Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Ta smällen eller bli ”Smitaren”


Christer Löfgren 2011-08-25

Christer Löfgren<br />Chefredaktör
Christer Löfgren
Chefredaktör


Att vara Skandinaviens främsta premiumarena där alla de upp till 50 000 åskådarna vid idrottsevenemang har perfekt vy, är det uttalade målet för den arean som nu byggs i Solna. Den skall ersätta den gamla VM-stadion Råsunda och skall bli fotbollslandslagets nya nationalarena. Naturligtvis har den ett rörligt tak så att man kan vara ”utomhus” eller inomhus och stänga regnet ute. Det imponerande bygget syns från E4:an i höjd med Frösunda, strax norr om Stockholm.

Men så var det då det här med alla skandaler. Visserligen har vi ännu inte sett några domar mot de ansvariga som är åtalade för diverse mutor och annan bestickning – men rubrikerna är feta och svarta. Som lök på laxen har fördyringen blivit exceptionell, nu beräknas kostnaden bli 2,8 istället för 1,9 miljarder kronor. Om det gäller bara själva arenan eller även området runtikring är lite oklart. I vilket fall har ekonomin blivit en milt sagt het fråga i Solna kommun som är delägare till Arenan.
Vad gör då arenan i en ledare? Jo, den blev förstås aktuell när det gick ut signaler från Swedbank att man funderar på att släppa namnrättigheten till antimobbingsorganisationen Friends.

Swedbank är en av arenans huvudsponsorer och enligt de uppgifter som finns kring köpet av namnrättigheterna så betalade Swedbank runt 150 miljoner kronor för dessa rättigheter. Den ståtliga arenan, som redan har lyckats locka till sig den traditionsbundna bandyfinalen, figurerar i media som Swedbank Arena. I samband med att avtalet om namnet slöts, bytte en annan Swedbank Arena, nämligen den i Örnsköldsvik, namn till Fjällräven Arena. Inte minst det sistnämnda illustrerar att Swedbank visade allvar med sin satsning på fotbollsarenan i Solna.

När det nu blir känt att de funderar på att släppa namnet till Friends så hävdar banken själva att det inte alls har med alla skandalrubriker att göra, utan är något som man har diskuterat internt en tid. Oavsett vilken tilltro man har till Swedbanks förklaring så kan man inte låta bli att undra hur de tänker varumärkesmässigt?

Självklart såg de inte alla skandalrubriker inkluderande Swedbank framför sig när de köpte namnrättigheterna - istället såg de alla tusentals redaktionella artiklar kring idrottsframgångar på Swedbank Arena, både nationellt och internationellt. Därtill alla oändliga tillfällen då du och jag och alla andra idrottsintresserade skulle nämna Swedbank Arena i våra samtal.


Nu har man hamnat i den olustiga situationen att namnet kommer att nämnas i flera år framåt i artiklar om mutfallen i domstolar. Oavsett utgången i åtalen kommer dessa fall dessutom att fungera som referenser när nya muthistorier nystas upp i framtiden, och det med kopplingen ”Swedbank Arena-historien”.

Det är fakta av det slaget tillsammans med rubriker om felräkningar i miljardklassen som får molande tandvärka att jämförelsevis kännas behaglig hos Swedbanks varumärkesansvariga.

Men frågan är om det verkligen är så skadligt för SWEDBANK-varumärket?

Undertecknad tror inte alls det, åtminstone inte på ett par års sikt.

Initialt kommer det att kännas tungt, men allt tyder på att själva arenan kommer att bli en fullträff om inte en annan större fara besannas, nämligen effekten av överetableringen i Stockholm när det gäller arenor. Swedbank Arena, som är en mulitarena där även exempelvis konserter kommer att äga rum, blir stor och kommer att konkurrera med de storleksmässigt mer Stockholmsanpassade mulitarenorna Ericsson Globen och den kommande Stockholmsarenan med 35.000 platser.

Skadorna på SWEDBANK-associationerna skulle nog bli större om det blir synonymt med den stora outnyttjade kolossen.

Den andra stora risken för SWEDBANK-märket är att det förknippas till smitare! Skulle Swedbank hoppa av nu skulle banken för många år framöver kommas ihåg som att de smet med svansen mellan benen när det blev tungt. Än värre skulle det vara för varumärkesassociationerna om de skulle skänka namnmöjligheten till en ideell organisation, så den – förhoppningsvis - får ta skandalrubrikerna.

Och för en ideell organisation måste Swedbanks agerande snarast vara ett hån. Tänk vad organisationen, med en omsättning om 22 miljoner kronor under 2010, skulle kunna göra med 150 miljoner kronor.

Swedbank borde nog tänka ett par varv till innan man satsar på nödutgången.





Tipsa en vän     Skriv ut



Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett tema som har varit återkommande...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

Spel för galleriet?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 6/2
Patent - Hur funkar det? (PRV)
Torsdag 13/2
Varumärkesskydd - hur funkar det? (PRV)
Tisdag 18/2
Designskydd - hur funkar det? (PRV)
Torsdag 21/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 22/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 28/5
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson