Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

BRANDNEWS - LEDARE

Halvtomma partivarumärken


Christer Löfgren 2010-02-25


Ledare från BrandNews 7/2009

Valåret har inletts, och även om det intensiva kampanjandet ligger några månader fram i tiden så skall positioner och slaglägen intas – varumärken skall fyllas!
Frågan man ställer sig när nu valförberedelserna intensifieras i partikanslier och samordningskanslier är om partitaktikerna förstår varumärkenas betydelse?

Vi har ett levande partiväsen med 7-9 klart utmejslade partivarumärken (för det är just vad partibeteckningarna är). Egentligen skulle man kunna använda politiken och partisymbolerna som skolexempel på varumärken.
Vad innehåller ett specifikt tvättmedel och varifrån kommer det? Finns det relevanta tester som visar på ariel-medlets tvättkraft relativt exempelvis grumme tvättsåpa? Hur miljövänlig och effektiv är egentligen tvättsåpan?
Sanningen är förstås att få vet. Vad man som konsument däremot vet är vilka associationer som märkesinnehavarna har lyckats bygga upp i våra medvetanden.

Det är ingen vågad gissning att få väljare vet vad Socialdemokraterna eller Kristdemokraterna egentligen har tagit för beslut på sina senaste partikongresser och hur de kommer att agera i just de frågor som är väsentliga för oss väljare. Vad man som väljare däremot vet är vilka associationer som partierna har lyckats bygga upp i våra medvetanden.
Men vet partistrategerna det?

Nu är associationsbyggande en synnerligen svår konst av det enkla skälet att våra associationer inte kommer från ett blankt papper utan påverkas av vem vi är och vilken bakgrund vi har. Att bryta igenom alla dessa påverkansfaktorer är inte lätt. Samtidigt har de politiska partierna sedan en rad år närmat sig mittfåran från både vänster och höger, vilket gör steget över mittfåran avsevärt kortare idag än för bara 10-15 år sedan. Enligt statsvetarna är också rörligheten i väljarled relativt stor i storstäderna, något mindre runt om i landet i övrigt.

Mitt i alla dessa personliga förutsättningar och kampen om mittfåran får varumärkena allt större betydelse. Det gäller att inte bara fylla partisymbolen med associationer, utan göra det på ett sätt så att dessa associationer inte känns främmande för den redan frälste. Samtidigt vill man skapa en fräschör och framtidstro med löften om förbättringar, och allt detta på ett trovärdigt sätt.

Uppenbarligen lyckades Alliansen med just denna delikata mix inför 2006 års val. Inte minst moderaterna lyckades modernisera och mildra högerassociationerna på ett uppenbarligen lyckat sätt. Men hur ser det ut nu? Vilka associationer skapar Alliansen hos väljaren idag?
Och de fyra enskilda partierna? Ja, att moderaterna genom de tunga regeringsposterna är det parti som styr och ställer torde vara väl bekant för alla, om än ena stunden traditionellt högerinriktat för att nästa stund luta sig långt åt vänster eller huka sig. Hur stämmer då det med de moderna associationer man lyckades etablera 2006?

Folkpartiet står kvar där de stod 2006, ordning och reda i skolan är de allt övergripande associationerna. Bra eller dåligt, men det är sannolikt den tydligaste partibeteckningen ur associationsaspekten, utöver de små nischpartierna.
Centern ville vara näringslivets och företagarnas parti, med en relativt nedtonad miljöprofil. Nu är associationerna vaga; gjorde Maud Olofsson verkligen rätt i saab-historien?
Och de allt vagare och svagare Kristdemokraterna. Hur många vanliga väljare vet ens att ministern som sålde Vin&Sprit, Mats Odell, är kristdemokrat och inte moderat? Hur har de positionerat sig inför valet? Svaret är enkelt, inte alls. Det väntar ett digert arbete för de fyra Allianspartierna.

Vänsteralliansen då? Den stora skillnaden för Socialdemokraterna jämfört med 2006 är förstås att man sedan länge har sluppit den starkast markerade associationen – Göran Persson och allt han stod för de sista åren som statsminister. Hur har man då fyllt på denna associationslucka? Svaret är - inte alls.
Det man har ägnat sig åt är inte att bygga nytt, utan man har hackat på regeringen. Associationen blir därför snarast gnällighet och klagande. Inte direkt något som skapar fräschör och framtidstro! Ett kärnproblem, vid sidan av den egna initiativlösheten, för socialdemokraternas associationsskapande är förstås att de nu har lierat sig med Vänstern och Miljöpartiet. Det går inte att komma ifrån att oavsett de faktiska förhandlingsframgångarna mellan partierna i vissa frågor, så är de associationsmässiga krockarna markanta för väljaren.

Efter Folkpartiet är nog Vänstern den tydligaste partibeteckningen associationsmässigt. Räddningen för partiet när vänstersamarbetet skall visas upp, är sannolikt att det inte finns något mer etablerat parti vänsterut.
Miljöpartiet, den stora vinnaren enligt alla opinionsmätningar, har precis som Moderaterna 2006 lyckats modernisera och skapa en fräschör kring partiet. Associationen är inte längre en samling anpassade miljöaktivister, utan ett modernt regeringsfähigt parti där miljöfrågor bara är en del, om än basen, av partiets arbete.

Skall partistrategerna likt svenska versioner av Obama-gänget kunna, och framförallt hinna, skapa kraftfulla och hoppingivande associationer grundade i partiernas historia i sina respektive partibeteckningar?
Den stora mängden konsumenter … förlåt väljare, kommer inte att sätta sig in i alla detaljfrågorna, de kommer att få associationer - eller behålla sina gamla - och med detta i huvudet stoppa ner de tunna gula lapparna i kuverten den 19:e september.



Christer Löfgren<br />Chefredaktör
Christer Löfgren
Chefredaktör



Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut



blog comments powered by Disqus


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter i Storbritannien inför det...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och marknadsöverdomstolens (PMÖD)...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den större genomgången av...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer
LEDARE

Är en registrering delvis en illusion?


I några immaterialrättsliga avgöranden den senaste tiden,...

Läs mer


LEDARE

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar


Undertecknad har i tidigare ledare ifrågasatt hur domstolarna idag fö...

Läs mer


LEDARE

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?


En av de mest uppmärksammade sakerna som är på gång i...

Läs mer

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

Spel för galleriet?

Har EU blivit för stort?

Hur har det gått för märkesreparatörerna?

Kan verkligen allt fungera som varumärke?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 26/9
Patentdagen (Groth)
Torsdag 3/10
Upphovsrätt på tre timmar (PRV)
Tisdag 8/10
IP Seminar @ Volvo Cars
Onsdag 9/10
IP Seminar @ Volvo Cars
10 Year Anniversary and Launch of the new ICC Marketing Code (RO och ICC)
Onsdag 16/10
Marknadsrättsdagen (IFI och MarLaw)
Torsdag 14/11
Assistentdagen (PRV)
Torsdag 6/2 2020
Patent - Hur funkar det? (PRV)
Torsdag 13/2 2020
Varumärkesskydd - hur funkar det? (PRV)
Tisdag 18/2 2020
Designskydd - hur funkar det? (PRV)

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson