Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss


Christer Löfgren 2014-03-21


Då har vi kommit en bit in på ett år som kan bli händelserikt. På EU-nivå skall man försöka komma i land med en ny varumärkesförordning som reglerar EU-varumärket samt ett nytt harmoniseringsdirektiv för att jämka ihop de nationella regelverken. 

Det är inga revolutionerande nyheter som föreslås, men visst finns det detaljer som sticker ut. Äntligen skall man anamma de möjligheter som den ”nya” tekniken medför och släppa kravet på att ett varumärke måste vara återgivet grafiskt för att kunna registreras. Det är förstås en rest från tiden då en tryckt publicering var den enda möjliga. Exakt vilka möjligheter detta kommer att innebära – utöver att ljudmärken bara kommer att kräva en inspelning – återstår att se. Förresten du vet väl att du sedan många år kan gå in på OHIM:s webbplats och lyssna på mp3-filer på ljudmärken? 

Det blir också intressant att se om direktivet kommer att tvinga oss att ta bort den så omdiskuterade granskningen av relativa hinder, alltså tidigare rättigheter, som PRV gör. Det finns fler omdiskuterade detaljer, som att möjligheten att ta in piratkopior för eget bruk försvinner. Läs mer i reportaget från Varumärkesdagen och vad Stojan Arnerstål berättade om där.

En stor förändring på hemmaplan är förstås införandet av en Patent- och marknadsdomstol. Innan året är slut borde vi kunna få se en proposition på den nya ordningen, om tidsplanen på ett införande sommaren 2015 skall bli verklighet. Förslaget kom en bit in i januari och är nu ute på remiss. 

Förslaget är att det införs särskilda domstolar vid Stockholms tingsrätt och Svea hovrätt för samtliga immaterial- och marknadsrättsliga mål. Det finns förstås en rad fördelar, inte minst kvalitetsmässigt, när det blir domare med erfarenhet som dömer i dessa mål. Förhoppningen är också att man kan få en ökad effektivitet genom en sådan här lösning. 

Här skall bara kort noteras några effekter av förslaget.

En högst märkbar förändring blir att man därmed inte längre kan välja att driva de marknadsrättsliga målen i ett snabbt eninstansförfarande (alltså i Marknadsdomstolen). Även om reglerna om prövningstillstånd i hovrätten gör att många av de enklare marknadsrättsliga målen kommer att stanna i första instans.

Även de som vill överklaga PRV:s beslut i registreringsärenden ser en rad domstolar framför sig istället för att endast ta det till Patentbesvärsrätten. När man inte lyckas med sin varumärkesansökan kommer man istället att få överklaga till Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt. Men även i dessa ärenden kommer det att krävas prövningstillstånd för att få till en prövning i andra instans, vilket kommer att bli begränsande och i praktiken likt dagens system. Det kan bli annorlunda för patentärendena, då de rent faktiskt kan vara mer omfattande och komplicerade och därför enklare få prövningstillstånd till överdomstolen.

Förutom att Marknadsdomstolen och Patentbesvärsrätten upphör kommer Högsta Förvaltningsdomstolens blygsamma roll i praxisbildningen att upphöra, Högsta domstolen blir nu slutstation i samtliga fall. Självklart kommer vi att följa upp detta mer utförligt i kommande nummer av BrandNews.

Slutligen ett mål som kommer att bli synnerligen intressant att följa, nämligen åtalet och brottmålet mot Ikon m:s grundare. Är det möjligt att utnyttja det svagare skyddet för designföremål i Storbritannien för att sälja kopior på kända och dyra designföremål, och andra designföremål också förstås?

Vi lär förstås få ännu fler intressanta mål att följa och domar att läsa. Jag lovar att vi skall gör vårt bästa även i år för att göra BrandNews till en förhoppningsvis nyttig källa. Men glöm inte heller bort att följa oss på webben: www.brandnews.se.


Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson