Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Spel för galleriet?


Christer Löfgren 2011-05-26

Bild: Klipp från media med uttalande från en ovetande vd.
Bild: Klipp från media med uttalande från en ovetande vd.

Jag brukar samla på mig mängder av uppslag till artiklar och notiser, en hel del smått och gott dyker upp på brandnews.se, och en hel del ”bra ha saker” för föreläsningar. I många fall stannar uppslagen i någon av högarna på mitt arbetsrum eller i diskretare mappar på datorn. En del uppslag kräver fler än en händelse för att mynna ut i något skrivet, enligt den ypperliga devisen ”en gång är ingen gång och två gånger är två gånger”, i andra fall slår skrivlusten till direkt.

När jag för någon eller några månader sedan läste en intervju med en vd i en av affärstidningarna kring ett nyligen initierat mål vid Marknadsdomstolen, tog jag en skärmdump på en fråga/svar som jag döpte till ”ovetande vd”. Den manlige vd:ns företag hade blivit stämt för vilseledande marknadsföring.Denna skärmdump har sedan blivit liggandes på datorns skrivbord i avvaktan på att vara underlag till en artikel, men så kom då den här ”andra gången”. Ännu en vd som uttalar sig i pressen.

Vad var det då som fångade mitt intresse? Jo, det var den okunskap om hur det går till i domstolen, denna gång i Marknadsdomstolen, som återspeglades i de båda chefernas uttalanden. Visst, juridik är svårt för den icke insatte, men det är inte i några juridiska klurigheter de två har uttalat sig.
Den första vd:n trodde på fullt allvar att man kunde slippa undan ett vitesförbud för vilseledande påståenden genom att när det blev allvar ändra formuleringen! - ”Men vi bedömer att Marknadsdomstolen, utifrån vår ändrade formulering, går på vår linje”, löd citatet.

En självklar princip, inte bara hos Marknadsdomstolen, är att något man gjort inte blir ogjort bara för att man inte gör likadant igen. Man kan inte få en fortkörning att försvinna genom att senare köra extra långsamt några kilometer. Om Marknadsdomstolen får en marknadsföringsåtgärd lagd framför sig för bedömning huruvida den är tillåten eller ej, spelar det ingen roll vad som har hänt efteråt.
Trodde han verkligen själv på sitt uttalande eller var det bara ett spel för galleriet?

Den andra manliga vd:n leder en beståndsdel i det svenska modeundret, med yngre människor som målgrupp. Efter att ha förlorat i Marknadsdomstolen pga en tydlig brist på bevis, gick han ut i affärspressen och skyllde förlusten på domstolens ledamöter!
Två uttalanden löd:
”Sedan börjar jag fråga mig vilken typ av människor som sitter i Marknadsdomstolen”
”Nu ska man inte gnälla på äldre människor men det var inte någon yngre än 55 som satt i juryn”

Om vi bortser från att det inte finns någon jury i Marknadsdomstolen så är det underförstått i hans uttalanden att domarna inte har koll på modet för yngre och på de kända modevarumärkena.Haken är bara att domarnas koll på modevarumärken är fullständigt ointressant. Uppenbarligen tycker vd:n att ledamöterna skall grunda domen på vad de själva känner till, men då är man ute på riktigt hal is.Domarna skall nämligen bara grunda sin bedömning på vad parterna lyckas bevisa om det de påstår, och inget annat.

Lek med tanken att det på Riddarholmen i Stockholm finns en ypperlig lunchkrog med rimliga priser som kallas riddarens hörna, men att namnet inte är registrerat. En rad domstolar finns just på Riddarholmen och i dess direkta närhet.Så dyker det upp en ny krog i Märsta norr om Stockholm med namnet Riddarens Hörna. Det hela hamnar i Marknadsdomstolen som ett fall om renommésnyltning. Eftersom domstolen tillhör Riddarholmsgänget, är lunchkrogen synnerligen välkänd för domstolens domare. Med modevd:ns synsätt skulle lunchkrogen enkelt uppfylla kraven på att vara känd, trots att den inte ens kan lägga fram bevis som räcker för att visa att den är känd i Stockholm och definitivt inte har gjort rätt för något marknadsrättsligt skydd.

Är det juridikens värld som är komplicerad eller var modevd:ns uttalande bara ytterligare ett spel för galleriet?

Christer Löfgren
Chefredaktör

<div><div>Christer LöfgrenChefredaktör</div></div>
Christer Löfgren
Chefredaktör



Tipsa en vän     Skriv ut



blog comments powered by Disqus


BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson