Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »



BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

Varumärken på Internet

Varumärken behöver en Digital Due Diligence


Hans Kullin 2010-12-15

<div><div><br /></div></div>



André, Rosita och Elisabeth har minst tre saker gemensamt. De är norrmän, de är medlemmar på Facebook och de har alla registrerat så kallade vanity URLs på Facebook, som borde tillhört några av Sveriges största företag. Som medlem på Facebook kan du välja en vanity URL, som är en kortare webbadress till din profilsida, t ex www.facebook.com/felix, än den du fick när du blev medlem. En sådan adress är förstås lättare att komma ihåg och därmed att marknadsföra.

Facebook har cirka 4 miljoner svenska medlemmar och det börjar bli attraktivt att köra kampanjer direkt på det sociala nätverket istället för att locka besökare till en egen kampanjsajt eller till företagets hemsida.

Felix har i annonser hänvisat direkt till Facebook. Detsamma har inredningsbutiken Granit gjort i Stockholms tunnelbana, liksom Panasonic i en kampanj i samband med Stockholm Open i tennis. En enkät från reklambyrån ddb visar att just annonsering är det vanligaste metoden för att få nya ”gillare” på Facebook, 75% uppgav det som främsta kanal följt av 59% via vänners rekommendationer.

Det finns flera tänkbara fördelar med att marknadsföra sin Facebook-sida. Det är möjligt att bygga långsiktiga relationer med konsumenter som ”gillar” dig på Facebook och som blir dina ambassadörer. Förhoppningsvis sprider de också dina budskap vidare i sina nätverk.

Undersökningar visar också att konsumenter som följer företag på Facebook blir mer positivt inställda än innan till att rekommendera företaget till andra och även att handla av företaget.

Därför är det värdefullt att ha tillgång till en Facebook-adress som är lätt att komma ihåg och som tydligt kommunicerar avsändarens identitet.

Tyvärr är svenska företag inte alltid vakna nog att bevaka sina varumärken i sociala medier och det är därför André, Rosita och Elisabeth har hunnit först med att registrera Facebook-adresser som kunde varit vikta åt svenska företag med omsättning på miljarder. Även om företagen i dagsläget inte beslutat sig för att ha en aktiv närvaro på Facebook, kan ju detta ändras ju mer det sociala nätverket växer i betydelse. Men då kan det vara försent.

Ovanstående gäller förstås även på andra sociala medie-tjänster, inte minst på Twitter som dessutom allt oftare blir bas-identifikation på olika kringtjänster. Ett dåligt Twitter-namn följer dig således över hela webben, genom att man loggar in och skapar nya tjänster baserade på Twitter-kontot.

Omvärldsbevakning bör täcka mer än det löpande
Kommunikatörer är vana vid att bevaka vad som sägs om företaget i tv, radio och tidningar. I och med framväxten av sociala medier har inte bara antalet kanaler ökad drastiskt, tempot är också betydligt högre och en mindre kris kan uppstå på Twitter i realtid.

En löpande omvärldsbevakning av sociala medier täcker dock oftast bara in just de löpande kommentarerna. Med enbart fokus på det löpande, riskerar man att missa andra saker som kan drabba varumärket, som att:
• En hatgrupp på Facebook mot företaget har uppstått och växer sig allt större
• Konkurrenten har köpt ditt varumärke som sökord i Google för att marknadsföra sina egna produkter (sedan någon månad tillbaka tillåter Google detta, men likväl kan det inverka negativt på företaget).
• Företagets till synes ”officiella” Facebook-sida i själva verket startats av en vanlig användare och företaget har ingen kontroll över sidan.
• Första träffen i Google på företagets nylanse- rade bilmodell leder till en död sida på företagets sajt.
• Första träffen när man bild-googlar företagets namn är en bild av företagets logga som brinner.
• Någon har registrerat ditt varumärke som använ- darnamn på Twitter och vill tvinga dig att köpa loss det.
• Konkurrenten har köpt din .com-adress och pekar trafiken till sin sajt

Listan med exempel kan göras mycket längre, men ovanstående, som alla är tagna ur verkligheten, räcker nog för att förmedla poängen. För att minimera risken att drabbas av liknande obehagliga överraskningar bör företag genomföra en årlig revision av företagets position i sociala medier, något jag kallar en Digital Due Diligence.

Digital Due Diligence
Vid ett företagsförvärv gör ofta en potentiell köpare en ”due diligence”, en ordentlig företagsbesiktning för att få den fulla bilden av förvärvsobjektet och eventuella problem. På samma sätt bör företag göra en återkommande genomlysning av sin position i digitala kanaler.

Analysen syftar till att skapa sig en bild av företagets rykte i sociala medier samt att identifiera var och på vilket sätt diskussioner om företaget och branschen uppstår. Vilka är opinionsbildare och vilka eventuella risker finns för varumärket på sikt.

Några av de områden som bör analyseras är:
• Sökmotorer och referenskällor som Wikipedia
• Bloggar
• Mikrobloggar
• Sociala nätverk
• Sajter för användargenererad information, som foto och video
• Forum

En analys bör leda fram till en handlingsplan för att hantera brådskande problem och för att utveckla företagets eller varumärkets position i sociala medier på lång sikt.
Sociala medier kräver att varumärken är engagerade och närvarande

Facebooks medlemmar spenderar tillsammans 700 miljarder minuter per månad på sajten, eller motsvarande 1,3 miljoner år per månad. Varje dag visas två miljarder videoklipp på YouTube och Twitter registrerar 370 000 nya konton varje dag. Olika sociala medier har helt enkelt ett enormt inflytande över hur människor ser på olika företeelser, inte minst företag, organisationer och varumärken. Därför är det av högsta vikt för företag att de vårdar sina varumärken och bevakar sina intressen.

Många plattformar, som Twitter och Facebook, har processer där man som innehavare av varumärkesrättigheter kan kräva att återfå rätten till ett användarnamn. Men den processen kan ta tid och kräva resurser och det är inte ens säkert att den lyckas. När Facebook släppte möjligheten att registrera korta domännamn lyckades Harman Bajwa i Vancouver knipa http://www.facebook.com/harman framför näsan på Harman International. Facebook beslöt då att ge adressen (eller möjligen sälja den) till företaget istället, med motiveringen att Bajwa brutit mot nätverkets regler. Men en folkstorm bröt ut då de flesta ansåg att Harman Bajwa hade lika stor rätt till namnet som Harman International och Facebook bad om ursäkt och gav tillbaka adressen till Bajwa.

Med andra ord, Byggmax skulle ha goda möjligheter att erhålla www.facebook.com/byggmax från Ashly Blaine, men Gunnebo skulle ha svårare att få www.facebook.com/gunnebo från Johan Gunnebo. Allra bäst är förstås om innehavaren av ett varumärke har så bra koll att frågan inte hinner uppstå. Hur bra koll har du?

<div><div><div>Hans Kullin är föredragshållare, rådgivare och PR-konsult med inriktning på sociala medier. Han driver bland annat bloggen Media Culpa. Hans twittrar på @kullin.</div></div></div>
Hans Kullin är föredragshållare, rådgivare och PR-konsult med inriktning på sociala medier. Han driver bland annat bloggen Media Culpa. Hans twittrar på @kullin.



Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut



blog comments powered by Disqus
BRANDNEWS

Det var kanske enklare att döma i Let’s Dance

Delar av det upphovsrättsligt skyddade kursunderlaget.

PMD – Dermot Clemenger, tidigare domare i tv-programmet Let’s Dance är med och driver Clemenger Dance....

Läs mer


BRANDNEWS

Nu blir det fler FYND! i vinannonserna

PMÖD – Nu får ni skärpa er! Nej, självklart skriver inte Patent- och marknadsö...

Läs mer


BRANDNEWS

Ännu en domstolsseger för RED BULL

PMD – Ganska få företag har varit fler gånger i domstol pga snyltningar, alltså inte...

Läs mer
Ingen ny EU-varumärkesregistrering för ACHTUNG!-loggan.
Ingen ny EU-varumärkesregistrering för ACHTUNG!-loggan.

BRANDNEWS

ACHTUNG!

TRIB – Uppfattade du rubriken som uppmärksamhetskapande eller som ett varumärke? Frågan i ett...

Läs mer
Notera att bedömningen endast gällde ordmärkena, utan förpackningarna.
Notera att bedömningen endast gällde ordmärkena, utan förpackningarna.

BRANDNEWS

NALU vs NAU

PMD – Ännu ett exempel på när en bokstav är det enda som skiljer varumärken åt.

Läs mer
LUSH lyckades inte stoppa BLUSH STOCKHOLM.

BRANDNEWS

Är BLUSH förväxlingsbart med LUSH?

PRV – Bedömningen av huruvida två märken är fö...

Läs mer
BRANDNEWS

Fälld i PMD, friad i PMÖD, men…

PMÖD – Advisor Fondförvaltning fälldes i Patent- och...

Läs mer


BRANDNEWS

Anytime var starkare än Everytime i gymstrid

PMD – Gymmens favoritmånad är här, när alla skall...

Läs mer
BRANDNEWS

Två Hobbit-vinster


PRV – Nej, rubriken syftar inte till små vinster, även om...

Läs mer


BRANDNEWS

Testa din figur mot sökta och registrerade

EUIPO – EUIPO meddelar att Patent- och registreringsverket (PRV) och dess...

Läs mer


BRANDNEWS

Bara en reklamfras

PMD – För att kunna registrera en slogan som varumärke –...

Läs mer
BRANDNEWS

GÜVEN – korv kolliderar inte med pizzeria


PMD – Ännu en väg är utforskad i labyrinten, denna gå...

Läs mer


BRANDNEWS

Nya numret av BrandNews, 6/18


I detta nummer av BrandNews hittar man del 2 på temat...

Läs mer


BRANDNEWS

Berg-o-dalbana för Hyundai och GENESIS för leksaksbilar

PMÖD – Kanske dyker det upp GENESIS-leksaksbilar i julklapparna. Det...

Läs mer


BRANDNEWS

RAIDEN och ond tro i längdskidspåren

PMD – När nu allt större delar av landet täcks av snö...

Läs mer
Tribunalen-dom på många språk men inte engelska.

BRANDNEWS

Dags att fräscha upp tyskan?


Tidigare var det självklart för en jurist som sysslade med...

Läs mer
Originalet till vänster, replikan till höger.

BRANDNEWS

Ernst Billgren stämmer tidigare samarbetspartner för kopior

PMD – Konungens Budbärare, en saltkvarn av Ernst Billgren, kan...

Läs mer
Ingen förväxlingsrisk.

BRANDNEWS

CRISP ROLLS innebär inte intrång i KRISPROLLS

PMÖD – I en dom som inte kan överklagas har Patent- och...

Läs mer


BRANDNEWS

Malterserkorset i ordenstrid om registrering, och nytt om färger

PMD – Med tre månaders mellanrum 2014 ansökte först...

Läs mer


BRANDNEWS

Påsklämman kommer inte upp i PMÖD

PMÖD – Bevisningen för att utformningen av den välkä...

Läs mer
Ett varumärke enligt Region &Ouml;stergötland.

BRANDNEWS

Lägga skattepengar på det här!

PRV – Visst, i sjukhusbudgeten för Region Östergötland...

Läs mer
Så är här ser mäkret ut i Allnex ansökan.

BRANDNEWS

Allnex får nix – deras färgmärke registreras inte, och inte heller FILKVARG

PRV – Nix, det blir ingen registrering av ett färgmärke...

Läs mer
BRANDNEWS

HD om PMÖD:s dom…alla rätt

HD – En del tycker att Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD)...

Läs mer
JAGUAR C-TYPE på 1950-talet ovan och Autenticate C-Type nu nedan.

BRANDNEWS

C-TYPE-kopia från Bohuslän fick Jaguar att stämma för intrång

PMD – Att det finns bilentusiaster som bygger och bygger om bilar är...

Läs mer

Nya numret av BrandNews, 5/18

Coca-Cola vann även rond 2 i loggostriden mot Cacaolat

VIRRVARR, för bra design för varumärkesskydd

Wea vann även rond 2 om W-märket

Upphovrättsbrott som även var bedrägeri gav långt fängelstraff för fiffel med GARMIN-gps-kartor

Sven Marquardt, legendarisk dörrvakt i Berlin, vann i tingsrätten

Klubbad den här veckan

Crémant en skyddad beteckning, om än ej geografisk

Intressant när Bamse försöker stoppa DUNDERHONUNG-registrering för sprit

Idag även Kanada

Vilseledande om priser på jollyroom.se

PRIMARONE anspelar på AMARONE DELLA VALPOLICELLA

Oenigt om ”Smakrik” för GRANIT-snus

RIB Unlimited inte inarbetat och ingen ond tro

Skyll er själva, de 24 sekunderna gäller

Gult funkar inte som varumärke

Miljonbelopp i skadestånd för att ladda hem och sprida GARMIN-kartor

2-1 mellan Procter & Gamble och Essity

Fyra miljoner kronor i skadestånd för de två som drev fildelningen på rarat.org

BAGS2GO; det grafiska i loggan hjälpte inte

Helt klart att ensamrätten inte gäller ordet i registreringen

Svensk Forms Opinionsnämnds yttrande räckte inte för att bevisa upphovsrättsligt skydd i piratkopiemål

Seniortelefoni fällda för sin telemarketing

Lättlöst kring SCAN BYGG

Djurskyddet och Djurskyddet förliktes

Birkenstocks sula fick nej till EU-registrering

Påsklämman som 3D-varumärke…det gick inte

Fler blir det – ännu ett rörelsemärke registrerat

PMD förbjöd 31 övertramp i Coloramas marknadsföring

SALAD & SUSHI ger oss illustrativt exempel

Exempel på registrerade multimedia/rörelsemärken

Skruf lyfte fram EKO för mycket

KO missade rejält

Fälldes för konstkopior på Blocket

VEGETARISKA PARTIET fick nej

Nya numret av BrandNews, 4/18

Apple jagar taiwanesiska Apo

Helt olika om likhet i PRV och PMD

SAMVERKAN 112 uppfattas inte som ett varumärke

FRAMGÅNGSPODDEN tillbaka i Learnbys händer

Fortsatt förbud för TIRRENO

Trademax skapade en ”chimär” som kostade 4 miljoner kronor i böter

NEUSCHWANSTEIN, kampen om slottssouvenirer

XTENTIO vs XTENTIO, där båda lever vidare

Inte hela rissäcken, "bara" AMIRI-loggan förbjöds

CIED är beskrivande

Hope överens med Ur & Penn

Mitsubishi vann i udda varumärkestvist

Det var ingen myndighetssida, många kände sig lurade

LOL

SUPER MARIO för alkohol gillas inte av Nintendo

PMÖD:s finlir om förbud, kvarstad och marknadsstörningsavgift

PMD stränga med tidsgränsen

PRALINOGRAM, fortsättning lär följa

En resefri rundtur i Luxemburg

ÅRETS UNGA KOCK nekad

Hjärta stötte på hjärta

Ur & Penn stämda igen

BIC-tändarens form inget 3D-varumärke

KIT KAT 3D och effekten av EU-varumärkets enhetliga karaktär

MONTE FLOR förväxlingsbart med MONTEFIORE

Milu vs Millu och ond tro

MADE GOOD är beskrivande

ICELL ej förväxlingsbart med ISOCELL

Oenoforos vinboxar i form av en stuga och väskor förbjöds

PMÖD inte nöjda med tingsrättens piratförbud för ROLEX-klockor

EDGE-tvist

Pirateri även på Öland

Moroccanoil fick nej även i PMÖD

Red Bull jagar Tiger King

Orifarm vann parallellimporttvisten mot MSD

Propositionen med ändringar i varumärkeslagen är klar

En dålig affär, onekligen

Nya numret av BrandNews, 3/18

Kampen om FELIX är över med Orkla som vinnare

Sverige världstvåa på Global Innovation Index

Storbritannien med i Haag-systemet för designregistrering

Den röda LOUBOUTIN-sulan klev förbi hindret

Mercedes fick först kritik mot systemet och nu nej till registrering av namnet

Priset för en missad förnyelse

Designregistreringarna som kostade Samsung en halv miljard dollar

Juventus jagas för vilseledande marknadsföring

Nya tider, men inte hos TV4

Kärleksknuten för andra gången i PMD

Ännu ett auktorisationsfall, nu hudterapeuter

Ingen upphovsrätt till metalbandnamnet IXXI

FERROLI vs FERROLINE och FERROLITE

Ur & Penn förlorade första men vann andra

Chanel fick delvis rätt för BEIGE

Polisen tog 1.100 piratkopior på basar i Malmö

Israel med i TMVIEW

Nya versioner av EU-regler träder i kraft idag

Turistslogan som inte kunde registreras

Det omöjliga är inte omöjligt

Bara det ena märket uppfattas som W

Bilden var en av hundratals andra i e-handelsbutiken

Nya numret av BrandNews, 2/18

Styv kuling i båtbranschen

PRV hade rätt, MAXMIUS är förväxlingsbart med MAXIMUS

Är YAMAS förväxlingsbart med LLAMA?

Ställningskrig i PMD och PMÖD

Qiaodans basketspelare dribblade inte förbi PRV

16 år efter den första blev det ännu en seger för ELFLUGAN-lampan

Bakslag för KO när PMÖD bjuder på ny praxis kring löpande vite

BB Grill i Varberg gav upp

Är buss-/tågdekor bara dekor eller även ett varumärke?

#TOBAKSFRIUTMANING, #STARKARE TILLSAMMANS och PERFEKT GRÄS

Det blev ingen fortsättning kring MADE BY SWEDEN

Cookies skapade frågetecken kring bevisning

För sent med 24 sekunder

Helt annan tankebana i PMÖD

Släng ut faxen!

Ännu en INSTAMUSIC stoppad av Instagram

Vilken minnesbild ger ett kattdjur på språng?

Räcker inte med alternativa utformningar för designskydd för teknisk formgivning

Gammal STOLICHNAYA-registrering i vägen

Från 1,7 miljoner till 336.000 kronor i skadestånd

Nya numret av BrandNews, 1/18

Kampen om SHIVA

Green Stapler i ond tro om MADE BY SWEDEN

Den var beige Chanel

Piratkopierade däck och batterier i EU

Nej till registrering för norska nätbanken Monobank

Jan Bernadotte vann del 1 mot Bernadotte & Falk

Slapp fängelse men får betala 230 procent mer i skadestånd

EU-glasstrutsdesign snubblade på bulgarisk varumärkesregistrering

Synsams kampanjer uppfyllde alla krav

BARNFONDEN är beskrivande och kan inte registreras

Hamburgerkedjan Big Boy sätter stop för Varbergsrestaurang

OPTIMAL och ESSENTIAL, inte är det varumärken inte

3D-märke, PAGO-flaskan fick nej

Kampen mellan Kraft/Marabou och Mars om m&m's över efter nio år i domstolarna

Tribunalen sa nej till Marlboros genidrag

Influencers som Kissie var tydliga

Att använda ett positionsmärke på skor – X

Striden mellan Repsol och Lantmännen avblåst

SMÅSTADSLIV på två håll

Kärleksknuten som hamnade i PMD

Fängelse för tre personer i DesignersRevolt-domen

HSB - vinnare av SIGNUMPRISET

Långa fängelsestraff för bluffaktor från ”OHIM”

Made in USA, inte ens nära

När konst, yttrandefrihet och varumärkesrätt kolliderar, FACK JU GÖHTE

Gillholms Marina begick intrång i skyddet för formgivningen av Nord West 420 Flybridge

Ur & Penn fälldes för armbandskopia

Tylösand fick betala för länkning till Instagram-konto

IOGT-NTO:s grova övertramp i telemarketing av MILJONLOTTERIET

g-logga; grönvit en del av svartvit

Doktorand fälld för grovt oaktsamt upphovsrättsintrång

Nike lyckas stoppa upponervänd kinesisk swoosh

När piratebay.se förverkades

Aldis Champagne sorbet är ok, den innehåller ju Champagne

Nej, tavelkroken kan inte registreras som 3D-varumärke pga teknik

PRV:s nya GD utsedd: Peter Strömbäck

Påsklämma inte ett varumärke i sig

Julklapp till varumärkesintresserade: PMÖD skickar två högintressanta frågor till EUD

Nya numret av BrandNews, 6/17

Tenders har ett svagt skydd, men det räckte mot eTenders

Tarkett fick rätt mot e-handlare

Leksaksbilarna krånglade för Hyundai

CDON fällda för bokomslag

Nya tider – HULK för kosttillskott krockar med HULK för träningskläder

Kronofogden sålde piratkopia

Nya numret av BrandNews, 5/17

Flera praxisbudskap från Högsta domstolen i LF-domen

MD:s praxisbyggande under 45 år på över 700 sidor

PRV utmanar PMÖD-praxis med RHYTHMVIEW

Nix, CLARK KENT är inte notoriskt känd

TV4 planerade övertrampet

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång med Bieber-satsningen

Accents DD-märke klarade prövning

Fem nominerade till SIGNUMPRISET 2018

Telemarketing-fallen tar aldrig slut

Helsingborgs CURIOCITY fick nej igen

Kraft fick inte ut dokument från Mars i m&m’s-målet

Orkla fick hjälp att skydda pandan

Morakniv förlikningsvinnare mot Plantagen

Bernadotte jagar Bernadotte & Falk

Iq + Cq + Eq = Resq uppfattas inte som ett varumärke

Enklare med varumärken i ett av världens största länder

Apple lyckades inte hindra ett annat GENIUS

Ändringar i flera lagar

James Bond får hjälp av PRV

Domstolar bortsåg från gällande EU-registrering för BAUCHERLWÄRMER

Gör inget att BOLLNÄSFIL inte är från Bollnäs

VEGETA står emot kopia

IOK och SOK kontrollerar

EUIPO irrade fel om streckkoder

Krantjänst vs Krantjänst

TIC TAC-burken är välskyddad

Det var två rörelsemärken med Ports logga

Två av fyra multimediavarumärken som lämnades in premiärdagen var från Sverige

BMW vann delvis i fälgtvist

Nya numret av BrandNews, 4/17

Palmgren vann duell med Smith & Wesson

På måndag – ”allt” kan registreras som EU-varumärke

RAT PAC - att ta strid kostar

Kampen om döskallarna

Rullar på som vanligt efter Brexit

Annika Malm ny domare på PMÖD

VISIT LUND ok som domännamn men inte som varumärke

Nöjda chefer på PMD och PMÖD

Hermès exklusiva väskmärke på kollisionskurs

Immaterialrättare ny domare på HD

0700 slapp störningsavgift

Swedish Match vann mot Fiedler & Lundgren

Volvos ”nya” varumärke POLESTAR väl skyddat, men inte i Turkiet

Uppfattas KERRYGOLD och KERRYMAID likadant på de brittiska öarna som i Spanien?

Baume & Merciers grekiska F mer figur än bokstav

FLYTTMÄSTAREN förväxlingsbart med FLYTTMÄSTER

Lyxhotellet Belmond Hotel Ciprianis EU-registrering lever vidare

URBANPEARS blev inte URBANPEERS

Ny praxis kring viten från PMÖD i barnreklammål

SOUNDFELT blev premiären för varumärkesansökningar i PMÖD

Tullverket hittade LEGO-kopior

Piratkopior; Falkenbergsbo fälld för BJÖRN BORG-kopior

Religionsfrihet – ett argument från JAK som inte höll

GS dominerar

Nya numret av BrandNews, 3/17

Gårdsfisk-loggan var alltför lik Sushi Shops logga

Varumärkeslagen strider mot yttrandefriheten

Lindahl ny

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 24/1
VARUMÄRKESDAGEN
Torsdag 7/2
Regler i en ny reklamvärld – från rekommendationer till praxis (IMK)
Framtidens upphovsrätt (TT KOMPETENS)
Patentskydd - hur funkar det? (PRV)
Tisdag 12/2
Designskydd - hur funkar det? (PRV)
Tisdag 19/2
Varumärkesskydd - hur funkar det? (PRV)
Torsdag 7/3
Kravskrivning och kravtolkning (PRV)
Torsdag 21/3
Varumärke: särskiljningsförmåga och förväxlingsrisk (PRV)
Torsdag 23/5
Klassning av varumärke (PRV)

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson