Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?


Christer Löfgren 2013-10-29


I senaste numret av BrandNews tar vi upp två domar från Stockholms tingsrätt som har en detalj gemensamt: ”den verkliga konfliktrisken”. Vad är då det?

Termen som sådan finns med i ”Lärobok i immaterialrätt” av Marianne Levin. Hon pekar på den grundläggande tanken i modern varumärkesrätt, nämligen att det endast är när det finns verkliga konfliktrisker på marknaden som ett varumärke skall kunna hindra nya registeringar, eller kunna leda till att någon fälls för varumärkesintrång. Detta är en del i helhetsbedömingen när varumärkens förväxlingsbarhet bedöms, alltså hur de två varumärkena är i bruk i praktiken. Begreppet är bra och illustrativt, och Levin specificerar det hela vidare, men det skall dock inte tas upp här.

Efter att ha läst de två domarna om TEAMWORK respektive Länsförsäkringars logga, kommer funderingen upp om inte Levins påpekande om ”den verkliga konfliktrisken” övertolkas, och det på ett sätt som kan ge klart märkbara effekter.

I TEAMWORK-fallet är nämligen ett försvarsargument att det inte kan ske något varumärkesintrång, eftersom det inte finns någon verklig konfliktrisk, även om själva begreppet inte används i denna dom. Märkesinnehavaren är delvis verksam inom en smal nisch vad gäller personaluthyrning som ett led i IT-konsultverksamhet, nämligen när det gäller uthyrning av IT-konsulter. Det stämda företaget är verksamt inom hela bemanningsområdet. Då menar det stämda företaget att de är aktiva på skilda marknader och att märkesinnehavaren inte har använt märket för bemanning.

Märkesinnehavaren har otvetydigt TEAMWORK-märket registrerat för personaluthyrning. Frågan är då: spelar det någon roll om märkesinnehavaren är verksam inom personaluthyrning?

I fallet med Länsförsäkringars (LF) logga blir frågan ännu tydligare. lf stämde ett företag som bygger hus. Frågan blir då självklart: kan det verkligen finnas förväxlingsrisk mellan logotyper för ett bank- och försäkringsbolag och ett husföretag?

Här använde det stämda företaget även begreppet; enligt företaget måste tingsrätten bedöma om det finns en verklig konfliktrisk, verksamheterna är väsensskilda, och lf är inte aktiva inom husbyggande.

Till saken hör att lf otvetydigt har loggan registrerad för ”uppförande/anläggande av byggnationer”. Frågan är då: spelar det någon roll om märkesinnehavaren är verksam med att bygga hus?

Den varumärkeskunnige svarar direkt, tänk på användningstvånget! Har TEAMWORK-märket bara använts för en nisch kan det kanske hävas för resten. Har lf-loggan inte använts för husbyggande kan registeringen hävas. Helt rätt, men i dessa båda fall är användningstvånget inget fungerande vapen, utan registreringar finns där, stolta och slagkraftiga.

Undertecknad är enig med Levin kring att den verkliga konfliktrisken skall bedömas, men precis som Levin specificerar så blir den aktuell på olika sätt i skilda situationer.

En väsentlig detalj i dessa båda domar är att tingsrätten kände sig tvungen att föra relativt utförliga resonemang kring denna verkliga konfliktrisk utifrån aspekten om märkesinnehavarna var aktiva inom områdena som registreringarna täckte. Rätten kom på olika vägar fram till att det fanns verkliga konfliktrisker.

Var det verkligen nödvändigt?

Att rätten måste se om intrångsgörarens produkt eller verksamhet i praktiken faller in under registreringens skydd är självklart, men där någonstans stannar frågan om den verkliga konfliktrisken i den här situationen. Vad märkesinnehavaren sysslar med kan inte vara relevant när en gällande registrering finns.

Om man äger en varumärkesregistrering som omfattar en viss vara eller tjänst, är det då endast om man säljer den varan eller tjänsten som man kan åberopa ett skydd mot intrång? Om så är fallet är det mängder av varumärkesregistreringar som görs mer eller mindre i onödan. Registreringar som omfattar varor och tjänster som är närliggande de varor och tjänster som märkesinnehavaren de facto har, eller omfattar varor och tjänster som kan bli aktuella för märkesinnehavaren i framtiden, men inte är det nu. Samma problem skulle förstås kunna uppkomma om man är nystartad och inte har kommit igång på allvar. Man har en registrering som inte är mer än en papperstiger?

Skyddsräcket för att vi inte skall drunkna i defensivregistreringar finns där: användningstvånget, som ger möjlighet att häva registeringar helt eller delvis.

Christer Löfgren
Chefredaktör

Not: Motsatt tankegång gäller vid invändningar mot EU-varumärkesregistreringar. Vill du få en registrering hävd pga exempelvis en svensk registrering så räcker det inte med en registrering. Du måste vara beredd att bevisa att du har använt märket i praktiken för de varor och tjänster som din registrering omfattar, om det ifrågasätts, – en verklig konfliktrisk. Kan du inte det ”rivs” din invändning itu. Detta framgår uttryckligen av regelverket.


Tipsa en vän     Skriv ut



blog comments powered by Disqus


BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 21/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 22/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 28/5
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson