Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Har EU blivit för stort?


Christer Löfgren 2011-03-29

Bild:©Fotoakuten.se

Det är ett spännande arbete som pågår vid Max Planck Institutet i München, ett av världens främsta universitet inom immaterialrätten. Den stora ”Study” som institutet har fått i uppdrag av EU-kommissionen att göra över hur EU-varumärket har fungerat under de första 15 åren, närmar sig efter en del fördröjning en slutlig version. Resultatet ska efter sedvanlig lagstiftningsteknik inom EU, leda till uppdaterade versioner av EU-förordningen som reglerar EU-varumärket och av EU-direktivet som medlemsländerna måste harmonisera sina nationella varumärkeslagar efter.

Det finns en hel del intressanta detaljer som tas upp i studien, men undertecknad fastnade lite extra i en fråga som fortfarande diskuteras. Det gäller det faktum att EU-vida rättigheter inte alltid är så smidiga. Grundtanken är förstås att en EU-rättighet som EU-varumärket gäller på precis samma sätt och i samma omfattning i alla medlemsländer, det skall vara en enhetlig rättighet.

Men med den utgångspunkten blir det snudd på oöverskådligt. Det lokala företaget i bulgariska Sofia går bra i denna en och en halvmiljonstad och har framför sig ser den gigantiska EU-marknaden som nästa steg. Klokt nog registrerar de sitt språkneutrala men halvt beskrivande varumärke som ett EU-varumärke.

Men drömmen om expansion stannar vid en dröm.Tio år efter att de lämnade in ansökan är marknaden fortfarande bara ett land stor, men drömmen finns kvar, så visst, man förnyar sin EU-registrering i ytterligare tio år.

Företag inom samma bransch i Spanien, Finland, Irland och Italien skulle kunna vara konkurrenter, men har inte ens hört talas om det bulgariska företaget och dess varumärke, Detta till trots ligger den bulgariska EU-registreringen som en stoppkloss i Spanien, Finland, Irland och Italien. Skulle de vilja använda något med det halvt beskrivande bulgariska varumärket förväxlingsbart i sina egna varumärken, riskerar de en stämning om varumärkesintrång. Försöker de registrera sina varumärken riskerar de en invändning.
Och ingen kan påstå att kollisionerna som kan uppstå är kommersiellt relevanta. De skilda företagens marknader kolliderar inte på något sätt; de är i praktiken inte alls några konkurrenter, utan endast i teorin.

Det här är baksidan av EU-vida rättigheter: få som registrerar EU-varumärken är aktiva i alla 27 länder, ändå påverkar registreringen i alla 27 länder.
Inte blir det bättre av att det räcker att varumärket används i ett enda land för att användningstvånget skall vara uppfyllt, och registreringen inte kan hävas på den grunden.

Problemet har uppmärksammats i Max Plancks studie och den fråga det har mynnat ut i, är om man i bedömningen skall införa en kommersiell verklighet. Tanken som diskuteras är att om ett EU-varumärke inte har använts under 15 år eller mer på en viss marknad så skall ett lokalt varumärke – förväxlingsbart med EU-varumärket – kunna samexistera lokalt. Man skall alltså inte kunna hävda sin EU-ensamrätt mot ett lokalt varumärke, utan tvingas acceptera att det lokala varumärket både kan registreras och användas lokalt.
I sig en lätt revolutionerande tanke, enhetligheten naggas i kanten – i vissa fall kanske mer än så - men samtidigt kommersiellt fullt logisk och för den delen sund tanke.
Förutom de vådliga gränsdragningarna som kan uppstå med tanke på att marknaderna idag blir alltmer lösa i kanterna, så är det inte utan att man frågar sig om EU börjar bli för stort och otympligt?

I beslutsfattandet inomEU har man löst problemet med många vitt skilda ståndpunkter genom att införa majoritetsbeslut i en del frågor som tidigare krävde enhällighet. Frågan är om samma tanke kan få fäste inom varumärkesrätten? Enhetligheten tillhör historien, nu måste vi vara mer flexibla. Finns det fler undantag som bör göras eller bör vi införa ett EU-varumärke-”light”? Du kan välja mellan att registrera ditt varumärke i 27 eller i 10 länder?

Christer Löfgren
Chefredaktör

Tipsa en vän     Skriv ut



blog comments powered by Disqus


BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson