Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


Christer Löfgren 2015-12-03

När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den känslan tydlig, för nu tänker jag återigen – för tredje gången – ta upp domstolarnas oförståeliga negligering av registrerade varumärken.

De tidigare två är här och här.

En absolut grundläggande varumärkesrättslig tanke är att om man registrerar ett varumärke så ger det skydd mot identiska eller förväxlingsbara varumärken som används för de varor och tjänster som registreringen omfattar. Det behöver inte vara identiska varor och tjänster, det räcker med liknande för att det skall kunna anses finnas en förväxlingsrisk. Vid inarbetning är det lite annorlunda.

Jamen, om varumärket inte har använts för vissa varor och tjänster? Det spelar ingen som helst roll vid en förväxlingsbedömning, så länge inte registreringen har hävts helt eller delvis.

Självklart, eller hur?

Trots det har Stockholms tingsrätt i domar om TEAMWORK, FOLKSAM vs FOLKIA och LF-loggan; och Svea hovrätt i de två sistnämnda frångått denna grundläggande tanke. I domar om EN SVENSK KLASSIKER och KLASSIKERN tar Malmö tingsrätt och Hovrätten över Skåne och Blekinge detta ett steg längre.

Vad är det då som har hänt i dessa domar?

Det som har hänt är att i förväxlingsbedömningarna, som baseras på registeringar och inte inarbetade rättigheter, har domstolarna inte tagit hänsyn till för vad varumärken är registrerade! Istället har domstolarna tittat på den faktiska verksamheten (alla fyra fallen handlar om tjänstevarumärken) och sedan begränsat ensamrätten som de gällande registreringarna ger. I praktiken har domstolarna alltså delhävt registreringar som de facto inte är delhävda.

För att undvika onödigt blockerande registreringar finns möjligheten att delhäva varumärkesregistreringar om varumärket inte har varit i verkligt bruk för vissa varor och tjänster under fem år. Med de här kritiserade domarna är den möjligheten onödig. Noterbart är också att i åtminstone EN SVENSK KLASSIKER-fallet så hade det inte gått fem år sedan registreringen.

Utan att ha funderat över om de andra nämnda registreringarna var hävningsbara så kan man ju även komma ihåg Högsta Förvaltningsdomstolens (då Regeringsrätten) avgörandet i PIZZA PAPA JOHN’S-fallet. Där slogs det fast att oavsett hur självklart det var att en firmaregistering skulle hävas så måste den beaktas så länge den inte var hävd (se BN 7/03).

Undertecknad hoppas att det går att få bukt med denna underlighet inom svensk varumärkesrätt. Vi får hoppas att det blir tredje gången gillt, jag vill inte skriva om det här i en ledare en fjärde gång om det inte är för att notera att det har försvunnit.

Från EU-domstolen har vi genom KIT KAT-domen fått bekräftat hur svårt det är att få skydd för grundutformning av varor och förpackningar i 3D, och framförallt vilka hårda krav som ställs på bevisningen. Det gäller att bevisa att just själva formen utan ordmärken, figurer, färger osv uppfattas som ett varumärke.

Hur gör man då det, alltså skaffar bevisning som rör själva grundformen? Heinz, Jack Daniel’s eller Nestlé kunde inte visa på marknadsföring där grundformen på ketchupflaskan, whiskyflaskan respektive chokladbiten, utan etiketter osv, när de vill ha 3D-registreringar för dessa former. Om marknadsundersökningar visar att produkten är känd och inarbetad så räcker inte heller det, det betvivlar nog ingen. Haken är att det inte handlar om produkten utan om produktens grundform.

I just KIT KAT-fallet hade man gjort en marknadsundersökning där man visade upp chokladen i grundformen, utan den röda förpackingen och ordmärket. Haken var bara att man endast kontrollerade om folk kände igen den, man glömde det vi här i landet kallar ”kontrollfrågan” – alltså huruvida konsumenterna inte bara känner igen något utan om de också verkligen uppfattar formen som ett varumärke.

Christer Löfgren
Chefredaktör


Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson