Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra


Christer Löfgren 2013-03-28

Varumärken är ju något vi ser ibland, vissa ser vi oftare än andra, och när man ser dem så ger de betraktaren signaler av skilda slag. En del som hör vårt mest kända ljudvarumärke, Hemglass-signalen, får ett akut sug i glasstarmen, och om de är små börjar bearbetningen av den som har ekonomi att köpa glassen. Är de stora gräver de fram kortet, skickar en tacksamhetens tanke till den som skapade denna hemservice och går ut och handlar. Andra hämtar plånboken och går ut och handlar, punkt.

Men det finns också de som förbannar detta oljud och önskar att det gick att förbjuda, endera därför att de inte vill köpa glass till barn som redan får i sig tillräckligt, eller för att de rent estetiskt förbannar oljudet som sådant. Andra som hör signalen funderar över detta genialiska kännetecken. Så här skulle man kunna fortsätta en lång stund, och så är det med de flesta varumärken – vi har alla skilda preferenser och erfarenheter och mot dessa stödpunkter skapar varumärkena associationer hos oss.

Hemglassignalen hör vi bara en gång i veckan, om vi ens är hemma vid den tid bilen dyker upp. Riktigt så illa är det kanske inte med alla föräldrar som nu skall se till att smart phone-generationen växer upp på ett bra sätt, men frågan är om vi inte snart kan sälla småbarnsföräldrar till kategorin varumärken, alltså något som lite nu och då dyker upp för små konsumenter.

För egen del är småbarnsåren till ända och jag är nöjd, kontakten med 11-åringen är utomordentlig. Det har flera gånger fått mig att fundera över vilken kontakt den smart phone-generation som har fötts de senaste åren kommer att ha med sina föräldrar. Sedan 4-5 år tillbaka har användningen av smart phones fullkomligt exploderat.

När det här skrivs har undertecknad för några timmar sedan åkt buss i cirka 20 minuter. I sätesparet bredvid sitter en mamma med sitt två-tre år gamla barn. Under denna bussresa ägnar mamman ungefär två minuter åt sitt barn, de pratar om någonting lite kort. De övriga arton minuterna sitter hon febrilt plitade och läsande på sin smart phone…

Förutom att sådant får mig att tycka synd om barnet, får det mig att se lite mörkare på framtiden. Det tråkiga är att den här mamman ju inte på något sätt är ovanlig, snarare representativ. Några dagar tidigare var jag på väg till posten när jag går förbi en barnvagn med, också det, en två-treåring i. Barnet ser väldigt uttråkat ut, barnvagnen står still, bakom den framvända barnvagnen står mamman febrilt plitandes på sin…just det - smart phone. Hur länge de hade stått där vet jag inte, men med tanke på barnets tydligt uttråkade ansikte så…

Samtidigt har en mängd personer, bilar, varumärken m.m. passerat revy framför barnets uttråkade blick. Vilka associationer får barnet när mamman dyker upp efter att ha varit osynlig och ohörbar en lång stund? I bästa fall bara ett ”äntligen”.

Den ögon- och muntliga kontakt mellan småbarn och föräldrar som för bara 6-7 år sedan var självklar, har idag bytts ut till en hård konkurrens mellan barnen och smart phone-mobilerna. Frågan är vilken effekt det har dels för de associationerna som barnen kopplar ihop med sina föräldrar, dels – och samtidigt – vilken kontakt barnen får med sina föräldrar?

Blir föräldrarna bara några i raden av väl kända varumärken som dyker upp ibland och gör gott, men annars är frånvarande – precis som varumärken, även om varumärkena är borta fysiskt mellan uppdykandena medan föräldrarna är borta mentalt?

Exemplen på föräldrar som febrilt plitar på sina smart phones istället för att kommunicera och synka med sitt barn är oändliga, och det gör att frågan blir aktuell – hur kommer smart phone-generationen att bete sig när de om 12-13 år är 15? Vilken kontakt kommer de att ha med sina smart phone-bundna föräldrar?

Det oroar mig, föräldrar blir en i mängden och dyker upp i barnens värld ibland precis som vilket varumärke, om än välkänt varumärke, som helst. Föräldrar skall inte vara varumärken bland alla andra varumärken som dyker upp ibland - under en kort smart phone-paus.

Vi har tillräckligt med varumärken som det är!

Christer Löfgren
Chefredaktör     


Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut



Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett tema som har varit återkommande...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

Spel för galleriet?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 23/1
Varumärkesdagen
Torsdag 6/2
Patent - Hur funkar det? (PRV)
Torsdag 13/2
Varumärkesskydd - hur funkar det? (PRV)
Tisdag 18/2
Designskydd - hur funkar det? (PRV)
Torsdag 21/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 22/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 28/5
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson