Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Christer Löfgren 2015-03-23


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram mot gränsen för när handel med piratkopior kan ge fängelse, om det nu överhuvudtaget är möjligt att döma ut fängelsestraff för endast varumärkesintrång. Ibland undrar man.

Teoretiskt sett är det fullt möjligt att enligt varumärkeslagen döma någon till maximalt två års fängelse. Vid upprepade brott, vilket det i praktiken alltid är vid piratkopiehandel, är maxstraffet tre års fängelse. I praktiken har det varit mer eller mindre omöjligt.

För fjärde gången inom loppet av knappt två och ett halvt år dömde Stockholms tingsrätt till fängelse för handel med piratkopior när rätten i januari dömde två handelsmän till ett års fängelse vardera.

Domen tas upp i detta nummer på sid 18. Omfattningen av handeln var stor, de fälldes för handel med över 30 000 kopior. Just omfattningen gav enligt tingsrätten ett straffvärde om tio månader. Det som sedan lyfte upp straffvärdet till ett år, och gjorde att fängelse dömdes ut, var att man hade försökt vilseleda kunder genom att hävda att kopiorna kom från konkurslager samt hade falsk dokumentation.

Av de tre tidigare domarna stod sig den första fängelsedomen, om än neddragen från tingsrättens 2 år och åtta månader till två år. Den gången gällde det emellertid inte ”bara” ett brott mot varumärkeslagen; väsentligt för straffvärdet den gången var att det hela var så utstuderat och lurendrejeriaktigt att huvudmannen även fälldes för grovt bedrägeri.

De två fängelsedomarna som därefter kom från tingsrätten var; en för avancerad och omfattande försäljning av falska rullager, där försäljningen av originalprodukter blandades med kopieförsäljning; den andra gällde mer traditionella piratkopiehandel med kläder där den ansvarige fälldes för handel med 11 000 kopior.

Ingen av dessa två fängelsedomar stod sig i Svea hovrätt, där sågs det inte alls lika allvarligt på den kopiehandel som hade skett. I rullagerfallet, där tingsrätten kom fram till straffvärdet 12 månader, var hovrättens slutsats att det inte alls var så allvarligt och la straffvärdet på fyra månader. Just den domen landade ju i Högsta domstolen och där hamnade bedömningen mitt emellan, straffvärdet var åtta månaders fängelse. Samtidigt slogs det fast att man inte kan döma någon till fängelse för brott mot varumärkeslagen med mindre än att straffvärdet är tolv månader.

I det andra traditionella fallet kom tingsrätten till ett straffvärde om tio månader, och eftersom detta var före HD-domen så dömde tingsrätten till just tio månaders fängelse. Hovrätten tog ned straffvärdet från tio månader till sex månader.

Mot den bakgrunden blir det mycket intressant att se var hovrätten hamnar i bedömningen av den senaste så väldigt omfattande handeln med piratkopior. Fortsätter hovrätten att se mildare än tingsrätten på handeln så slipper de två sitta i fängelse eftersom straffvärdet då hamnar under tolv månader.

Ett annat alternativ är ju att hovrätten håller med tingsrätten; att de skall se allvarligare på det hela än tingsrätten är det nog ingen som förväntar sig. Skulle hovrätten hålla med så har vi då äntligen gafflat (för att använda gammalt artillerispråk) in gränsen. Någonstans mellan det senaste och de tidigare fallen går gränsen.

Å andra sidan lär vi få flera fall att lägga till i skalan. Satsningen på särskilda IP-åklagare ger verkligen effekt. Alla de här nämnda fallen har ju drivits av IP-åklagare, och så länge risken är låg och straffen inte för tunga att bära, jämfört med straffen för många andra lukrativa brott, så lär kopiehandeln fortsätta.

Men härnäst väntar vi på hovrättens dom i det senaste fallet.

Förutom pirateri är det i detta nummer av BrandNews viss betoning på varumärken på webben, vi har fått assistans av externa skribenter att reda ut vad som gäller. Dessutom blir det snus med Swedish Matchs dosor i fokus både i sig och i reklam och snusbutiken i Stockholm.


Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson