Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?


Christer Löfgren 2014-05-28


En av de mest uppmärksammade sakerna som är på gång i vår svenska immaterialrättsvärld är den nya domstolslösningen som innebär att nästan all immaterial-, marknads- och konkurrensrätt samlas i Stockholms tingsrätt med Svea hovrätt som andra instans. En effekt av detta blir att Marknadsdomstolen och Patentbesvärsrätten läggs ned.

När du läser detta har remisstiden gått ut och Justitiedepartementet lär ha fått en del att läsa, för visst finns det saker som måste åtgärdas och förbättras utifrån det förslag som departementet släppte i januari. Vi passar emellertid på att i detta nummer av BrandNews presentera förslaget som det ser ut, kompletterat med en del kommentarer från oss och – ännu mer intressant – kommentarer från domare på de inblandade domstolarna. Eftersom Marknadsdomstolen läggs ned har vi även ställt några frågor till Sveriges Annonsörer. [OBS! Endast tryckta upplagan]

Att agera på eftermarknader ställer vissa speciella krav kring hur du kan informera om vilka märkesprodukter du servar eller säljer delar till, och vad du kan kalla de reservdelar och tillbehör du säljer. Dessa krav har lett till domar i både tingsrätt och Marknadsdomstolen när det gäller bilbranschen, domar som vi uppmärksammar i vår tryckta upplaga.

En annan sak som är på gång och måste uppmärksammas, är arbetet på EU-nivå med nya varumärkeslagar. Resultatet av detta arbete kommer inte bara att gälla EU-rättigheter utan även omfatta ett nytt harmoniseringsdirektiv som vi måste anpassa svenska varumärkeslagen till. Den som är ansvarig för arbetet med lagarna vid EU-parlamentet är svenska parlamentsledamoten Cecilia Wikström, som var i Stockholm för att tala om förslaget. Förutom att rapportera kring vad hon sa lyfter vi fram några delar i det som parlamentet klubbade, och som i vissa fall skiljer sig från det som EU-kommissionen föreslog.

En detalj som går att ifrågasätta är införandet av en begränsning av ensamrätten som härstammar från upphovsrätten. Det handlar om att parodier, kommentarer och kulturella yttringar kring varumärken faller utanför ensamrätten. Det Wikström angav som skäl är att yttrandefrihet måste gälla även mot varumärken. Ett argument som onekligen har viss tyngd, men frågan är om det är rätt lösning som föreslås. Går det verkligen att dra vettiga gränser för när något är parodi? Har detta upphovsrättsligt inspirerade undantag i varumärkesrätten att göra? En titt på ett aktuellt exempel visar på svårigheten, nämligen tröjfallet där ”Youth Machine” säljer tröjor och kepsar med kända varumärken som de har ändrat/modifierat under förespeglingen att det är en ”ironisk kulturell gärning”. Det är svårt att se något annat än att de vill dra nytta av kända varumärken för att sälja prylar, hur kulturellt är det egentligen?

Mitt ibland alla domar och lagförslag fastnade jag nyss i en fundering … vilka varumärken är de mest ”våriga”, alltså de varumärken som dyker upp i tanken samtidigt som den varma vårsolen hittar genom molnen? Själv äter jag glass året runt, så det är för mig inte något glassmärke…men kanske är det WEBER eller LANDMANN när nu grillsäsongen närmar sig … FISKARS eller STIGA när trädgårdsredskapen skall plockas fram … kanske SOLEN när du sätter dig en stund eller tar en promenad i solskenet. Å andra sidan kanske man inte kan klassificera SOLEN som ett varumärke. Luta dig nu tillbaka en stund och fundera över vilka varumärken du kopplar till våren…och har du lust får du gärna maila resultatet av din fundering till oss här på BrandNews, så får vi se om vi får ihop en lista i nästa nummer, eller på brandnews.se.


Tipsa en vän     Skriv ut



blog comments powered by Disqus


BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson