Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

En era är över ...


Christer Löfgren 2012-01-13


I 130 år var ERICSSON ett produktvarumärke för konsumenter, eller åtminstone ett varumärke som har kopplats till konsumentprodukter – och inte vilken typ av produkter som helst utan telefoner. En kategori produkter vars betydelse torde vara synnerligen svår att överskatta. Nu är den eran strax över och förbi.

För undertecknad, som är historieintresserad, känns det lite konstigt. Under mina snart femtio år så har det alltid funnits ERICSSON-telefoner runtomkring; den klassiska COBRA-telefonen…, den tidiga generationen mobiltelefoner på 1980-talet som var en axelrems-”väska” med luren liggandes ovanpå. Jag har även fram till nu envisats med att ha ERICSSON- eller SONYERICSSON-mobiler. När min gamla James Bond SONYERICSSON-mobil gav upp i morse och nu ligger stendöd på bordet bredvid mig så kan det ha varit min sista ERICSSON-telefon.

Men utvecklingen drivs förstås framåt, och att producera svenska konsumentprodukter förefaller vara alltmer förlegat. Vi skall istället vara moderna och producera tjänster, och utifrån den aspekten är upphörandet av ERICSSON som konsumentvarumärke föga förvånande.

Nu skall det sägas att Ericsson fortfarande producerar produkter, men i framtiden blir ERICSSON ett rent b2b-varumärke, och ett starkt internationellt sådant, vilket det genom alla år har varit parallellt med konsumentsidan. Den delen får också en kassaförstärkning om 1,05 miljarder euro när Sony nu köper ut Ericsson ur mobilverksamheten.

Det är intressant att se resan som ERICSSON-varumärket har gjort de senaste 12-13 åren. Backar vi tillbaka till slutet av 1990-talet så var ERICSSON urstarkt på konsumentmarknaden för mobiler och känt över världen. När Interbrand 1999 gjorde sin första lista över världens värdefullaste varumärken höll märket världsklass. Varumärket uppskattades då vara värt 14,7 miljarder dollar!
Smaka på det, 14,7 miljarder dollar, utan att komma ihåg dollarns värde då, så om den var värd åtta kronor skulle ERICSSON-märket ha varit värt drygt 117 miljarder kronor.

På listan över världens värdefullaste varumärken gav detta en mycket imponerande 17:e plats. Ericsson bedömdes vara en gigant inom mobiltelefonin som tog fram ledande mobiltelefoner och ny teknik inom både mobilerna och b2b.

Redan året efter började raset, aktiekursraset är en historia för sig (och det kändes – jag vet), men även som varumärke rasade värdet. Interbrand uppskattade då varumärkets värde till närmare hälften, alltså 7 miljarder dollar och plats 32, på listan. År 2003 var sista året för ericsson-märket på listan; plats 80 och ett värde om 3,1 miljarder dollar. Och som ett rent b2b-varumärke kommer ericsson heller aldrig att återkomma på listan.

Att varumärket ändå hade hög trovärdighet inom mobiltelefonin visade inte minst Sonys intresse av samarbete. Så här förklarade nyligen Ericssons nuvarande vd Hans Vestberg tanken vid skapandet av SonyEricsson:
”För tio år sedan när vi skapade Sony Ericsson och därmed kombinerade Sonys kunskaper inom konsumentprodukter med Ericssons expertis inom telekommunikationsteknologi var det en perfekt kombination för att driva utvecklingen av mobiltelefoner.”
Och även om rubrikerna inte alltid har varit glädjeutrop, och man ständigt har tappat marknadsandelar på mobilmarknaden, så har det blivit några kronor i vinst för de två ägarna:
”Under bolagets tioåriga historik har Sony Ericsson genererat cirka eur 1,5 miljarder i vinst och betalat cirka eur 1,9 miljarder i utdelning till moderbolagen”, enligt pressmeddelandet i samband med Sonys köp av verksamheten.

När nu ERICSSON-märket snart tillhör historien på konsumentmarknaden får man väl hålla en tumme för SAAB-märket istället.




Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson