Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


Christer Löfgren 2015-11-17


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter semestern så känns pappret lite väl blankt, det går ju inte gärna att skriva om husrenovering och badutflykter. Eller förresten, en detalj med varumärkeskoppling från semestern går inte att undvika. Vi har påbörjat ett projekt med att tilläggsisolera och byta fasad. Då blev det en diskussion kring färgval. Själv har jag alltid gillat vår numer ganska gamla ”nödlösning” med en ljusblå färgnyans. Resten av familjen ville byta till rött, en färg huset en gång i tiden haft. Jag fick faktiskt, trots numerärt underläge, igenom min blå önskan – om än i en för hus väldigt speciell mörkare blå nyans som resten av familjen valde. Vad var då mitt argument? Jo, särskiljningsförmåga!

Vårt område har ganska blandade färger på husen, men i vårt direkta närområde dominerar rött fullständigt. Jag argumenterade därför att vårt hus inte kan bli ett bland alla andra röda hus. Då kan man inte längre säga: ”Vi bor i det lilla blå huset” , huset skulle alltså ha tappat i särskiljningsförmåga. Nu blir det istället byte från en udda blå nyans till en annan udda blå nyans med den nästan poetiska benämningen ”Norrsken” . Härligt! Men, nej, jag tänker inte försöka utnyttja särskiljningsförmågan för att söka varumärkesskydd för huset.

En mer juridisk tanke som inte går att undvika i detta nummer av BrandNews, baseras på en artikel i tidningen om Tribunalens dom i följetongen om varghuvudet. Till det finns en rapport från ett seminarium om domen. Målet handlar om hur man skall bedöma det vidgade skyddet mot snyltning och mot skador på särskiljningsförmåga. Tribunalens dom finns endast på franska och engelska, vilket är bra eftersom vi då slipper en svensk översättning där ”a link in the mind of the relevant public” blir till att ”omsättningskretsen uppfattar ett samband”, vilket tyvärr har slagit rot här hos oss.

När EU-domstolen tar upp detta sker det åtskilt från den gängse förväxlingsbedömningen; det vidgade skyddet är något annat, termerna är andra. När det gäller förväxlingsbedömningen pratar man om att omsättningskretsen skall uppfatta att det finns ett kommersiellt samband mellan märkena för förväxlingsrisk, på något sätt ser man kommersiella kopplingar mellan de två märkena som jämförs.

När det handlar om det vidgade skyddet och snyltning krävs inte att någon uppfattar att det finns någon form av samband mellan märkena. Istället handlar det om ifall snyltarens märke gör att man kommer att tänka på det kända märket och dess associationer, om snyltarmärket skapar en mental länk.

Det finns en tydlig åtskillnad i tankesätt, trots det har alltså ”samband” slagit rot här i snyltningsfall, vilket gör det klart svårare att få framgång om man hävdar att någon snyltar. Anmärkningsvärt.

I flera tidigare ledare, bl a i samband med kommentar kring FOLKSAM-domen i Stockholms tingsrätt (se ledare i BN 3/13, men även mer utförligt i ledaren i BN 3/14) har problemet tagits upp, och det finns all anledning att än en gång påpeka detta, som enligt undertecknad är ett missförstånd genom en felaktig översättning av en ADIDAS-dom från EU-domstolen 2003.

Nej, nu är det dags att ta en titt på det blå Norrskenet igen.


Christer Löfgren
Chefredaktör

Not: Ledarna som nämns ovan finns på brandnews.se (3/13 sök på ”språkförbistring”, 3/14 sök på ”zwischen”).

 


Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 21/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 22/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 28/5
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson