Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall


Christer Löfgren 2012-06-20


Tänk om någon kom till dig och frågade om du ville betala en slant för att få hjälpa till att bygga upp ett system som gav dig chansen att bli dömd och uthängd som oetisk. Vad skulle du säga då? Jubla och säga självklart?

Nja, kanske inte. Men faktum är ju att det är precis så det i praktiken är när näringslivet, som helhet eller branschvis, sätter upp egenåtgärdssystem. Näringslivet finansierar då sin egen ”domstol”.

Tittar man lite närmare på det hela är det emellertid högst logiskt, under förutsättning att man vill hålla sig så långt borta från domstolarna som möjligt, slippa alltför närgången lagstiftning samt hålla en gemensam lämplig etisk nivå gentemot kunderna.

Ett sådant egenåtgärdssystem har vi tittat närmare på i detta nummer av BrandNews: den treåriga Reklamombudsmannen. Vad ligger bakom artikelrubriken i tidningen om att reklamombudsmannen har fällt någon marknadsföring som stridande mot god marknadsföringssed?

Artikeln med intervju följs upp av en debattliknande titt på några avgöranden, signerad Maria Yngner.

Därutöver tar vi upp flera mycket intressanta och ovanliga domar från domstolar, däribland en genomgång av TV7-fallet som nu har avgjorts i Högsta domstolen. I den domen slogs givmilda gränser för firmarättes användningstvång fast. Vinnare var den ännu så länge endast webbaserade kanalen TV7 Stockholm.

I en annan dom, om NGK-tändstift, har domstolen nekat till att döma ut minimiskadeståndet ”skälig ersättning” när någon begår oaktsamt varumärkesintrång. Sannolikt är det premiär för ett sådant nekande!

Slutligen måste jag här nämna en dom som aktualiserar behovet av en lagändring. Det är dock en EU-harmoniserad regel så det är inget vi kan göra på eget bevåg här i Sverige. Det är EU:s Tribunalen som har slagit fast att Bang & Olufsens synnerligen välkända designmästerverk BEOLAB 8000-högtalaren inte kan registreras som EU-varumärke. Skälet är att formgivningen är för bra, den ger produkten ”ett betydande värde”.

Tanken är att det tidsbegränsade design- respektive upphovsrättsliga skyddet skall räcka för högtalaren - en i sig inte alls osund tanke.

Haken är bara att för att man skall få registrera produktutformning som varumärke så måste designen ha något utöver det vanliga för att den skall anses ha särskiljningsförmåga. Samtidigt så får designen inte sticka ut så mycket att den är ett tungt skäl för kunderna att köpa produkten – försök dra gränsen däremellan om du kan!


Christer Löfgren<br />Chefredaktör
Christer Löfgren
Chefredaktör



Tipsa en vän     Skriv ut



blog comments powered by Disqus


BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 21/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 22/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 28/5
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson