Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »



BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Christer Löfgren 2018-06-26

Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av BrandNews, även om det är lite lurigt att komma ihåg alla under dessa snart 30 år av utgivning, så historiskt sägs med ett uns reservation. Det som sker i detta nummer är nämligen att det har kommit så många firmarättsliga domstolsavgöranden att du kan läsa en rapport kring inte mindre än sex domar, alltså något av ett firmatemanummer. Några skilda aspekter tas upp, men en för många av domarna gemensam nämnare är föga förvånande det väldigt låga krav som Bolagsverket ställer på särskiljningsförmåga vilket gör registret välfyllt med väldigt beskrivande firmor. I ett fall ledde detta till att ett företag i Eskilstuna inte på ett känneteckensmässigt sätt kan tala om var de bedriver sin verksamhet eftersom konkurrenten hann före med att ta med ortsnamnet i sin i alla delar beskrivande firma.
Not, snart får vi börja kalla området ”företagsnamnsrättsligt”, istället för ”firmarättsligt”. Ja, alla förenklande förtydliganden leder ju inte till kortare och enklare benämningar.

I en annan av firmadomarna fortsätter Patent- och marknadsöverdomstolen på den inslagna vägen vad gäller skadestånd. Kraven på bevisning, eller snarast kraven på att man verkligen försöker skaffa fram bevisning, har ökat markant för den som vill få högre skadestånd.

Utvecklingen är intressant om man tittar tillbaka på exempelvis 1990-talet. Då var det normala vid intrång i varumärken och firmor att skadestånden snarast var symboliska. I mitten på 1990-talet kom känneteckensrätten ikapp upphovsrätten och patenträtten så att man fick en mininivå oavsett oaktsamhet, en skälig ersättning plus förstås mer traditionellt skadestånd i form av ersättning för skada. Kriterierna för den senare har därefter preciserats. Den här utvecklingen speglades även i domarna där skadestånds-/ersättningsnivåerna sakta men säkert kröp uppåt.

En annan parallell utveckling var hur parterna alltmer ”gav upp” försöken att bevisa skador utan istället mest förklarade att det var svårbevisat och pekade på bevislättnadsregeln i rättegångsbalken 35:5 och bad domstolen göra en skälighetsbedömning. Även när det gäller skälig ersättning så blir det ofta fråga om en fiktiv licensnivå, och även här har det blivit ett slags skälighetstänk där det sällan finns några tydliga gängse licensnivåer att peka på för rättighetshavaren. Även i den delen har nivåer på runt 5 procent av produktens pris från tillverkaren sällan ifrågasatts av domstolarna.

Det som bröt trenden när det gäller beviskraven för tillämpning av 35:5 var Högsta domstolens dom 2005 i Formsprutarmålet (läs mer i BN 3/05). Effekten har dock varit måttlig fram till de senaste åren. Nu har emellertid effekten slagit igenom ordentligt, senast genom Vita Verita-domen, och skadeståndsnivåerna har sänkts - i flera fall markant – eftersom det har fortsatt med bristande bevisning samtidigt som domstolarna ifrågasätter det på ett helt annat sätt.

Att bara komma fram till en skälig licensnivå och hålla tummarna för att domstolarna accepterar den räcker inte längre, du måste förklara (bevisa) varför den är skälig. Självklart gäller det även beräkningsgrunden, alltså på vilket pris licensen skall beräknas. Det är en avsevärd skillnad på tillverkarens utpris och det som konsumenten betalar inklusive moms i butik.

När det gäller ytterligare skada så gäller nya tider, underskatta inte kravet på bevisning för att få domstolen att ta stöd i 35:5 i en skälighetsbedömning. Att bara hävda att det är svårt att bevisa skada tar dig nu ingenstans. Läs mer om Vita Verita på sidan18.

Till sist skall här bara noteras att norska Høyesterett har kommit med en dom som vållar huvudbry i sin tillämpning av praxis från EU-domstolen. Det gäller användning av ett identiskt varumärke, ENSILOX, för identiska produkter som inte alls kommer från producenten av ENSILOX-produkter. Det låter som ett fall med bara en lösning, men. Felix Reimers och Martine Valland tar upp domen och kommenterar vad den kan få för effekter på sidan 30.

Christer Löfgren
Chefredaktör

Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut





LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och marknadsöverdomstolens (PMÖD)...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den större genomgången av...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och då passar vi på att ta med en...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer
LEDARE

Är en registrering delvis en illusion?


I några immaterialrättsliga avgöranden den senaste tiden,...

Läs mer


LEDARE

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar


Undertecknad har i tidigare ledare ifrågasatt hur domstolarna idag fö...

Läs mer


LEDARE

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?


En av de mest uppmärksammade sakerna som är på gång i...

Läs mer


LEDARE

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss


Då har vi kommit en bit in på ett år som kan bli hä...

Läs mer

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

Spel för galleriet?

Har EU blivit för stort?

Hur har det gått för märkesreparatörerna?

Kan verkligen allt fungera som varumärke?

Undrar hur hårt smällen tog?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Onsdag 24/4
Spelreklam - vad är måttfull marknadsföring? (IMK)
Måndag 29/4
Frågor och svar om rätegångskostnader (SFIR)
Torsdag 23/5
Klassning av varumärke (PRV)
Tisdag 8/10
IP Seminar @ Volvo Cars
Onsdag 9/10
IP Seminar @ Volvo Cars

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson