Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Christer Löfgren 2015-09-15


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om varumärken i svenska domstolar just nu. Två fall som uppmärksammas i detta nummer är tvister mellan Kraft Foods och Mars Inc respektive Orkla Foods och Nestlé, i båda fallen handlar det om dagligvaror som finns ”överallt” i form av godis respektive kattmat.



Förutom likheten i att det är jättar som strider om varumärken för dagligvaror så har de det gemensamt att de har försökt styra upp sin vardag genom uppdelningar som skulle göra så att de slapp kollisioner i Sverige respektive i Norden. I båda fallen har dock jätten som genom de skriftliga överenskommelserna tvingades hoppa över den svenska marknaden respektive använda ett annat märke i just Norden, till slut sagt – det räcker, nu viker vi oss inte längre.

När nu den första krutröken har lagt sig (mer kommer) så står de gamla svenska varumärkena – nu ägda av internationella jättar – pall för prövningen. De ilskna ”utlänningarna” har båda förbjudits här i landet, i dom respektive beslut som har överklagats.

Varför då denna jämförelse och detta språkval? Försöker undertecknad bygga upp ett vi-mot-de-scenario? Nix, icke alls.

Tanken är istället att lyfta fram att trots den internationalisering som sker så finns det enorma mängder lokala rättigheter i de skilda EU-länderna som kan ställa till det när man vill ut på den internationella marknaden. I Nestles fall innebar det att man använder varumärket FELIX för sin kattmat i alla länder utom här, vilket förstås skapar en del problem när man måste ha särskilda förpackningar med annat varumärke i Sverige.

Det finns alltid anledning att titta till hur det ser ut med varumärken på marknaden i de länder man siktar på, och inte glömma bort att fundera över vilket skyddsomfång lokala märken kan ha.

Ett annat tips baserat på just de nämnda fallen är att om det blir aktuellt med samexistensavtal eller andra former av avtal för att undvika kollisioner, fundera över om det är en hållbar lösning på flera års sikt.

Förresten, när det gäller avtal så vill det till att du kommer ihåg om du har någon form av vitesförbud hängandes över dig, genom ett beslut eller dom i domstol eller genom t.ex. ett förlikningsavtal. Ett klavertramp och du kan få betala vitet, och det oavsett om du agerar oaktsamt eller uppsåtligt. Och att få ett vite jämkat är svårt, det fick den etablerade grossisten Vendia veta efter en dom i tingsrätten.

Vad väntar då framöver? En sak är förstås att de sista justeringarna av den nya EU-varumärkesförordningen och harmoniseringsdirektivet skall bli helt klara. Det är alltid skönt att veta hur det kommer att se ut, oavsett om man håller med i alla delar. Dessutom är jag förstås helt övertygad om att vi kommer att ha mängder med intressant fall att skriva om även i nästa, och nästa och…nummer av BrandNews.

Nu vankas det ett litet sommaruppehåll, så nästa BrandNews dyker upp först i slutet av augusti, men glöm inte bort att titta in på brandnews.se under tiden i hängmattan.

Christer Löfgren
Chefredaktör


Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson