Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »



BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt


Christer Löfgren 2019-04-04


Ledare i BrandNews 1/19

Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och marknadsöverdomstolens (PMÖD) ordagranna tolkning av upphovsrättslagen gäller inte. Det handlar om fallet med piratkopiehandel i en butik på Västerlånggatan i Stockholm då PMÖD ansåg att upphovsrättslagen inte nådde in på piratkopielagen som fanns både i en egen lokal i anslutning till butiken och ute i en förort.

Denna tolkning skulle ha kunnat få stora konsekvenser. En kopieförsäljare hade t ex haft möjlighet att ha en frontbutik med ett visningsexemplar av varje, och sedan kunna gå till lagret intill och hämta kopian. Då skulle ett tillslag mot handeln bli marginellt och det hade varit tveksamt om IP-åklagarna skulle ha kunnat agera mot en så liten handel.

Efter EU-domstolens klarläggande, på begäran av Högsta domstolen (HD), att det går att se lagerhållna kopior som upphovsrättsligt otillåtna, försvinner riskerna som PMÖD:s dom hade kunnat leda till. Det ställs dock en del krav på bevisningen, och vi får se vad HD kommer fram till i den kommande domen.

Det skall tilläggas att den här ”begränsningen” inte finns – och därför aldrig var aktuell i fallet – i varumärkeslagen så med den lagens hjälp både kunde och kan man slå till mot kopielager. Läs mer om fallet i temaartikeln.

HD är även inblandad i en annan dom som det finns anledning att lyfta fram och kommentera. Artikeln om domen hittar du på sidan 22. Det handlar om att HD fortsätter att ställa högre krav på bevisning för skadestånd i immaterialrättsliga fall.

Det var länge sedan, 2005, som HD slog fast i Formsprutar-domen att det var slut med gratisåkandet på bevislättnadsregeln i 35:5 RB (rättegångsbalken), långt senare med i BrandNews 1/07. Då hade 35:5 tillämpats tämligen slentrianmässigt i många år; var det jobbigt att få fram bevisning om skada... ok, 35:5 så döms det ut en skälig ersättning. Detta satte HD stopp för och därefter krävs det en viss bevisning för att RB 35:5 överhuvudtaget skall kunna aktiveras. HD påminde om detta i MULTITOTAL-domen 2017 (se BrandNews 2/17).

Nu kommer ännu ett steg i bevisskärpningen, och då specifikt när det kommer till ”skälig ersättning”, den miniminivå av skadestånd som kan dömas ut vid intrång oavsett uppsåt eller oaktsamhet hos intrångsgöraren. Man brukar tala om en hypotetisk licensavgift, alltså vad intrångsgöraren skulle ha fått betala för en licens för intrångsprodukterna. Ett exempel kan du läsa om i BrandNews 6/18 där en skälig ersättning medgavs av den som kopierade gps-kartor.

HD slår fast bevisskärpningen i en upphovsrättslig dom, men på den här punkten är immaterialrätterna lika så den kommer tillämpas på alla områden. HD öppnar upp för att den skäliga ersättningen kan vara hög och att intrångsgöraren inte skall tjäna på att välja den illegala framför den legala vägen. Att den hypotetiska eller fiktiva licensen är alternativ 1 och 2 står klart. Det HD nu har gjort är att titta på alternativet om licensvägarna är stängda.

Alternativet då är en bedömning med ännu mer fokus på skälighet, vilket HD pekade på när man konstaterade att det var orealistiskt att man vid en förhandling skulle ha kommit fram till en betalning om fyra miljoner kronor för att få streama en film på webben under en 13-månadersperiod. Fyra miljoner var det som Göta hovrätt hade dömt ut i skälig ersättning.

HD pekade på och betonade behovet av relevant bevisning - att endast argumentera, peka på lite bevisning och höfta ett belopp är inte längre särskilt gångbart. HD betonade också att man får se till att bevisa mer om sin egna försäljning och ekonomi kring de original som har kopierats för att domstolen skall kunna göra skälighetsbedömningen.

I det här fallet stannade HD vid 400 000 kronor av de 8 miljoner kronor som hade yrkats i skälig ersättning för en film. Tipset är förstås att verkligen försöka få fram bevis för en hållbar hypotetisk licensnivå, då minskar trycket på annan bevisning.

Sen måste det förstås nämnas att vi nu går in på 30:e årgången med BrandNews! Undertecknad har inte varit med ända från starten, men det blir den 28:e årgången med skrivande för min del, de första två var jag läsare. Tillhör du den skara som varit med från början 1990 och har något minne från den tiden, hoppas vi att du kan plita ner några rader om det som vi kan publicera. Maila till: christer.lofgren@brandeye.se.

Christer Löfgren
Chefredaktör


Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut





LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och marknadsöverdomstolens (PMÖD)...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den större genomgången av...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och då passar vi på att ta med en...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer
LEDARE

Är en registrering delvis en illusion?


I några immaterialrättsliga avgöranden den senaste tiden,...

Läs mer


LEDARE

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar


Undertecknad har i tidigare ledare ifrågasatt hur domstolarna idag fö...

Läs mer


LEDARE

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?


En av de mest uppmärksammade sakerna som är på gång i...

Läs mer


LEDARE

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss


Då har vi kommit en bit in på ett år som kan bli hä...

Läs mer

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

Spel för galleriet?

Har EU blivit för stort?

Hur har det gått för märkesreparatörerna?

Kan verkligen allt fungera som varumärke?

Undrar hur hårt smällen tog?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 19/9
Att söka i patentinformation (PRV)
Torsdag 26/9
Patentdagen (Groth)
Tisdag 8/10
IP Seminar @ Volvo Cars
Onsdag 9/10
IP Seminar @ Volvo Cars
Torsdag 14/11
Assistentdagen (PRV)

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson