Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


Christer Löfgren 2015-06-09

Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att man gärna hade haft 10-20 sidor till och ytterligare ett antal timmar per dygn för att få plats och hinna skriva om allt som på skilda sätt är intressant.

Den första planen inför detta nummer var att ha med en samling marknadsrättsliga domar på temat vilseledande, till slut blev det emellertid bara en. Skälet till detta är två marknadsrättsliga domar av det ovanligare slaget. Den ena är i sak inte speciell på något sätt, men den illustrerar en marknadsrättslig väg som inte utnyttjas annat än undantagsvis, nämligen möjligheten att fokusera på skadestånd istället för på förbud. Nackdelen är förstås den extra instansen genom att man måste börja i tingsrätten, men det är en högst möjlig väg. I det här fallet hade skadan av den vilseledande marknadsföringen redan skett och då blev denna möjlighet mer självklar än om man vill stoppa en pågående kampanj. Tingsrättsdomen överklagades, men målet skrevs av i Marknadsdomstolen; läs mer på sidan 30.

Det andra målet är däremot mycket speciellt i sak, och lyfter fram en svår gränsdragningsfråga i ljuset…om den nu är så svår? Kärnfrågan var gränsdragningen mellan grundläggande yttrandefrihet och misskrediterande marknadsföring. Det komplicerade skapades av att en och samma myndighet (Post- och Telestyrelsen, PTS) handhar både upphandling och tillsyn. Konkurrent B varnade PTS via mail för att det gick att ifrågasätta konkurrent A:s möjlighet att leverera ett fungerande system, och det av rättighetsskäl. Systemet är samhällsviktigt.

Konkurrent A hävdade att kritiken var fel och att det hela var misskrediterande och vilseledande marknadsföring av B inför kommande upphandlingar. B hävdade att de måste ha rätt att vända sig till tillsynsmyndigheten och varna för risker, och att mailet därför var skyddat av yttrandefriheten.

Marknadsdomstolen kom fram till att två av tre kriterier för när de kan ta upp ett mål, istället för att avvisa det med hänvisning till grundläggande tryck- och yttrandefrihet, var uppfyllda. Konkurrents B:s mail var ”av kommersiell natur” och ”hade ett kommersiellt syfte, alltså avsättningsfrämjande syfte”, men eftersom mailet gällde uppgifter till tillsynsmyndigheten så var inte det tredje kriteriet uppfyllt: det rörde inte ”rent kommersiella förhållanden”.

Därmed avvisade Marknadsdomstolen målet utan att ta ställning till om kritiken från B var misskrediterande eller vilseledande. Läs om beslutet på sidan 29.

Frågan man ställer sig är förstås om denna ordning är rimlig? Den här domen innebär att man med skydd av yttrandefriheten helt fritt kan ifrågasätta konkurrenter och deras produkter så snart kunden är en myndighet med tillsynsansvar. Vad innebär det i praktiken? Hur många av våra myndigheter ägnar sig åt både upphandling och tillsyn? En summa som nämns när det gäller den årliga upphandlingen som sker i landet är 500 miljarder kronor. I hur många av dessa upphandlingar skulle konkurrenterna kunna använda sig av kritiserande ”marknadsföring”?

Å andra sidan, skall man som konkurrent aldrig kunna ifrågasätta något till en tillsynsmyndighet inom det område man är aktiv? Kanske något för Högsta domstolen att titta närmare på?

En annan omdiskuterad rättighetsfråga tar advokaterna Siw Lysell Dølvik och Felix Reimers upp, nämligen tobaksbolagens rätt att få använda sina varumärken, och det på temat ”plain packaging” för cigaretter.

Om du missade seminariet om EU-praxis så finns ett litet axplock med i detta nummer. Dessutom uppmärksammar vi årets SIGNUMPRISET-vinnare, Lantmännen.

Christer Löfgren
Chefredaktör


Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson