Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


Christer Löfgren 2016-05-11


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än vanligt. Vi försöker bjuda på en del tips kring varumärkesskyddet och skyddet av design; två viktiga delar för den som vill skaffa ett starkt varumärke. Varje vecka ögnar undertecknad igenom de svenska varumärkesansökningar som har fått nej i Patent- och registreringsverket (PRV), och det är mer än ofta som man spontant undrar: – Hur tänkte de där?

Ibland är det s k självsökande, alltså företag eller privatpersoner, ibland är det etablerade ombud som har lämnat in ansökningar som redan från början är omöjliga. Skälen till att de lämnar in omöjliga ansökningar kan vara flera, men tveklöst är ett skäl okunskap hos de som har skapat varumärkena.

Men behöver då de som skapar varumärken samt företagarna bry sig om vad PRV och varumärkesjuristern tycker om deras ”fyndiga” varumärken?

Svaret är tveklöst ja! Om det gäller bristande särskiljningsförmåga och/eller att varumärket är beskrivande så betyder ju ett nej till registrering att du inte kan hindra andra från att använda ditt varumärke, och har du ingen kontroll över ditt varumärke kan du inte heller bygga ett varumärke med framgång. En annan sak är att du kan ha tur och ändå få bygga varumärket i fred, men att vara beroende av ”tur” är inget helgjutet framgångsrecept på marknaden.

När det gäller nej pga att ditt varumärke kolliderar med andra tidigare varumärken, formgivningar m.m. blir inte ett nej från PRV lika kategoriskt negativt, även om det är en stark indikation på att du har valt fel varumärke. Skälet är att PRV gör en formell granskning, och då kan även situationer som i praktiken inte alls skulle innebära någon kollision leda till ett nej till registrering.

Design är en smart skyddsform som är överraskande lite utnyttjad. Med både registreringsskydd, och inom EU även ett kort treårigt skydd för oregistrerad formgivning, kan designskyddet göra nytta, och de flesta produkter idag har en genomtänkt och kanske skyddsbar formgivning. I frågor kring designskyddet blir ofta kravet på särprägel en kärnfråga, det och en del andra frågor uppmärksammas. BrandNews har passat på att intervjua professor Marianne Levin, som både har djup kunskap, och åsikter, om designskyddet.

Ett högaktuellt tema har vi fått med genom Tobias Eltell och Niklas Bruselius på Annonsörföreningen som skriver om en sak som alltfler har fått upp ögonen för. Det handlar om kontrollen av varumärken och annonser på webben: dyker ditt varumärke och dina annonser alltid upp där du vill ha dem? Hur ofta används ditt varumärke och dina annonser för att i betraktarnas ögon ge sanktion åt sidor med både olämpligt och olagligt – som piratkopior – innehåll?

Slutligen vill jag betona att PBR har kommit med en dom där de resonerar på ett utmärkt sätt – oavsett om man håller med om slutsatsen eller ej – kring det vidgade skyddet mot snyltning och skada på varumärket. Läser du ledarna i BrandNews (finns även på webben) så har du läst om hur domstolarna hänger kvar i en gammal felöversättning av Adidas-domen från EU-domstolen. Det slogs då fast att det räcker med att det snyltande eller skadebringande märket skapar en mental länk till det äldre skyddade märket för att det skall kunna anses vara intrång. I den svenska översättningen av domen blev denna ”mentala länk” till krav på ”ett samband”, vilket enligt undertecknad har lett till en felsyn och ett för högt ställt krav i svenska domstolar.

I BLACK  VELVET-domen har PBR visserligen inlett med att resonera kring felöversättningen ”ett samband”, men sedan spårar PBR rätt och lyfter på ett föredömligt sätt fram hur man skall se på snyltning/skadebedömningen vid det vidgade skyddet.


Christer Löfgren
Chefredaktör


Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson