Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

En minisummering … och hur blir det med våra domare?


Christer Löfgren 2014-01-30


Det här sista numret av BrandNews 2013 får du i din hand en liten bit in i 2014, och får då anledning att nostalgiskt se tillbaka på året som passerade. Visst hände det en hel del när det gäller varumärken, design och reklamjuridik!

En av de första händelserna som undertecknad kommer att tänka på är den enorma uppmärksamhet som Googles envetna kamp mot Språkrådet och rådets nyord ”ogooglebar” fick i både traditionell media och sociala medier. För den som sysslar med varumärkesjuridik är Googles agerande självklart. För de som inte förstår, inte vill förstå eller struntar i degenerationsproblematiken så var det hela bara ett försök av jätten Google att censurera det svenska språket… (BN 2/13).      

Det första som dyker upp i tanken när det gäller juridik och domar är hur olika Stockholms tingsrätt och Svea hovrätt såg på straffvärdet för en omfattande piratkopieringshärva, från ett års fängelse till villkorlig dom för huvudmannen. Ett mål som fortsätter till Högsta domstolen (BN 5/13). 

EU-domstolen har under året fått upp farten när det gäller marknadsrättsliga domar enligt direktivet om vilseledande och jämförande reklam. I en av domarna, om best vs Visys, slog domstolen fast att metataggar är reklam och faller in under direktivets regler (BN 4/13).

Samma domstols ja till ett inarbetningsskydd i fallet med Specsavers skydd för en svart/vit registrering är också högt upp på listan över noterbara händelser (se sid 16 i senaste numret). Tribunalens hävning av en designregistrering för porslin pga upphovsrättsligt skydd för ett äldre porslin är också värt att notera lite extra. 

En annan intressant dom om figurer och färger var när Stockholms tingsrätt fällde en estnisk figur för intrång i Länsförsäkringars logga (BN 4/13).

Vid en titt i Patentbesvärsrättens domar hamnar fokus direkt på accepterandet av A som varumärke, ja just det, bokstaven A och ingenting annat eller mer (bn 4/13). Naturligtvis är även utvecklingen vad gäller accepterandet av geografiska namn som varumärken intressant, och gav t.o.m. upphov till ett särskilt seminarium om ämnet. EMMABODA är ju exempelvis ett registrerat varumärke (BN 5/13).

Det här blir självklart bara ett tunt skrapande på ytan, det finns fler fall som borde lyftas fram. I detta nummer har vi förutom att ta upp nyare fall, även tagit med en del domar som har kommit tidigare under året, men ännu inte fått plats i tidningen. Jodå, det finns ännu fler än de som är med här som skulle ha varit med, men det får bli i framtida nummer.

I detta nummer har vi med intervjuer med såväl Patentbesvärsrättens ordförande Peter Strömberg som OHIM:s president Antonio Campinos. Den senare intervjuas på engelska och vi gör nu för andra gången på 24 årgångar av BrandNews ett avsteg från regeln att allt vi har med är på svenska.        

Slutet av året har bestått av en viss väntan, och det på förslaget om en ny domstolsordning kring immaterial- och marknadsrätten. När du läser detta har förslaget kanske kommit, för det är på gång. Det blir onekligen spännande att se den lösning som föreslås, vad skall slås ihop och hur?

När man ändå är inne på domstolar, måste det också nämnas att det kan bli en viss åderlåtning på immaterialrättserfarna domare och andra jurister inom kort. Den kommande europeiska patentdomstolen är mitt uppe i rekryteringsarbete och även svenskar har sökt jobb som domare där.

Som chefredaktör måste jag passa på att rikta ett STORT TACK till alla er som under året har medverkat i BrandNews – ni är en ovärderlig del av tidningen. Och kom ihåg att vi gärna tar emot tips och synpunkter, både när det gäller pappers- och webbutgåvan.

Christer Löfgren
Chefredaktör


Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson