Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Konsten att snylta med finess


Christer Löfgren 2012-06-20

Bild:©Arla

En sak som roar mig är finessrik snyltning, ej att förväxla med riktigt snyltning som irriterar mig – jag anser att ensamrätter skall respekteras.

När de riktigt stora idrottsmästerskapen skall arrangeras bjuds vi alltid på mängder med snyltningar, och det i hela skalan från klumpiga och juridiskt angripbara sådana, till de kreativa och finessrika lösningarna som är utom räckhåll för rättighetshavarna. I sommar går som bekant megaevenemanget OS av stapeln i London, närmare bestämt 27 juli till 12 augusti.

Hur gör man då för att snylta på detta på ett oantastligt sätt? Jo, man tittar på AHLGRENS BILAR – och sedan ler man för det är bra – riktigt bra gjort. De fortsätter med sitt kreativa biltema och har nu lanserat skumbussar i form av dubbeldäckare – blir det mer ”londonskt” än dubbeldäckare?

Tråkigt nog stannar snyltningen inte där, mycket av finessen försvinner när man tittar närmare på webbplatsen ahlgrensbilar.se, även om det torde vara juridiskt oantastligt. Där ingår nämligen dubbeldäckarna i en kampanj med utlottning av biljetter till de olympiska spelen, och det finns spel med idrottsfrågor.

En annan snyltning på OS som är bra, och som får en att undra hur det kommer sig att ingen har tänkt på det förut, är ArlaFoods kampanj på temat att mjölk är ”Naturens egen sportdryck”, med undertexten ”används av OS-truppen”.

I detta fall handlar det självklart inte om en juridiskt oantastlig finess, utan mjölkkampanjen sker i full medverkan med Svenska Olympiska Kommittén och användning av OS-ringarna. Men mjölkexemplet visar att det går att vara kreativ, göra något eget av det och t.o.m. vara märkesbyggande i snyltandet på stora evenemang, inte bara använda det som blickfång. Jag tänker fortsätta att hålla ögonen öppna för fler kreativa exempel, och hittar du något så maila gärna och berätta.

I det här numret av BrandNews är det fokus på vinnaren av varumärkespriset SIGNUM. Det har blivit tradition, och det är alltid lika intressant att titta närmare på hur en vinnare tänker och arbetar. Alltid lär man sig något, och förhoppningsvis något som man själv kan ta till sig och vidareutveckla.

På så vis är idrottsvärlden väldigt lik varumärkesbyggande, juridik - skillnaden är bara att i idrottsvärlden är detta tydligare, eftersom de ledande är mer utkristalliserade. Det finns alltid någon som är främst i ledet, kommer med nya lösningar och driver utvecklingen framåt. Men att bara kopiera är ofta meningslöst, då är man direkt akterseglad. Istället gäller det att se, lära och dra egna slutsatser utifrån ens egen verklighet. Därifrån kan man anpassa och vidareutveckla och driva på jämsides med den ledande, istället för i dennes kölvatten.


Christer Löfgren<br />Chefredaktör
Christer Löfgren
Chefredaktör



Tipsa en vän     Skriv ut



blog comments powered by Disqus


BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson