Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Fastna inte i gamla invanda spår


Christer Löfgren 2012-12-20


ATT FÖLJA MED i utvecklingen är något vi alla behöver göra. Har du koll på alla funktioner på alla kontroller för tv:n, boxen, hemmabiostereon och dvd:n, för att kunna få upp datorskärmen på tv:n osv där hemma? Eller tänker du så nytt att du bara använder datorn eller ”paddan”, plattan, taben? Inom tryckta medier är det ett ständigt stötande och blötande kring papper vs webb – hur ser framtiden ut? För Newsweek innebar övervägandena ett beslut att pappersupplagan läggs ner. SAS tvingades till ett hårt uppvaknande trots en i flera år ständigt ringande väckarklocka kring företagets kostnadsläge - en rest från den gamla goda tiden.

KRISDRABBADE NATIONER TVINGAS vakna upp när deras invanda rutiner och mönster är helt förlegade i dagens samhälle. Härom veckan kom ett besked om att siffrorna för Frankrike pekar nedåt på ett oroväckande sätt, eftersom det offentliga har en gammal och på tok för stor kostymoch deras produktionsindustri inte heller har hängt med i utvecklingen med kostnadsjagande och nödvändiga rationaliseringar.

ONOFF- OCH EXPERT-kedjorna försökte ligga kvar i sina mittfåror och undvika lågprishetsen, men det var något som bara fungerade förr.

DET GÄLLER ATT inte fastna i invanda spår utan att utvecklas – att lära sig nytt, men också att ifrågasätta och titta på alternativa vägar framåt, vad kan göras bättre och annorlunda? Ett spännande exempel på detta är Apoteket, som från noll konkurrens nu har konkurrens från flera håll, både direkt från andra apotek och från bensinstationer som säljer IPREN. BrandNews har till detta nummer tittat närmare på apoteksmarknaden nu efter snart tre år med avreglering och hur det går för varumärket APOTEKET.

MEN DET HÄR med att utvecklas och att hitta nya vägar gäller förstås oss alla. En bekant som är konsult inom varumärkesbyggande konstaterade att när han har presenterat sitt arbete så bör någon/några anställda hos uppdragsgivaren ifrågasätta och vara kritiska, annars har han inte gjort sitt jobb - då kunde de lika gärna ha gjort det själva. Att tänka nytt betyder att man bryter mönster, och mot det finns det alltid kritiker.

VILKEN NY KUNSKAP har du nyss skaffat dig?
Vilket nytänkande och mönsterbrytande har du stått för på sistone?
Är det kanske dags nu?

ÅR 2012 LIDER mot sitt slut, men ännu är det lite tid kvar för att finna den där nya vägen och att kliva in i 2013 med förnyad energi!


Christer Löfgren
Chefredaktör


Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut



blog comments powered by Disqus
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett tema som har varit återkommande...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

Spel för galleriet?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 6/2
Patent - Hur funkar det? (PRV)
Torsdag 13/2
Varumärkesskydd - hur funkar det? (PRV)
Tisdag 18/2
Designskydd - hur funkar det? (PRV)
Torsdag 21/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 22/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 28/5
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson