Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Christer Löfgren 2020-03-12


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i kroppen…kan det verkligen stämma…sista gången jag skriver en ledare för BrandNews, och PatentEye, en gemensam sådan för bägge tidningarna.

För just PatentEye har ledarskrivandet varit högst sporadiskt, men alltid funnits med i BrandNews; fast det är ju bara 18,5 år sedan jag började skriva ledare i tidningen. De första 12 åren fanns inte den möjligheten, för visst är det en möjlighet. Att få tycka till i en ledare är en ynnest, och jag hoppas att du som läsare har uppskattat ledarsidan.

Nu är det oundvikliga alltså här, två papperstidningar till läggs ned. Som nischad branschtidning är man beroende av annonser eller någon form av stöttning; och när den allmänna trenden att inte annonsera i tryckt media sprider sig och ingen annan form av stöd finns, går det inte längre att uppehålla en rimlig ekonomisk nivå på verksamheten. När vi uppmärksammade BrandNews 25:e årgång med några intervjuer fick vår idégivare, grundare och ansvarige utgivare under alla år, Per Sahlqvist, följande fråga:
”MacWorld la nyligen ner sin tryckta upplaga till förmån för webben. Kommer BrandNews att gå samma väg, och i så fall när?”
Svaret löd:
”Den frågan brottas vi med på BrandNews och har nog inget riktigt bra svar. Jag tror att papperstidningen kommer att leva ett tag till, men att den möjligen ges ut med några färre nummer per år. Själv älskar jag tidningar, inte minst magasin, så vi försöker nog hålla ut ett tag till, trots den omtalade tidningsdöden.”

Så rätt han fick, och nu vet vi att det blev fem år till. Tyvärr har vi efter mycket funderande också kunnat konstatera att det ekonomiskt inte går att driva tidningarna vidare i digital form. Att kunna ta rimligt betalt för annonser är ännu svårare på webben. Den 31 januari avslutas uppdateringarna av brandnews.se efter knappt 2 000 artiklar under de drygt 11 år webbplatsen legat uppe.

Vi har fått vara med och rapportera om många stora förändringar, men förhoppningen att få vara med från början av Unified Patent Court, och följa praxisbyggandet där, blev tyvärr aldrig verklighet. Än idag är vi ju i väntläge till detta europeiska domstolssystem.

Till sist: ett stort tack till våra läsare och annonsörer genom åren, samt alla som har bidragit med artiklar. Ett särskilt tack till Ulla Wennermark för alla hennes initierade artiklar om inte minst EU-varumärket.

Christer Löfgren
Chefredaktör

PS. det första numret av BrandNews var 1/90 och det första numret av PatentEye var 1/95. DS.

OBS! Det är endast Brand Eyes mediadel som läggs ner. Brand Eye Research fortsätter att precis som tidigare att ta fram marknadsundersökningar för olika typer av tvister kring kännetecken - www.brandeye.se



Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson