Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna


Christer Löfgren 2019-12-06


Ledare i BrandNews 3/19

Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett tema som har varit återkommande här på ledarplats har varit hur det vidgade skyddet har feltolkats pga en felöversättning av en dom från EG-domstolen från 2003. Effekten blev att det egentligen bara blev en förväxlingsrisk-lightversion av bedömningen som egentligen handlar om snyltning och skada, oavsett förväxling.

I ledaren i 3/14 fanns en utförligare genomgång. I 6/16 hade en förändring skett men återigen blev det kritik, då i en utförlig kommentar på artikelplats efter PMÖD:s dom i YOOGIBOOST-domen.

Därefter har det som skrivits kring frågan varit mer inne på spåret att vi är på rätt väg, som t.ex. i ledaren i 4/17.

Den här gången blir det bara positiva kommentarer. I registreringsärendet där den ekonomiska föreningen Krav, som håller i KRAV-märkningen, invände mot varumärkesregistreringen DJURSKYDDAD KRAVDESIGN blev frågan om det vidgade skyddet helt avgörande. Glädjande nog valde alla tre instanser: PRV, PMD och PMÖD att resonera på rätt sätt. Inte en tendens till förväxlinglight där inte.

Än mer glädjande var att PMÖD tog det, i ett beslut som inte kunde överklagas, ett steg längre. PMÖD tog nämligen helt bort den gamla felöversättningen som ställde till det – ”samband” – ur resonemanget, vilket inte PRV och PMD hade gjort även om de kom rätt ändå. PMÖD visade därmed att det går utmärkt att resonera kring huruvida den påstådda intrångsgörarens/motsvarandes val av märke medför att omsättningskretsen förknippar det till det kända märket och vad det står för, utan felöversättningen i botten.

Läs om PMÖD:s beslut på sidan 24.

En annan detalj värd att lyfta fram ur PMÖD:s beslut var hur man betonade subjektiva aspekter, vilken avsikt som låg bakom att KRAV stoppades in i DJURSKYDDAD KRAVDESIGN.

Det blir spännande att se nästa dom eller beslut om det vidgade skyddet.

Att Livsmedelsverket kan påverka vilken typ av varumärkesärenden och -mål som kan dyka upp framöver låter något underligt, men så kan det bli. Myndigheten arbetar nämligen med att få fler producenter och organisationer att förstå vikten av geografiska beteckningar av skilda slag, och vilken fördel de kan ge på butikshyllorna. Redan idag syns ett ökat intresse, ”Hånnlamben” på tidningens omslag är ett exempel. Eftersom sådana skyddade ursprungsbeteckningar har ett mycket kraftfullt skydd mot varumärken och andra snyltande beteckningar lär det få effekt. Därför har vi valt geografiska beteckningar som tema, läs och begrunda.

En intressant varumärkesfråga som både gäller juridik och marknad är hur ett gammalt märke helt sonika kan tas över av någon annan, och det tämligen snabbt. Det är vad som har hänt det gamla japanska stereo/hifi-märket AIWA, som etablerades redan på 1950-talet. Sony-koncernen köpte upp märket 1982 och 2008 lades all tillverkning ner. Frågan är om man då tar över de gamla associationerna som kopplas till märket, eller är det möjligt att bygga helt nya så snart efter nedläggningen av det gamla?

Redan tre år senare drogs Aiwa igång i USA och sedan några år tillbaka agerar man tufft vad gäller varumärkena genom att dels registrera egna AIWA-märken, dels få gamla AIWA-registreringar hävda pga icke användning.

Vad som hände den gamla svenska registreringen får du veta på sidan 20. Amerikanerna lämnade in en ansökan för AIWA här i landet i början av 2018. Nya japanska Aiwa har två EU-registreringar för AIWA från 1996 respektive 2018. I USA har amerikanerna tre AIWA-registreringar varav den äldsta är från 2013. I höstas lämnade de nya japanska ägaren av gamla AIWA-märket in en ansökan i USA, alla äldre har förfallit.

Jo, visst låter det komplicerat, och vi kanske heller inte har hört sista ordet kring AIWA-märket.

Christer Löfgren
Chefredaktör


Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut



Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett tema som har varit återkommande...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

Spel för galleriet?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 6/2
Patent - Hur funkar det? (PRV)
Torsdag 13/2
Varumärkesskydd - hur funkar det? (PRV)
Tisdag 18/2
Designskydd - hur funkar det? (PRV)
Torsdag 21/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 22/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 28/5
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson