Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE BRANDNEWS 4/2012

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn


Christer Löfgren 2012-11-06

En helt annan apa. <br />©Stock.Xchng
En helt annan apa.
©Stock.Xchng


Att vara rättighetshavare är inte alltid enkelt. En av många situationer man kan ställas inför är frågan om, och i så fall hur, man bör agera vid övertramp av andra. En annan situation är hur man skall ställa sig när någon annan vill utnyttja rättigheten.

Om vi börjar med den första situationen så är det inte alla som anser att det är rätt av Gucci att agera mot en mindre import av piratkopior av en privatperson, även om tanken uppenbarligen var att idka näringsverksamhet, alltså att sälja kopiorna vidare. I detta nummer av BrandNews tar vi dock upp ett stort piratkopiemål där många anser att det är helt rätt att agera mot piratkopiorna – inte minst de över sextio personer och småföretag som gick på bedrägeriet och nu krävde pengarna tillbaka i belopp från cirka 2 000 till 10 000 kronor.

För den som vill kunna styra sitt varumärkes associationsskapande så långt som möjligt, alltså ägna sig åt sund varumärkesvård, är det en självklarhet att agera mot kopior i så stor utsträckning som möjligt. Det var precis vad bolaget Saltkråkan gjorde när de 2008 fick stopp på Hotell Villa Villekulla utanför Vimmerby. Saltkråkan är bolaget som håller i rättigheterna efter Astrid Lindgren.

Hotellet hade ingen koppling till Astrid Lidgrens arv förutom att det snyltade på arvet såväl genom namnet som inredningen. När några hotellgäster, som förutsatte att hotellet tillhörde Astrid Lindgrens Värld och koncern, kontaktade Saltkråkan med klagomål, insåg bolaget faran. De stämde hotellet vid Marknadsdomstolen och fick stopp på snyltningen (läs mer i bn 3/08).

När det sedan gäller situationen att någon vill utnyttja rättigheten så är det inte särskilt svårlöst…kan man tycka. 

Frågan är dock hur Saltkråkans ledning tänkte när de skapade en liten storm på webben, som även spred sig till media.

Det har uppmärksammats en del hur bolaget ställer hårda eller för hårda krav och detaljstyr för mycket när rättigheterna licensieras ut, vilket även har drabbat ett av Stockholms stora turistmål, Junibacken på Djurgården. Hur det står till med detta och de förhandlingar som förts låter vi vara osagt, men kan man undvika negativa rubriker när det förhandlas så är det ju onekligen bra.

Det stormskapande var emellertid när föräldrarna till en nyss avliden treårig son, kontaktade Saltkråkan för att de ville ha med Pippi Långstrumps apa Herr Nilsson som illustration i dödsannonsen. De motiverade det med att treåringen avgudade Herr Nilsson, de två var bästa vänner.

Utan att resonera i juridiska överväganden huruvida ett godkännande verkligen behövdes, hur tror du att du skulle ha ställt dig om du var rättighetshavare?

Saltkråkan sa nej! Stopp, stanna. Sa nej?! Hur kommer man ens på tanken att säga nej till något sådant? En annan tecknad barnfavorit, Bamse, finns t o m med i urvalet av bilder man kan välja för en dödsannons.

Hur kan man inte se det som ett förnämligt hedersomnämnande när ett litet barn är så fäst vid ens verk – i det här fallet Herr Nilsson – att dennes föräldrar vill ha figuren i en dödsannons?

På vilket vis skulle det överhuvudtaget kunna anses skada Herr Nilsson och det som associeras till honom och till Pippi Långstrump? Är det inte snarare tvärt om?

I ett av inläggen på webben fanns följande undrande:
”Jag undrar vad Skorpan i Nangijala tycker?
Eller Pippis mamma i himlen?
Eller alla sorgfåglarna i Mio min Mio.”

Undertecknad har nu försökt att i några dagar komma på något lika obegripligt agerande från en rättighetshavare, och nej – jag har inte kommit på något.

När väl stormen hade dragit förbi, ångrade sig Saltkråkan. Men då var det för sent!

Ett agerande som på något outgrundligt sätt skulle skydda en rättighet, skapade bara en sak: dålig publicitet och uppenbara skador på kännetecknet Saltkråkan och arvet efter Astrid Lindgren. Och det, det är raka motsatsen till god märkesvård.

Christer Löfgren

Chefredaktör


Tipsa en vän     Skriv ut



blog comments powered by Disqus
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett tema som har varit återkommande...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

Spel för galleriet?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 6/2
Patent - Hur funkar det? (PRV)
Torsdag 13/2
Varumärkesskydd - hur funkar det? (PRV)
Tisdag 18/2
Designskydd - hur funkar det? (PRV)
Torsdag 21/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 22/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 28/5
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson