Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Betydande värde. När?


Christer Löfgren 2019-02-01

Bild:Fjällräven

Ledare i BrandNews 6/18

Årets sista nummer innehåller del 2 av den större genomgången av marknadsföringsrättsliga domar som inte kommit med i tidningen tidigare. Genomgången av EU-domar väntar härnäst.

Här vill dock undertecknad lyfta några andra intressanta detaljer och det främst varumärkesrättsliga.

En intressant detalj hittar vi en i piratkopiedom. Själva fallet kan du läsa om på sidan 17. Det som är extra intressant är något som inte framgår av domen. Det handlar en kantig ryggsäck som var populär när den kom i slutet av 1970-talet, FJÄLLRÄVEN KÅNKEN. Den har genom åren främst setts på ryggar till småbarn på väg till förskolan eller lågstadiet. Nu är den emellertid mycket populär i alla åldrar, en modedetalj.

I domen framkommer det att Fenix Outdoor har registrerat den karakteristiska formen av ryggsäcken som ett 3d-EU-varumärke ... klokt.


En 3D-registrering.
En 3D-registrering.

Men då frågar man sig hur det här synkar med den strängare praxis vi idag har för att neka utformningar som ger varan ett betydande värde (gå in på brandnews.se och sök på ”3d” för exempel). Det är ett absolut och oöverstigligt hinder. Varför köper föräldrar KÅNKEN-väskor till sina barn och varför har det blivit en modeprodukt?

Visst är formen på väskan en nyckel, tillsammans med de många starka färgerna. Det är formen på väskan som gör att den sticker ut tydligt, även om FJÄLLRÄVEN-märket gör sitt till. Vad händer om Fenix skulle börja sälja KÅNKEN-väskor som såg ut som alla andra i grundformen?

Borde då Fenix verkligen kunna ha formen registrerad som ett 3D-varumärke?

Å andra sidan, när modet skiftar så kommer den kantiga formen att vara det som gör att man inte köper väskan till vem som helst, utan bara till de små. Då är helt plötsligt formen det som gör att varan inte längre har ett betydande värde. Är hindret mot registrering då lika aktuellt?

Är det något inbyggt fel i denna varumärkesrättsliga regel?

Jodå, jag vet att syftet med regeln är att man inte skall kunna förlänga det tidsbegränsade design- och upphovsrättsliga skyddet med det eviga varumärkesskyddet. Men har vi hamnat rätt?

När detta skrivs har EU-domstolen ännu inte kommit med sin dom om Svenskt Tenn MANHATTAN-mönster, och frågan om det kan anse ge varan ett betydande värde. Däremot har PRV ansett att Sigvard Bernadottes klassiska VIRRVARR-mönster föll under detta hinder, läs mer på brandnews.se.

Ett extra intressant beslut kom under november i PMD. Det handlade om att PMD uttryckligen gjorde ett avsteg från klassisk svensk praxis kring hur man ser på svartvita varumärkesregistreringar. Johanniterordens malteserkors registrerat i svartvitt ansågs inte omfatta grönt, vilket det påstådda förväxlingsbara Lazaruskorset var registrerat i.

Praxisen har sitt ursprung i att före den digitala tiden publicerades alla registreringar i tryck i svartvitt, och då valde man att låta varumärket omfatta alla färger/-kombinationer. Även efter digitaliseringen har vi hängt kvar i den här praxisen, vilket har varit klart uttalat från PRV och bl.a. medfört att vi har stått utanför EUIPO:s konvergensprogram om färgregistreringar.

Uppenbarligen har PMD tröttnat på den här svenska ståndpunkten. I avgörandet om ordenskorsen noterar PMD svensk praxis och gör högst medvetet ett avsteg med stöd av EU-praxis. Onekligen intressant. Vi håller tummarna för en överprövning så även PMÖD får säga sitt.

Ännu ett år med många intressanta domar och beslut är snart till ända; intressant att det alltid dyker upp nya frågor och aspekter på det vi ju egentligen vet och kan.

Vid årsskiftet är vi ikapp EU, då gäller alla ”nya” regler även nationellt här. Vilket rörelse- eller multimedia-varumärke tänker du söka registrering för hos PRV?

Christer Löfgren
Chefredaktör

Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter i Storbritannien inför det...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och marknadsöverdomstolens (PMÖD)...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den större genomgången av...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer
LEDARE

Är en registrering delvis en illusion?


I några immaterialrättsliga avgöranden den senaste tiden,...

Läs mer


LEDARE

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar


Undertecknad har i tidigare ledare ifrågasatt hur domstolarna idag fö...

Läs mer


LEDARE

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?


En av de mest uppmärksammade sakerna som är på gång i...

Läs mer

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

Spel för galleriet?

Har EU blivit för stort?

Hur har det gått för märkesreparatörerna?

Kan verkligen allt fungera som varumärke?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 29/8
Varumärkespraxis från EUIPO:s Boards of Appeal, PMD och PMÖD (AIPPI)
Torsdag 19/9
Att söka i patentinformation (PRV)
Torsdag 26/9
Patentdagen (Groth)
Tisdag 8/10
IP Seminar @ Volvo Cars
Onsdag 9/10
IP Seminar @ Volvo Cars
Torsdag 14/11
Assistentdagen (PRV)

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson