Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

BRANDNEWS

KIT KAT-chokladens utformning i EU-domstolen


Christer Löfgren 2015-09-24

Svårregistrerat 3D-varumärke.
Svårregistrerat 3D-varumärke.

EUD – Nestlés försök att registrera utformningen av KIT KAT-chokladen som 3D-varumärke går trögt, och inte blev det enklare efter en vända i EU-domstolen – även om svaren där blev de förväntade.

Redan 1935 lanserades den chokladprodukt som du idag kan köpa i röda KIT KAT-förpackningar. Sedan 1937 har varumärket KIT KAT använts. Utformningen med fyra längder har varit i stort sett identisk sedan 1935.

År 2010 lämnade Nestlé in en varumärkesansökan i Storbritannien för just själva utformningen som ett 3D-varumärke. De hade tagit bort KIT KAT-reliefen på längderna, som finns på de du köper, på den utformningen som de sökte skydd för.

Det brittiska patentverket sa först nej, utformningen har ingen inneboende särskiljningsförmåga, den uppfattas inte som ett varumärke. Efter att ha fått se bakgrundsuppgifter om försäljning och marknadsföring sa patentverket ok och registrerade 3D-varumärket, utformningen hade genom omfattande användning arbetat upp särskiljningsförmåga.

Cadbury invände och ville ha registeringen hävd.

Argumenten bet och registeringen hävdes av flera skäl.
- Inget i den bevisning, inklusive två marknadsundersökningar som Nestlé låtit genomföra visade att själva utformningen – utan KIT KAT-märket – uppfattades som ett varumärke i sig av konsumenterna.
- Utformningen är i sin grundform bara gängse för varuslaget och när det gäller längderna med kanalerna mellan har de en teknisk funktion, brythjälp. De här två hindren är omöjliga att komma runt, det är absoluta hinder. Resonemanget var emellertid underligt eftersom det var pusselaktigt eftersom, utformingen delades in i tre särdrag där ett föll in under gängse utformning och två under teknisk utformning.

Efter överklagande hamnade ärendet i domstol, High Court i London (som trots namnet är första instans). Där ansåg domaren att EU-domstolen behövde komma med tolkningsinstruktioner på några punkter.

Domaren frågade EU-domstolen om man kan lägga pussel med de absoluta hindren: att utformningen bara är gängse för det aktuella varuslaget respektive har en teknisk funktion. Alltså att en del av utformningen faller under hindret för gängse utformning och två delar av utformningen är teknisk.

Svaret från EU-domstolen var självklart nej, man kan inte lägga pussel med hindren. Dessa hinder kan bara aktualiseras när utformningen som helhet faller in under något av hindren.

BrandNews noterar att det brittiska patentverkets resonerande på denna punkt var underligt och konstruerat. Att den rektangulära grundformen skulle ha någon nämnvärd betydelse för helhetsintrycket, hindret för gängse utformning, är svårförståeligt. Det som dominerar helhetsintrycket fullt ut är längderna med ”kanaler” mellan dem. Därmed torde frågan om teknisk utformning var den enda relevanta i detta fall.

Aningen mer intressant var en fråga till EU-domstolen om man även skall ta hänsyn till tekniska aspekter i tillverkningen. Svaret var dock även här det självklara, nej det skall man inte ta hänsyn till. Det är endast tekniska aspekter när det gäller varans funktion som är relevant.

Den tredje frågan till EU-domstolen gällde hur långtgående bevisningen måste vara när det gäller förvärvad särskiljningsförmåga. High Court ville veta om det räckte med att omsättningskretsen kopplade utformningen till KIT KAT, alltså kände igen den, eller om man även måste bevisa att omsättningskretsen verkligen uppfattar den som ett varumärke. Även här var svaret lika självklart: det räcker inte med att utformingen känns igen, den måste uppfattas som ett varumärke i sig – alltså att någon har ensamrätt till själva utformningen.

Skälet till den tredje frågan var att från 1964 fram till det här ärendet satte igång har Nestlé aldrig marknadsfört själva utformningen av chokladen, utan bara KIT KAT-märket och den röda förpackningen. Dessutom hade ingen av de marknadsundersökningar som lämnades in någon sk. kontrollfråga. I undersökningarna frågades endast om respondenterna kände igen utformningen – vilket över 80 procent gjorde –, de tillfrågades inte om de uppfattade utformningen som något som endast ett företag får använda. KITKAT



BrandNews konstaterar att uppförsbacken för Nestlé är både hög och brant. Hindret mot teknisk utformning blir svår att argumentera förbi, och skulle de lyckas så krävs det rätt bevisning om att utformingen har förvärvat en förmåga i sig att fungera som varumärke.

Läs mer om resonemangen i kommande nummer av tryckta BrandNews.

Målnr C-215/14

Not: De absoluta hindren som inte går att komma förbi:

I EU-direktivet:
Tecken som endast består av
i) en form som följer av varans art,
ii) en form på en vara som krävs för att uppnå ett tekniskt resultat,
iii) en form som ger varan ett betydande värde.

I varumärkeslagen:
9 § Ensamrätt kan inte förvärvas till kännetecken som endast består av en form som följer av varans art, en form som är nödvändig för att uppnå ett tekniskt resultat eller en form som ger varan ett betydande värde.

Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i kroppen…kan det verkligen stämma…sista gången jag skriver en...

Läs mer
BRANDNEWS / PATENTEYE

Det var det hela

Hösten 2009 drog vi igång brandnews.se i den form den fortfarande har. Dessförinnan hade vi en mindre nyhetsfokuserad webb. Det blev till slut knappt 1.900 artiklar.

Men nu är det...

Läs mer
Blogginlägget som förbjöds.
Blogginlägget som förbjöds.

BRANDNEWS

Kenza fälls för inlägg i sociala medier, men högst begränsat

PMD – I december drog Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) upp riktlinjerna för vilka krav som skall ställas på reklammarkering vid influencer marketing, den...

Läs mer


I PMD och PMÖD

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 6

Kommande vecka i PMÖD och PMD (enligt planering; omfattar ej konkurrensrätt)


I PMÖD (Patent- och marknadsöverdomstolen)

-

I PMD (Patent- och marknadsdomstolen)

Måndag 3 februari

Läs mer
Originalet til vänster, den till höger från shjoo.se förbjöds.

BRANDNEWS

Vi fick ingen slutlig bedömning om NORRLAND

PMD – Kampen om NORRLAND som klädvarumärke ledde till ett...

Läs mer
Fyra av Adidas registreringar, och tre bilder på H&M:s träningskläder.

BRANDNEWS

Ny dom i den ”eviga” striden mellan Adidas och H&M

INT – Nu finns inte längre kritiken kvar över att det går...

Läs mer


PATENTEYE

WIPO:s skrift om AI

I sista numret av PatentEye tas AI upp. I artikeln nämns en Technology...

Läs mer


BRANDNEWS

SkyKick – blir svårbevisat om ond tro

EUD – En efterlängtad dom om varumärken kom idag från...

Läs mer


BRANDNEWS

Brexit, men allt fortsätter som förr fram till årsskiftet

EUIPO – I helgen slår Brexit till och EUIPO informerar om att allt...

Läs mer


I PMD och PMÖD

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 5

Denna vecka i PMÖD och PMD (enligt planering; omfattar ej konkurrensrä...

Läs mer
En sekvens i multimediavarumärket.

BRANDNEWS

Länk till mulitmediavarumärke


I BrandNews 6/19 finns en rapport från ett seminarium med Gordon...

Läs mer


I PMD och PMÖD

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 4

Kommande vecka i PMÖD och PMD (enligt planering; omfattar ej...

Läs mer
Lokalmedia uppmärksammade konceptet.

BRANDNEWS

Lösningen på vårt ond tro-problem finns inte hos EU-domstolen

PMD – Under 2019 har vi i flera artiklar och ledare i BrandNews uppmä...

Läs mer


I PMD och PMÖD

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 3

Kommande vecka i PMÖD och PMD (enligt planering; omfattar ej...

Läs mer
Kollektivmärket som felaktigt bedömdes som ett varumärke. Registreringen är i svartvit.

BRANDNEWS

GRÜNE PUNKT – ett kollektivmärke är inget vanligt varumärke

EUD – I våras uppmärksammades här på brandnews.se...

Läs mer


PATENTEYE

AI – vilken påverkan kommer det få inom IP?

WIPO – Tidigare i år gick det ut en förfrågan från...

Läs mer
Skiss ur Boschs omstridda patent.

PATENTEYE

Atlas Copco hittade ny bevisning, som Bosch ville få avvisad

PMD – Kan man peta in ny bevisning i ett patentärenden efter att ett...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom frå...

Läs mer
Dy fyra förbjudna vinboxarna.

BRANDNEWS

Oenoforos vinboxar förbjöds även i överdomstolen

PMÖD – Att det råder en tämligen omfattande kreativ...

Läs mer
Tröjtrycket som hamnade i domstol.

BRANDNEWS

Striden mellan STADIUM och H&M är över

PMD – När H&M under 2017 sålde tröjor med...

Läs mer
Originalet till vänster, plagiatet till höger.

BRANDNEWS

Julfriden har lagt sig kring Billgrens Konungens budbärare

PMD – För ett par veckor sedan skrev Patent- och marknadsdomstolen...

Läs mer
GSK:s inhalator till vänster och Ciplas till höger.

BRANDNEWS

Ingen ensamrätt till lila färger på SERETIDE-inhalatorer

PMD – Att visa på inarbetning av förpackningar/produkter eller...

Läs mer


I PMD och PMÖD

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 51-02

UPPDATERAD: Kommande vecka i PMÖD och PMD (enligt planering; omfattar ej...

Läs mer


BRANDNEWS

Nya numret av BrandNews, 5/19


Sociala medier, en viktig detalj i vardagen för väldigt många,...

Läs mer
En av tre förbjudna bilder.

BRANDNEWS

Ford fälls för terrängkörning i reklam

PMÖD – I första instans friades Ford för sin...

Läs mer
Rutorna som registrerades i Sverige men inte i EU.

BRANDNEWS

Fortsatt bakslag för Hästens i EU

TRIB – Det som lyckades i Sverige 2016, lyckas inte i EU för Hä...

Läs mer


I PMD och PMÖD

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 50

Kommande vecka i PMÖD och PMD (enligt planering; omfattar ej...

Läs mer
Blogginlägg med otillräcklig rosa list.

BRANDNEWS

Kissie-domen; influencers reklammarkera mera

PMÖD – Två blogginlägg och ett Instagram-inlägg av...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats...

Läs mer
Båda Stajl lever vidare.

BRANDNEWS

Stajl vs Stajl

PMD – För vilken verksamhet är ditt företagsnamn...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer
En 2017 förbjuden film sågs på Facebook i mars 2019.

BRANDNEWS

Coop trampar i eko-klaveret i sociala medier

PMD – Det går inte att betona tillräckligt starkt, följ...

Läs mer


I PMD och PMÖD

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 49

Kommande vecka i PMÖD och PMD (enligt planering; omfattar ej...

Läs mer


PATENTEYE

Patentsöktjänsten Espacenet i nytt format

EPO – Har du tid över eller är nyfiken på den tekniska...

Läs mer
En \

BRANDNEWS

NINJA CASINO illustrativt för otillåten spelreklam

PMD – Spellagen har gällt i knappt ett år och nu har Patent-...

Läs mer


I PMD och PMÖD

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 48

Kommande vecka i PMÖD och PMD (enligt planering; omfattar ej...

Läs mer


BRANDNEWS

Jollyrooms marknadsföring vilseledande

PMD – Tillhör du dem som har trott sig göra en suverän...

Läs mer


BRANDNEWS

Normbrytande SKODA-bilar liknar rullvagnar

PRV – Kan en rullvagn anses lik en SKODA-bil? Svaret är ja om man...

Läs mer
Mitt i det första svenska rörelsevarumärket.

BRANDNEWS

Miljömärke var först hos PRV

PRV – Det hittills enda ansökta rörelsevarumärket vid...

Läs mer


PATENTEYE

Datorimplementerade uppfinningar i EPO och Kina

EPO – Vilka möjligheter finns att få patent på...

Läs mer

Chanels 1957 fick nej

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 47

AAE är en skyddad statlig beteckning

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 46

Nya numret av PatentEye 4/19

FOLKETS PARK och FOLKETS HUS är inga varumärken

EU och Kina överens om geografiska ursprungsbeteckningar

Widmark, Ehlers och Modin till Westerberg & Partners

UNO-X tillbaka i domstol

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 45

Upphovsrätt vs ”läran om social adekvans”

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 44

Mackmyra snubblade på ”bildregeln”

Ackermann fälls för vilseledande marknadsföring

Även en liten krona är en krona

Trianglar som varumärken

Loggor i upphovsrättstrid

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 43

Nya numret av BrandNews, 4/19

Pirellis cirkel ”för enkel”

ViaSat vill häva VIASAT

Ond tro och kampen om VÄRNAMO VINMÄSSA

Autoliv lyckades inte få Volvos stämning avvisad

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 42

Hermés var smarta, när vi tänker olika

HOBBIT-registreringen uddlös i kampen mot HOOBIT

Johan Sjöbeck till Ports Group

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 41

TIMBERZ-logga snubblar på TIMBERLAND-logga

SMÖGENLAX kan inte registreras

Nej Roxtec, det är bara er tekniska lösning

TOPNOTCH, KLIRA och KIRRA

En miljon kronor räcker

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 40

EU-domstolen försöker få alla att förstå ond tro

3D-varumärke som saknade särskiljningsförmåga

Många klavertramp för lekmer.se

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 39

Skojar tyska BGH med oss?

Mer färgfall: VITA, ett varumärke

JOHN SILVER besegrade JOHN WHITE

Varumärkeseffekter av EU:s nya regler om säkerhetsförslutning av läkemedel

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 38

Alsén Design och H&M sluter fred om MORRIS

Kronhöffer, Wilow och Gram till Next

Dyrt överklagande för Fastcom

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 37

RITALIN-kopia förbjuds inte

Paris får inte registrera turistlogga i Sverige

Helena Åkesson till Bergenstråhle

27 företag, privatpersoner och pastorat stämmer Mangold Fondkommission

Östgötatrafikens positionsmärken till EU-domstolen

Oxycodone/Naloxone Sandoz innebär patentintrång, men bara hypotetiskt

Nya numret av PatentEye, 3/19

Tommy Vikholm till Groth

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 36

Reneé Åhlund till Bergenstråhle

Men…HALLANDS CIDER hindrades av HALLANDS FLÄDER

Ännu ett GRISSLEHAMN-avgörande

Emma Tibell ny på Bergenstråhle

Skyddad brukskonst, men inget intrång

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 35

NORRLAND går bra som varumärke för streetware

Pär Eliasson Zucco blir vd för Bergenstråhle & Partners

Christopher Tehrani till Cirio

Swedish Music Hall of Fame-statyetten kan fortsätta delas ut

Varningsklockan ringer på PMÖD

Åhusöl nej, Sortera ja

Nya numret av BrandNews, 3/19

IIC:s uppdaterade reklamregler, för alla även på webben

Wikipedia har ett mycket begränsat bevisvärde

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

GRISSLEHAMN hindrade inte registrering av GRISSLEHAMNSDAGEN

Att vrida eller inte vrida en slalomkäpp

Bilfirma registrerade DONKEN för restaurangtjänster

Magnus Ahlgren ny chefsjurist på PRV

Bamse kunde inte skydda DUNDERHONUNG

IPQ blir en del av Rouse

Vinmärket TIRRENO förbjöds

GAINOMAX vann mot GAINMAXX

Även 3:e och sista ronden i loggostriden till Coca-Cola

Vinst för ELFLUGAN även i PMÖD, men något begränsad

Stefan Johansson ny tf chef för Patent- och marknadsdomstolen

Apple fick nej, ingen registrering av FACE ID

Adidas har inte förlorat sina tre streck

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 25

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 24

Nya numret av PatentEye, 2/19

Ann-Charlotte Söderlund Björk till expertgrupp

Inte ens nära när Red Bull jagade Tigerking

Varumärkesregistrering för ENTOMBED hävd

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 23

HD har täppt till luckan för piratkopiehandlare

Kan bli fritt fram för CROCS-kopior och -plagiat

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 22

RADIO NOSTALGI både svenskt och franskt

KONA – jo, en elcykel är en cykel

IOGT-NTO fällda för telemarketing av MILJONLOTTERIET

Inga relevanta argument om CRISEQ

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 21

Ensamrätt till en ljusblå färgnyans

En kunglig krona i varumärket – då blir det nej

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 20 UPPDATERAD

PMD tänker helt nytt i piratkopiejakten

Svagt skydd för geografiska varumärken som GRISSLEHAMN

Villkorlig dom och dagsböter för DANDELION-kopior

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 19 UPPDATERAD

Nya numret av BrandNews, 2/19

Fotbollförbundet fick nej om den GULA VÄGGEN

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 18

Immaterialrättens dag

Tullverket stoppade 800 kg SKF-kopior

Rekordartat, både anmälningarna och störningsavgiften

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 17

EU-domstolen smet undan

PMÖD måste övertalas

Ny immaterialrättsnischad byrå, Advokatfirmæt GjessingReimers

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 16

Värmdö kommun hade inte 3.000 kronor på kontot

Personligt ansvar för vd, fälls för miljömarknadsföring

Oenig PMD anser att ebox innebär intrång i eboks

Maskinöversättning duger inte

Rockwool gav upp och avregistrerade ep-patentet

Försöket att få cancerläkemedlet ONTRUZANT förbjudet misslyckades

Vi har ett beskrivande varumärke sa Aleris

Woodisol förlorade och lyckades inte ge igen

ABU KASS stannar i svenska händer

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 15

Ett kollektivmärke kan inte få vidgat skydd

Parallellimporten från Storbritannien upphör när Brexit slår till

Nya numret av PatentEye, 1/19

Inter stämmer inte Beckhams Inter

Bevistumskruvarna dras åt

Richard Wolff tillbaka på Valea

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 14

Från 197 miljoner kronor i skadestånd till ett krossat patent

Dag Stålhandske ny på Groth & Co

Både Chanel och Vuitton förlorade

Stickprovsbevisning, nej tack igen

Wellington får ensamrätt till klockan de slog igenom med

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 13

GAMVIK kan i framtiden bli något mer

Kina kryper allt närmare USA, och Ericsson är kvar på tio-i-topp

Även Kanada

Andrew Hammond ny vd på Valea

Monster gick bet på Smakbrukets gaffel

WO-seger för ATG

ICC lyfter riskerna med piratkopior på Internationella konsumentdagen

TIC TAC-burkens slutliga vinst

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 12

Klara besked – MANHATTAN-mönstret kan registreras som varumärke

En disclamer kan man strunta i

STATIONSTORNET inte förväxlingsbart med STATIONSSTADEN

Om Brexit-effekter på PRV

Kände kocken Jureskogs logga stod pall tack vare bl.a. en ostkant

Vinnare av MIP Awards

Peter Burö till KIPA

Swemac vs SWEMAC utan bevisning

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 11

Det gamla stereo-märket AIWA hävs

Nya numret av BrandNews, 1/19

Ett i tiden obegränsat patentlicensavtal kan inte sägas upp utan skäl

Carl Wendt ny på Groth & Co

Det finns en likhet mellan bildäck och elektronisk navigering

Apoteksgruppen vann MELATONIN-tvisten

NY PRAXIS – svartvit registrering omfattar inte längre alla färger

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 10

Ta interimistiska förbud på allvar

FÖRETAGARNA satte stopp för WEBBFÖRETAGARNA

Nej, du kan inte kräva auktoriserad översättning

PROGNOSIS och handelsbolaget

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 9

PURE OATIE-logga är förväxlingsbar med OATLY

Men tre kronorna slank igenom 2015

Även tre kronor på rad

LEGOLAS.BET-tvisten förlikt

Udda när Alfa Laval vinner över 3Nine

APPLE-loggan – som äpplen och päron

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 8

Chefen på PMD, Anders Dereborg, slutar

Uppfinnaren ångrade sig, men det var försent

Nej till VISIT LAPLAND

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 7

Inget prövningstillstånd för Chanel

Nu har du din chans att påverka patentsystemet!

Första månaden…0

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 6

Snurrigt och fel om BIG MAC

Betydande värde. När?

PROFFSMAGASINET hävs delvis

Leverantör till IKEA friad från intrångspåstående

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 5

Polarn O. Pyret – en vinnare

ANICURA – imponerande

Nya numret av PatentEye, 6/18

Det var kanske enklare att döma i Let’s Dance

Sanna Wolk och David Leffler till nystartade Cirio

Nu blir det fler FYND! i vinannonserna

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolarna (PMD och PMÖD) vecka 4

Ännu en domstolsseger för RED BULL

ACHTUNG!

NALU vs NAU

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolen (PMD) vecka 3

Förhandlingar i Patent- och marknadsdomstolen (PMD) vecka 2

Är BLUSH förväxlingsbart med LUSH?

Jesper Sellin till Potter Clarkson, som öppnar större i Stockholm

Fälld i PMD, friad i PMÖD, men…

Återvinning av LCD-skärmar i PMD

Anytime var starkare än Everytime i gymstrid

Två Hobbit-vinster

Testa din figur mot sökta och registrerade

Bara en reklamfras

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson