Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Christer Löfgren 2018-01-30


Ungefär en månad har gått med de nya utökade möjligheterna att söka varumärkesskydd, för t.ex. sådant som rör sig och filmsnuttar med ljud. Det visar sig dock att rusningen, om nu någon förväntade sig en sådan, har uteblivit. Blott två multimediamärken och sju rörelsemärken går att hitta bland ansökningarna. Då är också en av multimediaansökningarna uppenbarligen en test av gränserna. Den är inlämnad av en brittisk varumärkesbyrå och innehåller inget annat än en överdrivet detaljerat blodig sekvens ur ett datorspel.

Red Bull har lämnat in ett rörelsemärke med en filmflygsekvens. Bang& Olufsens ansökningar med skilda handrörelser blir intressant att följa, kravet på särskiljningsförmåga finns ju kvar precis som tidigare.

Den ansökan som känns mest relevant kom in redan på premiärdagen då svenska Ports Group lämnade in sin logga i rörelse. Vi har följt upp det både här i detta nummer och på brandnews.se.

Positionsmärken – som tidigare klassades som ”other” – verkar vara mer lockande, även om det bara har kommit in åtta sådana ansökningar under den nya listade märkestypen. Var vi till slut hamnar kring dessa mer udda varumärken är förstås omöjligt att förutspå. Intressant är det dock, inte minst med tanke på att ansökningarna lär åtminstone till viss del spegla hur konsumenter framöver ser på varumärken och vad vi alla kommer att uppfatta som just varumärken.

Vi är inne på andra året med de nya domstolarna och i detta nummer finns en artikel från seminariet där cheferna på de två domstolarna resonerade kring och presenterade statistik över premiäråret. Mycket, men inte allt, blev som förväntat.

En reflektion som bevakare av domstolarna är att Konsumentombudsmannen (KO) har ”tagit över” marknadsrätten ganska markant. KO driver en stor mängd mål och har fått se att Patent- och marknadsdomstolen (PMD) är snabba med att avgöra målen. Något som illustreras tydligt i alla rapporter i detta nummer av BrandNews.

En annan sida av KO:s dominans är att intrycket blir att näringslivet har blivit tveksammare kring att använda marknadsrätten. Om man när detta skrivs tittar på de senaste tolv veckorna vid PMD så har de fått in åtta marknadsrättsliga (marknadsföring) mål. Av dessa var sex från KO och blott två från näringslivet. Frågan man ställer sig är förstås varför näringslivet står för så få?

Totalsumma åtta mål på tre månader ligger strax under det årliga snittet för marknadsrätten. Är fördelningen tillfälligheter, eller har det spridits en skepsis bland företagen och deras ombud att använda marknadsrätten? I så fall varför? Att det är två instanser? Något i utvecklingen i praxis? Många frågor, och här ges inga svar; de får vi vänta på.

I detta nummer tar Thomas Hvammen Nicholson upp en intressant fråga när det gäller rättskällor. Han ifrågasätter hur stor vikt norska domstolar, specifikt Oslo tingrett, lägger vid EUIPO:s guidelines som rättskälla istället för avgöranden vid EU-domstolen och Tribunalen. Läs artikeln på sidan 20.

Noterbart är att även Magnus Ahlgren, PRV, var inne på frågan om rättskällor när det gäller praxis, en inte helt enkel fråga med både EU-baserad och svensk praxis, läs mer på sidan 23.

Den som tycker att vi har för lite varumärkesfall i detta nummer har helt rätt, det är för lite. Men vi kommer att ta igen det i nästa nummer, jag lovar.

Christer Löfgren
Chefredaktör


Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut



Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett tema som har varit återkommande...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

Spel för galleriet?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 23/1
Varumärkesdagen
Torsdag 6/2
Patent - Hur funkar det? (PRV)
Torsdag 13/2
Varumärkesskydd - hur funkar det? (PRV)
Tisdag 18/2
Designskydd - hur funkar det? (PRV)
Torsdag 21/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 22/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 28/5
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson