Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?


Christer Löfgren 2013-05-24

En EU-designregistrering från DeLaval.
En EU-designregistrering från DeLaval.

När detta skrivs har man på skilda sätt nyligen firat i Alicante, den första april fyllde EU-designskyddet 10 år. Jo, tiden går fort, det är bara tre år kvar till EU-varumärket 20-årsjubilerar.

Att EU-designskyddet
är en succé är alla ense om. Antalet ansökningar de första tio åren överstiger t.o.m. varumärkesansökningarna. De första tio åren kom det in:
- 502 898 ansökningar om registrering av eu-varumärken 
- 711 375 ansökningar om registrering av eu-design.


Att företagen de senaste 20-25 åren verkligen har insett värdet av varumärkena på den tuffa och i många fall internationella marknaden är välkänt. Frågan är om det är lika välkänt vilken medvetenhet det finns hos företagen kring design; antalet designansökningar är en tydlig indikation.


Nu kan det finnas naturliga förklaringar till att antalet designansökningar t o m är fler än varumärkesansökningarna, bl a kan en produkt under ett visst varumärke såväl ha flera skyddsbara designdelar som tillverkas i skilda varianter och därmed motivera flera designregisteringar. Icke desto mindre är siffrorna intressanta, design finns uppenbarligen högt upp på ”checklistan”.


Än mer intressanta
blir siffrorna när man funderar över hur många mål i domstolarna som rör EU-design respektive EU-varumärken. Fundera själv över hur många gånger du har läst om strider kring EU-designregistreringar, det är inte många gånger – åtminstone inte i Sverige.

Därmed inte sagt att en EU-designregistrering inte är ett bra ”vapen”. Så sent som i BN 6/12 kunde vi rapportera om hur Svedbergs med stöd av en EU-designregistrering för ett badkar fick stopp på en alltför närgången efterapning.


Resonemanget är emellertid relevant, det visar hur åtskilligt mycket vanligare det är att företagen slåss kring varumärken än design. Tittar man på siffror från Tribunalen (tidigare Förstainstansrätten) får man också se hur många registreringsärenden som tas vidare; det gäller både frågor om registerbarhet samt invändningar från någon som vill stoppa en registrering. De första tio åren med EU-varumärket kom Tribunalen med exakt 190 domar i mål om EU-varumärken. Motsvarande siffra för EU-designmålen är 11 stycken.


Jo, du läste rätt. Trots att det lämnades in drygt 41 procent fler designansökningar än varumärkesansökningar de första tio åren, var det 16 gånger fler varumärkesärenden än designärenden som ledde till dom i Tribunalen.


Frågan man ställer sig mot den här bakgrunden är vilken funktion de flitigt ansökta EU-designregistreringarna egentligen har? Är designregistreringarna avskräckande i sig? Är deras skyddsomfång så smalt att det är enkelt att kringgå? Är respekten för andras design så mycket större än för varumärken? Är behovet av att snylta på andras varumärken så mycket större än att snylta på design? Eller är det helt enkelt så att vi här i Sverige tillhör designens ytterkurva, och ”allt” sker i Tyskland?


Av de drygt 711 000 designansökningarna kommer blott 13 674 från Sverige. När det gäller EU-varumärken har Tyskland och usa en stenhård kamp sedan några år tillbaka om vem som är flitigast med att lämna in ansökningar. I fråga om designansökningar är Tyskland i en helt egen hemisfär. De står för över 171 000 ansökningar, drygt 24 procent. Designlandet Italien är närmast med knappt 98 000 ansökningar. Frankrike är trea med 60 000 och usa fyra med 58 000.


Tvisterna torde alltså var mångdubbelt fler i Tyskland än här, men avsaknaden av mål även i Tribunalen då landtillhörighet är oväsentligt ger upphov till frågan – hur viktigt är designskyddet egentligen?

Avtal är något som vi alla kommer i kontakt med, läser man den här tidningen lär även avtal om ensamrätter vara välbekant. Just avtal är temat i detta nummer av BrandNews. Ett annat ämne som det fokuseras på är Observatoriet, med bas i Alicante. Vad gör de där?


Christer Löfgren<br />Chefredaktör
Christer Löfgren
Chefredaktör



Tipsa en vän     Skriv ut



blog comments powered by Disqus
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett tema som har varit återkommande...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

Spel för galleriet?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 6/2
Patent - Hur funkar det? (PRV)
Torsdag 13/2
Varumärkesskydd - hur funkar det? (PRV)
Tisdag 18/2
Designskydd - hur funkar det? (PRV)
Torsdag 21/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 22/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 28/5
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson