sedan de märkestyper som EUIPO (registreringsmyndigheten för EU-varumärken i Alicante) kommer att ta emot. EUIPO har i 14 månader förberett den här nyordningen tillsammans med de nationella registreringsverken. Ahlgren noterade förstås att det svenska plus de andra blott fem nationella myndigheterna som genomför officialprövning, alltså bedömer om sökta varumärken är förväxlingsbara med tidigare rättigheter, har en diger uppgift framför sig.


Märkestyperna och inlämningsformat.
Märkestyperna och inlämningsformat.

Men kom ihåg att kravet på att varumärken måste ha särskiljningsförmåga - alltså verkligen uppfattas som ett varumärke - finns kvar.

En utförligare rapport om seminariet kommer i kommande nummer av BrandNews.

Not: Den som vill ansöka om registrering av någon av dessa nya typer av varumärken här i landet får ge sig till tåls till nästa år. Men Ahlgren lovade att PRV är beredda från början när det väl är dags.

Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS

VEGETA står emot kopia

PMD – För drygt tio år sedan vann kroatiska Podravka i svenska domstolar, tingsrätt och hovrä...

Läs mer
En hävd registrering.
En hävd registrering.

BRANDNEWS

IOK och SOK kontrollerar

PMD – En registrering för POLISH OLYMPIC CLUB OF SWEDEN är numer historia. IOK och SOK invände och...

Läs mer
En EU-varumärkesregistrering som överlevde en invändning när det irrades fel, hurvida den kommer överleva när Tribunalen nu har pekat ut rätt väg återstår att se.
En EU-varumärkesregistrering som överlevde en invändning när det irrades fel, hurvida den kommer överleva när Tribunalen nu har pekat ut rätt väg återstår att se.

BRANDNEWS

EUIPO irrade fel om streckkoder

TRIB – En grekisk organisation som håller i streckkodsystemet i landet invände för att få...

Läs mer


BRANDNEWS

Krantjänst vs Krantjänst

PMD – Firmarätten måste beaktas, och även de många gånger ganska beskrivande firmorna...

Läs mer


BRANDNEWS

TIC TAC-burken är välskyddad

TRIB – Polska BMB registrerade under 2007 sin godisburk för MIK MAKI som EU-design, något som inte...

Läs mer


BRANDNEWS

Det var två rörelsemärken med Ports logga

Att svenska Ports redan första dagen det var möjligt lämnade in...

Läs mer
Lite att välja på när man söker i TMview, och då får inte alla märkestyper plats i rutan.

BRANDNEWS

Två av fyra multimediavarumärken som lämnades in premiärdagen var från Sverige

Sedan den 1 oktober har möjligheterna att registrera EU-varumärken...

Läs mer
Många förbjudna delar i detta katalogutdrag.

BRANDNEWS

BMW vann delvis i fälgtvist

PMD – BMW hade nog önskat att de kunnat dra igång tvisten mot...

Läs mer


BRANDNEWS

Nya numret av BrandNews, 4/17


Ny numret av BrandNews bjuder på en ett-års titt på de...

Läs mer


BRANDNEWS

Palmgren vann duell med Smith & Wesson

PRV – När krutröken lagt sig klev privatpersonen Palmgren...

Läs mer
Magnus Ahlgren tog bl.a. upp osäkerheten om var gränsen för ett ljudmärke går.

BRANDNEWS

På måndag – ”allt” kan registreras som EU-varumärke

Nya regler – Dimman har haft stora delar av Sverige i ett starkt grepp...

Läs mer
Vinnare, och därmed rätt till kostnadstäckning.

BRANDNEWS

RAT PAC - att ta strid kostar

PMD – Har man en rättighet vars giltighet med skäl kan...

Läs mer


BRANDNEWS

Kampen om döskallarna

PRV –  I bl.a. Norge gick det bra för japanske Homma att...

Läs mer


BRANDNEWS

Rullar på som vanligt efter Brexit

EU – Allt rullar på som tidigare, så kan man beskriva hur EU...

Läs mer
NY DOMARE

Annika Malm ny domare på PMÖD


I början av september började rutinerade immaterialrättaren ...

Läs mer


BRANDNEWS

VISIT LUND ok som domännamn men inte som varumärke

PMD – På visitlund.se hittar man Lunds kommuns turistinformation,...

Läs mer
BRANDNEWS

Nöjda chefer på PMD och PMÖD


När AIPPI och Patent- och registreringsverket (PRV) bjöd in till...

Läs mer


BRANDNEWS

Hermès exklusiva väskmärke på kollisionskurs

PRV – Tysk vattenrutschbana hindrar lyxmärket CITYSLIDE från...

Läs mer
BRANDNEWS

Immaterialrättare ny domare på HD

HD - Idag börjar Malin Bonthron som justiteråd (domare) på...

Läs mer


BRANDNEWS

0700 slapp störningsavgift

PMÖD – Ny praxis. Patent- och marknadsdomstolen får bereda...

Läs mer


BRANDNEWS

Swedish Match vann mot Fiedler & Lundgren

PMD – En av många premiärer detta första år med de...

Läs mer
EU-registrerad logga.

BRANDNEWS

Volvos ”nya” varumärke POLESTAR väl skyddat, men inte i Turkiet


I somras bekräftade Volvo att deras mångåriga samarbetspartner...

Läs mer
Sida vid sida, men inte överallt.

BRANDNEWS

Uppfattas KERRYGOLD och KERRYMAID likadant på de brittiska öarna som i Spanien?

EUD – Så enkelt är det inte. Det var EU-domstolens besked till...

Läs mer
Två gamla registreringar mot den nya, nu hävda, från 2016.

BRANDNEWS

Baume & Merciers grekiska F mer figur än bokstav

PMD – Bokstäver i andra alfabet än det latinska ses i...

Läs mer

FLYTTMÄSTAREN förväxlingsbart med FLYTTMÄSTER

Lyxhotellet Belmond Hotel Ciprianis EU-registrering lever vidare

URBANPEARS blev inte URBANPEERS

Ny praxis kring viten från PMÖD i barnreklammål

SOUNDFELT blev premiären för varumärkesansökningar i PMÖD

Tullverket hittade LEGO-kopior

Piratkopior; Falkenbergsbo fälld för BJÖRN BORG-kopior

Religionsfrihet – ett argument från JAK som inte höll

GS dominerar

Nya numret av BrandNews, 3/17

Gårdsfisk-loggan var alltför lik Sushi Shops logga

Varumärkeslagen strider mot yttrandefriheten

Stark förstod skillnaderna för sent

Nyttig sommarläsning

Trav och Galopp / ATG vill förbjuda LEGOLAS.BET

Juristbyrå kolliderar med patentbyrå

Å nu en engelsk COVFEFE-ansökan

Schweiziskt och svenskt verkar ha blivit först med COVFEFE-ansökan

Madrid Monitor, en föbättrad söktjänst

Skilj på figurmärke och färgmärke, och var inte passiv

Hilfiger stämmer H&M för varumärkesintrång

Lindahl glasklart

PRVkurs

KALENDER (klicka här för att se allt)

Fredag 20/10
Patentstrategier som skapar framgång (Groth)
Torsdag 26/10
PRV och upphovsrätten (SFU o PRV)
Onsdag 8/11
Varumärkesskydd - Hur funkar det? - PRV
Figurvarumärken och särskiljningsförmåga - har svensk praxis blivit strängare? (IMK)
Fredag 10/11
Behörig domstol vid gränsöverskridande immaterialrättsintrång (SFIR)
Onsdag 15/11
Immaterialrättslig AW (AIPPI)
Torsdag 16/11
ASSISTENTDAGEN - PRV
Onsdag 29/11
Justitiedepartementet informerar (SFIR o Dep.)
Tisdag 5/12
Klassning av varumärke - PRV
Måndag 11/12
Höstens studiedag (SFU)

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

artiklar

BRANDNEWS tema

2016

BN 2/2016 Tidlöst! Intervju med vinnaren av SIGNUMPRISET.

BN 1/2016 Hur träffsäker kan du bli med ditt varumärke?

2015

BN 6/2015 Nu är det "nya" EU-varumärket nära! Av Ulla Wennermark.

BN 5/2015 Tobaksbolagen riskerar än hårdare lagstiftning. Av Lena Seratelius.

BN 3/2015 Jeans och ensamrätter. Av Christer Löfgren.

BN 2/2015 Signumpriset - Lantmännen har det redan i sitt DNA. Av Christer Löfgren.

BN 1/2015 Varumärken på internet. Av Christer Löfgren.

2014

BN 6/2014 Året som gick. Av Christer Löfgren.

BN 5/2014 25 år med BrandNews. Av Christer Löfgren.

BN 4/2014 Högsta domstolen i varumärkenas värld. Av Christer Löfgren.

BN 3/2014 Designskydd. Vad? Hur? Var?. Av Christer Löfgren.

BN 2/2014 Kompetensen och erfarenheten samlas i två olika domstolar. Av Christer Löfgren.

BN 1/2014 Förgänglighet - ett urstarkt kärnvärde. Intervju med vinnaren av SIGNUMPRISET: ICEHOTEL

2013

BN 6/2013 Parallellhandel - Konkurrensrättsliga och immaterialrättsliga implikationer. Av Mats Johnsson och Elsa Arbrandt.

BN 5/2013 Vad händer med de immateriella tillgångarna i en konkurs? Av Hanna Tilus och Johan Hörnberg.

BN 5/2013 Åtnjuter varumärken något egentligt skydd i ICANN:s program för nya toppdomäner? Av Maria Bergstén..

BN 4/2013 Framsidan särskiljer och säljer. Av Christer Löfgren.

BN 3/2013 Det personliga varumärket. Av Christer Löfgren.

BN 2/2013 Avtal Special. Sponsoravtal kräver mer. Av Lena Seratelius.

BN 1/2013 Segerintervju med SIGNUM-vinnaren HÄSTENS

BN 1/2013 Publicering på Internet. Av Magnus Tonell.

BN 1/2013 Passion för sömn. Intervju med 2013 års vinnare av SIGNUMPRISET..

2012

BN 6/2012 Piratkopior - skillnader mellan brottmål och tvistemål.

BN 5/2012 Apotekens recept på framgång.

BN 4/2012 Långt fängelsestraff för piratkopior.

BN 3/2012 Skyddet mot produktefterbildningar i Sverige och Norge.

BN 3/2012 ACTA - Skräckens avtal.

BN 2/2012 Släktnamn. Då och nu. Av Jan Ottosson.

BN 1/2012 Omöjligt bor inte här. Intervju med vinnaren av varumärkespriset SIGNUM - GRÖNA LUND.

2011

BN 6/2011 11 domar om vilseledande reklam.

BN 5/2011 Reklamombudsmannen.- Etik i huvudrollen

BN 4/2011 Egen toppdomän. Något för dig? Av Maria Bergstén.

BN 3/2011 Sponsring och Ambush Marketing. Av Lena Seratelius.

BN 2/2011 Exploatering av kändisars namn och ansikten. Av Magnus Tonell och Kristoffer Sparring.

BN 1/2011 Varumärkespriset SIGNUM - Vinnarintervju med Indiska.

2010

BN 8/2010 Värdering av varumärken.

BN 7/2010 Skydd för formgivning - Marknadsdomstolen svårflirtad.

BN 6/2010 Namngivning - ordval, stavning och ton.

BN 5/2010 Klassiskt cykelmärke med caféstöd. .

BN 4/2010 Framgångsfaktorer bakom varumärkesorientering. Del 1. Av Johan Gromark och Frans Melin .

BN 3/2010 Google - Bara en leverantör av söktjänster.

BN 2/2010 Vem är vem på Internet? Av Petter Rindforth.

BN 1/2010 FINDUS - inte bara rara små ärtor! Intervju med vinnaren av SIGNUMPRISET.


2009

BN 8/2009 Äntligen! Snart får vi en ny varumärkeslag.

BN 7/2009 Varumärket under attack. Av Johan Lundblad och Mikaela Zabrodsky.

Jubileumsnummer BN 5-6/2009 Rätten till och ansvaret för innehållet i reklamfilm. Av Magnus Tonell.

BN 4/2009 Skriv inte under!

BN 3/2009 Gemensam standard för värdering av varumärken

BN 2/2009 Kopior och tullingripanden

BN 1/2009 Fjälltur inspirerar marknadsförare


2008

BN 8/2008 Identitet och likhet

BN 7/2008 För bra design - för att skyddas

BN 7/2008 Bilaga till "Varumärkesregler rubbar inte jämförande reklam" - Marknadsföringslagen §18

BN 6/2008 Produktplacering

BN 5/2008 Mönsterpraxis vid OHIM

BN 5/2008 Intervju med Marianne Levin

BN 4/2008 Intervju Håkan Swahn

BN 3/2008 Så gott som skyddat

BN 2/2008 MARIMEKKO Signum-vinnare 2008

BN 1/2008 Tolv år vid OHIM


2007

BN 8/2007 Miljövänlig, giftfri och nedbrytningsbar reklam

BN 7/2007 Baka varumärke - från ax till limpa

BN 6/2007 EG-varumärket - kan varumärket registreras?

BN 5/2007 Stark företagskultur ger starka varumärken

BN 4/2007 Internationella reklamregler - VÄGVISARE

BN 3/2007 Läkemedelsreklam - läkande lätt eller rena pillergörat?

BN 2/2007 LÖFBERGS LILA Signum-vinnare 2007

BN 1/2007 Licensiering av merchandisingrättigheter


2006

BN 8/2006 Future Design Days - Punkfarfar fascinerar fortfarande

BN 7/2006 Skydda din design inom hela EU

BN 6/2006 Mackmyra har en historia att berätta

BN 5/2006 Det mesta står fast i nya marknadsföringslagen

BN 4/2006 Fotboll! Fotboll! Fotboll!

BN 3/2006 You don't win silver, You lose gold.

BN 2/2006 Världens mest populära byggmaterial - LEGO

BN 1/2006 SIGNUM - ICA vinnarintervju


2005

BN 10/2005 Lyckosamt år för designskyddet 2005

BN 8/2005 FutureDesignDays 2005

BN 7/2005 Hur stort bagage får man ha egentligen?

BN 6/2005 Miljardvarumärkena, är de för lågt värderade?

BN 5/2005 Att säga sanningen, hela sanningen ...

BN 4/2005 Slogans - Slitna slagdängor eller värdiga varumärken?

BN 3/2005 TETRA PAK is not a package - vinnarintervju varumärkespriset SIGNUM.

BN 2/2005 Piratkopiering - drabbar ingen fattig?

BN 1/2005 Flera sätt att skydda design


2004

BN 10/2004 Programledarna allt viktigare.

BN 09/2004 FutureDesign Days: Fear

BN 08/2004 Brand America: Uncle Sam on the ropes.

BN 07/2004 Regler för "Made in EU" på väg.

BN 06/2004 Åtta år med EG-varumärket: Varumärkesombuden utvärderar.

BN 05/2004 Idrottens värderingar lockar sponsorer.

BN 04/2004 Värdering av varumärken.

BN 03/2004 Event Marketing: I händelsernas centrum.

BN 02/2004 Intervju med Reklamförbundets vd Anna Serner.

BN 02/2004 Reklambranschens egenåtgärder.

BN 01/2004 Intervju med Ridderståle/ Nordström.

BN 01/2004 - SIGNUMPRISET 2004 Intervju med vinnaren SvD.


2003

BN 10/2003 Så ser ljudet ut.

BN 09/2003 A work of art that works.

BN 08/2003 PR: Varumärkets vite riddare.

BN 07/2003 Doft som varumärke.

BN 06/2003 Produktplacering.

BN 05/2003 Parallellimport.

BN 04/2003 Egna eller andras varumärken.

BN 03/2003 Piratkopior.

BN 02/2003 Mästerlig Management - Intervju med Absolut Company.

BN 01/2003 Geografiska Ursprungsbeteckningar.


2002

BN 10/2002 Industridesign.

BN 10/2002 FutureDesignDays.

BN 09/2002 Färg som varumärke.

BN 08/2002 Designskydd à la EU.

BN 07/2002 Stjärnornas juridik.

BN 06/2002 Matmärken. Intervju med Erik Lallerstedt - Märkeskock med Märkeskrog

BN 05/2002 E-handel - bara för de redan etablerade?

BN 04/2002 Ljud med ensamrätt

BN 03/2002 Val ´02 - Politik och symbolik.


2001

BN 12/2001 Objektifierade kvinnor och män som blickfång .


sandart

gulliksson