Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Meningsfulla undersökningar?


Christer Löfgren 2012-06-20

Bild:©IKEA

När man talar om meningsfulla varumärken, halkar det väldigt lätt in på att produkterna med varumärkena skall vara miljövänliga eller på annat sätt ”världsförbättrande”. Det speglade sig tydligt när Sveriges Marknadsförbund bjöd in till frukostmöte för att diskutera ämnet mot bakgrund av den globala undersökning som i höstas visade att ingen skulle bry sig, om sju av tio varumärken försvann – de fyller ingen mening

Vid frukostmötet fanns dels två företag, som säkert skulle ses som meningsfulla, representerade, därtill ett svart får samt en debattör: Johan Ununger vd på Saltå Kvarn, Stefan Nerpin, vd National Geographic Society Northern Europé, Johan Kvist Senior marketing manager McDonald’s Sverige samt Jacqueline Kothbauer, författare och digital mediestrateg.

Först finns det anledning att nämna lite fakta om undersökningen. Den presenterades av Havas och genomfördes via internet och omfattade hela 50.000 konsumenter som fick tycka till om 300 varumärken i 12 skilda branschområden. Det var lite kul att se att IKEA toppade undersökningen som det mest meningsfulla varumärket före GOOGLE och NESTLÉ. Längre ner hittar man t ex APPLE på 13:e plats och COCA-COLA på 20:e plats.

Det var inget svenskt deltagande blan undersökningens respondenter, utan den skedde i följande 14 länder: Frankrike, Spanien, Storbritannien, Tyskland, Italien, usa, Mexiko, Brasilien, Colombia, Chile, Argentina, Kina, Japan och Indien.

I inbjudan pekade Marknadsförbundet på att endast 20 procent av varumärkena upplevdes öka livskvaliteten. Men förbundet ville ändå lyfta frågan om vad som krävs för att konsumenterna ska bli verkligt lojala till ett varumärke. Mötespanelen kom med många kloka synpunkter och försökte bredda spektrat en del; det här med att sju av tio varumärken skulle kunna försvinna tog de med en nypa salt. Trots försöken att bredda halkade de ständigt tillbaka till det världsförbättrande, något förenklat att McDonald’s mat och exempelvis godistillverkare inte kan ge meningsfulla varumärken eftersom produkterna inte stärker hälsan.

Därmed blev det lite förutsägbart. BrandNews förde fram att så enkelt är det inte, varumärken är meningsfulla på många skilda sätt, som den meningsfullhet som finns i McDonald’s en lördag lunch i ett köpcenter om man vill vara lite extra schysst mot sin tioåring. Vi är ju också individer med skilda utgångspunkter, så att enas om de 70 procenten varumärken som kan försvinna är omöjligt, något även Ununger påpekade. Ser man på hälsoaspekten som en del i meningsfullheten borde exempelvis hissmärket KONE hamna långt ned på listan, noterade BrandNews. Folkhälsan skulle vara avsevärt bättre om alla de som inte av medicinska/biomekaniska skäl tar hissen, tog trapporna istället.

Sedan är det omöjligt att inte ställa sig frågan – hur ställde de frågorna i Havas undersökning? Alla vet att det är relativt enkelt att få de svar man eftersträvar i en marknadsundersökning genom att ställa rätt frågor.

Att lägga någon nämnvärd vikt vid en undersökning av det slag som ”Meaningful Brands” är, utan att ha fått se frågorna och hur undersökningen gick till, går helt enkelt inte.


Christer Löfgren<br />Chefredaktör
Christer Löfgren
Chefredaktör



Tipsa en vän     Skriv ut



blog comments powered by Disqus


BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson