Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Nya rejäla tag i praxis


Christer Löfgren 2018-12-12

Ledare i BrandNews 5/18

Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och då passar vi på att ta med en dom från Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) som sticker ut ordentligt. Den kom i våras och är en till synes banal historia om hur ett icke auktoriserat företag hävdar att de är VVS-auktoriserade. Jodå, företaget fälldes och det blev förbud.

Det intressanta i domen, som inte kunde överklagas eftersom PMÖD inte gav ventil, gäller ett överraskande principiellt ställningstagande kring skadeståndsbedömningen.

En del kanske säger: äntligen ett domslut som går emot strömmen. Vi har under en längre tid sett hur varumärkesrätten och marknadsrätten närmar sig varandra, kanske främst hur marknadsrätten närmar sig varumärkesrätten. Här fick vi dock en dom som bryter isär de två områdena markant.

Inom varumärkesrätten är det en självklarhet att den som drabbas av intrång i en registrerad rättighet och det sker av åtminstone oaktsamhet kan få skadestånd för goodwillskada. Förr kunde man peka på RB 35:5 och få en slant, sedan några år krävs lite mer för att aktivera 35:5, men det är långt ifrån samma krav som krävs för att visa på att man har ett inarbetningsskydd för sitt varumärke.

Det sistnämnda, fast ett stort steg till, är dock vad PMÖD slog fast nu i auktorisationsdomen. Säker Vatten yrkade på skadestånd för goodwillskada. Stockholms tingsrätt (i tiden före PMD) sa att det ligger i sakens natur att en auktorisations goodwill skadas av att någon vilseleder om att de är auktoriserade.

PMÖD såg helt annorlunda på möjligheten till skadestånd för goodwillskada. De slog fast i denna praxisbildande dom att den enda möjligheten för Säker Vatten att få ett sådant skadestånd är att de uppfyller beviskraven för att deras kännetecken uppfyller kraven för skydd mot renommésnyltning. PMÖD pekade på CHEVY-domen från EU-domstolen som gällde det vidgade skyddet inom varumärkesrätten. Det handlar alltså inte om någon liten miniminivå på bevisning.

Självklart hade inte Säker Vatten lagt ner sådan möda på att samla ihop bevisning om kännetecknets kändhet och de blev alltså utan skadestånd.

Frågan man nu ställer sig är förstås om PMÖD ruvar på möjligheten att börja ställa liknande krav inom varumärkesrätten, alltså ett helt nytt tankesätt och nivå av beviskrav för att kunna få skadestånd för goodwillskador utdömda. Förr eller senare lär vi få besked.

En glädjande detalj i domen om MOROCCANOIL-flaskorna som PMÖD bjöd på, var bekräftelsen på det som PMD var tydliga med, nämligen att siffror kring marknadsföring och försäljning kräver relativa uppgifter för att kunna bedömas.

Det här är en mer relevant fråga än vad man kan tro utifrån den uppmärksamhet den har fått, och den har uppmärksammats här i BrandNews tidigare. Att lägga tio miljoner kronor på marknadsföring kan i vissa branscher vara en knappt märkbar droppe i havet, medan det räcker mer än väl för att nå hela omsättningskretsen och målgruppen i andra branscher.

Vilken roll skall ett medgivande ha när domstolarna dömer ut böter, alltså marknadsstörningsavgift? SF Pension valde att medge alla Konsumentombudsmannens yrkanden, vilka inkluderade en maximal marknadsstörningsavgift om 10 procent av årsomsättningen. Domstolarna har varit tydliga med att den maximala nivån skall förbehållas de allra mest flagranta övertrampen.

Rent objektivt var övertrampet högst måttligt och en rimlig nivå för störningsavgiften kanske 4-5 procent. Därmed kan man bara dra slutsatsen att medgivandet fick en helt avgörande roll när PMD bestämde nivån på störningsavgiften.

Även om man kan ifrågasätta hur man kan ge ett sådant medgivande så ställer man sig främst frågan om PMD verkligen skall låta sig styras av ett medgivande när man dömer ut den marknadsrättsliga varianten av böter? Domen överklagades inte.

Som ni märker, det finns mycket att hitta i det här numret av BrandNews, och förstås en hel del annat också.

Christer Löfgren
Chefredaktör


Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter i Storbritannien inför det...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och marknadsöverdomstolens (PMÖD)...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den större genomgången av...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer
LEDARE

Är en registrering delvis en illusion?


I några immaterialrättsliga avgöranden den senaste tiden,...

Läs mer


LEDARE

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar


Undertecknad har i tidigare ledare ifrågasatt hur domstolarna idag fö...

Läs mer


LEDARE

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?


En av de mest uppmärksammade sakerna som är på gång i...

Läs mer

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

Spel för galleriet?

Har EU blivit för stort?

Hur har det gått för märkesreparatörerna?

Kan verkligen allt fungera som varumärke?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Tisdag 22/10
Immaterialrättslig AW om okonventionella varumärken och AIPPI:s internationella arbete (AIPPI)
Torsdag 14/11
Assistentdagen (PRV)
Torsdag 6/2 2020
Patent - Hur funkar det? (PRV)
Torsdag 13/2 2020
Varumärkesskydd - hur funkar det? (PRV)
Tisdag 18/2 2020
Designskydd - hur funkar det? (PRV)
Torsdag 21/5 2020
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 22/5 2020
IP Case Law Conference (EUIPO)

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson