När vi nu med en aning distans kan lägga 2012 till handlingarna funderade jag över om hur man kunde sammanfatta domar som handlar om varumärken och reklamjuridik/marknadsrätt i detta nummer. Men att göra en summering som visar på inriktningar blir svår, det spretar en del - inte så att domarna gör en vilsen, utan mer att det har gällt vitt skilda frågor.
Samtidigt finns det som vanligt en hel del lärdomar att dra av domar i alla instanser, lärdomar för dig som arbetar med varumärken och reklam. Att göra en tryckt tidskrift som denna innebär att man har begränsat utrymme, vilket gör att allt inte får plats direkt. Därför föll valet på att inte försöka göra en vanlig summering av året utan snarare skriva om en rad avgöranden som inte har hunnits med tidigare och som helt enkelt är nyttig läsning, som när ett motiv - en cykel - i en annons ledde till domstol. Hugg in!
Och du glömmer väl inte att följa oss på brandnews.se där du stöter på en mängd nyheter kring varumärken, reklam och juridik som inte får plats här, samt kanske inte minst viktigt - där är de för stunden aktuella domarna och andra nyheter. Målet är att höja nivån ytterligare på webben, om vi når dit blir något jag får ta om sisådär ett år.
För egen del är en av de mer tankeväckande domarna en där Marknadsdomstolens (md) sedan i mars 2012 nye ordförande var helt oenig med sina fem domarkollegor i väsentliga frågor kring bevisning. Det blir ett spännande 2013 när det gäller md, åt vilket håll är de på väg? Domen var den om Datoteket, som vi skriver om i detta nummer.
En annan detalj som undertecknad ser fram emot under 2013 är hur Justitiedepartementets förslag om en ny immaterial- och marknadsrättslig domstol kommer att se ut.
Vad jag också ser fram emot under året, och är säker på att stöta på, är förstås spännande domar, rolig och strålande reklam, usel reklam samt diverse händelser kring varumärken och reklam, som lockar till skratt, eftertänksamhet, irritation och får ”pennan” (numer förstås i form av ett tangentbord) att sätta fart över ”pappret”(skärmen).
Christer Löfgren, Chefredaktör