Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Ett händelserikt år


Christer Löfgren 2015-02-16


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med förväntningar om ett händelserikt år, och visst blev 2014 just det. När summeringen av domstolsfall, som är temaartikel i detta nummer, skulle sättas ihop var det inte lätt att välja. Som bekant är det ju inte bara det som en hårdnackad jurist kallar praxis som vi här i BrandNews vill lyfta fram, utan alla domar som vi kan lära av och som är illustrativa, oavsett nivå.

Den artikeln handlar ju dock bara om domstolavgöranden i varumärkesmål, det har hänt saker på andra håll också. Det blev ingen proposition med den nya domstolslösningen, men det närmar sig. Likaså kommer vi allt närmare de nya EU-regelverken: ett harmoniseringsdirektiv och en förordning för EU-varumärket. Under året passade för övrigt EU-parlamentet på att väcka oss lite genom att fixa och trixa med de två förslag som kommissionen hade arbetat fram. I det förslag som parlamentet klubbade fanns det bl.a. med ett undantag där märkesinnehavarna skulle behöva tåla parodier och diverse hänvisningar...något som många reagerade på. När rådet kom överens såg det lite annorlunda ut, och vi får se under nästa år vad slutresultatet blir, att det blir förändringar jämfört med de regler vi har idag står redan klart.

När det gäller marknadsföringsknep fick alkoholimportören Berntson grönt ljus för reklamverktyget målade bilar. I sig kanske inget nytt knep, att leveransbilar är målade i rätt färger och har varumärken tryckta på sig har funnits lika länge som bilar har funnits. Men nu handlade det om en gammal Cheva och en ny Dodge RAM - alltså inga direkta leveransbilar - som var helt lackade i JÄGERMEISTER-färgen orange och hade stora blaffiga varumärken på sig. Målet gällde reklamreglerna om måttfullhet i alkohollagen och Marknadsdomstolen konstaterade att företagen måste få ha målade företagsfordon, ett allmänt förbud mot denna typ av målade företagsbilar är inte proportionerligt.

För att återgå lite till domarna i år, så har flera av dem blivit ifrågasatta och kritiserade - något som förstås hör till. En diskussion om rättsutvecklingen är nyttig. BrandNews har varit kritisk till delar i flera av domarna från Svea hovrätt, däribland kring hur varumärkesinnehavare inte ges skydd utifrån för vad deras varumärke är registerat utan för vad det är använt, och hur strängt hovrätten såg på vad som krävs för skada på ett varumärkes ursprungsfunktion. Högsta domstolen har fått kritik för att de tillämpar bedömningsprinciper som gäller användning av varumärken på internet vid sökordsannonsering på situationer med gammaldags tryckt reklam.

Högsta domstolen har emellertid också förklarat vad som påverkar hur man bedömer straffvärdet vid varumärkesintrång/handel med piratkopior.

Handeln med kopior av ytterst välkänd inredningsdesign har stött på stora problem. Den svenske grundaren av det brittiskt baserade Ikonm fälldes för upphovsrättsintrång och la ner verksamheten.

En grundtanke när det gäller svensk varumärkesrätt, vilken delas av många länder runt om i världen, är att svartvita registreringar ger skydd för alla färgnyanser. Denna princip bekämpar OHIM:s president Campinos så gott det går - det du registrerar får du skydd för - och det går bra åtminstone inom EU-rätten. Tribunalen slog fast detta tankesätt i ett godismål under året, EU-domstolen har ännu inte slagit fast detta. Samtidigt har Patent- och registreringsverket påpekat att vår gamla princip fortsätter att tillämpas här. Vi får se hur länge det blir så.

Avslutningsvis blir det litegrann om ett visserligen självklart men ändå noterbart yttranden från Reklamombudsmannen. Att vi skall vara jämställda här i landet på alla upptänkliga sätt är moraliskt självklart och politiskt korrekt, huruvida vi är det i praktiken går det lika självklart att starkt ifrågasätta.

Nåväl, ett ärende hos Reklamombudsmannen visar hur en del verkligen vill ställa jämställdheten på sin spets. Det kom nämligen in anmälningar mot en reklamfilm från Ving. I filmen visas ett antal semestrande par upp i skilda situationer. Vad var det då i detta som retade upp anmälaren? Jo, inte ett enda av paren var samkönade, filmen befäste stereotypa könsroller. RO förklarade förstås att reglerna skyddar mot kränkande, nedvärderande och diskriminerande reklam, det finns inte ”något allmänt marknadsföringsetiskt krav på att illustra­tion­er i reklam ska vara representativa för hela samhället”. 

RO:s ståndpunkt är självklar, men ärendet sätter fingret på något som alla företag idag måste beakta, på samma sätt som man måste beakta hållbarhet och miljö/arbetsförhållanden, att aktivt möta alla grupper i samhället oavsett utseende, ursprung och preferenser. Och, jodå, Vings filmer har ändrats. Känslan är att det blir ett händelserikt år även 2015 …så vi lär få en hel del att skriva om såväl här i vår tryckta BrandNews som på www.brandnews.se. ;


Christer Löfgren
Chefredaktör


Tipsa en vän     Skriv ut



blog comments powered by Disqus


BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson