Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?


Christer Löfgren 2015-12-22


En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar tydligt hur väsentligt det är att både inhouse och externa reklambyråer som skall ta fram nytt materiel har lite koll på vad som kan ha hänt tidigare. Ett felsteg, som även slinker genom kontrollerna hos reklamköparen, kan kosta dyra viten. Vet du som reklamskapare om din klient har några vitestunga förbud hängande över sig? MD dömer ut ett antal varje år, och de är inte begränsade i tiden.

Den aktuella domen handlar om att Oatly fälldes på en lång rad punkter för sin relativt hårda anti-mjölkkampanj. I domen finns en blandning av rena förbud och informationsförelägganden, alla med ett två miljoner kronor tungt vite kopplat till sig. Vill Oatly fortsätta att lyfta fram skillnaderna mellan deras havrebaserade produkter och mjölkprodukter, vilket de troligen kommer att vilja, gäller det att balansera jämförelserna på rätt sida om MD:s förbud.

När jag ändå är inne på detta spår blir det intressant att se vilken effekt den nya domstolslösningen, som går igång kommande höst, kommer att få just på vitena som döms ut. MD har i alla år haft en egen fristående praxis. Under en period var det 750 000 kronor, men sedan ett par år är det en miljon kronor som är standardvite, oavsett storlek/omsättning hos den som fälls.

Den vitesnivån förefaller normalt helt främmande för de allmänna domstolarna, vitessanktionen vid t ex varumärkesintrång är på en helt annan och lägre nivå.

Frågan är då vad som händer med MD:s standardviten när MD försvinner och alla marknadsrättsliga mål hamnar i de nya domstolarna? Kommer MD:s praxis i dessa delar att leva kvar?

Det kan också noteras att just vitesfrågan illustrerar om ombud (advokaterna) är vana vid att driva mål i MD eller inte. De som inte är vana lägger ofta lite krut på att helt i onödan argumentera i vitesfrågan för att hålla ner vitet. De som är vana vet att MD använder standardvite och hoppar över det argumenterandet.

När man summerar 2015 så skiljer det sig lite från 2014 i så måtto att vi då hade fått två domar från Högsta domstolen (HD) i varumärkesmål, ett om straffvärde vid kopiehandel (SKF-kopior) samt ett om vad som är varumärkesanvändning (LAYHER-domen). Nere i Luxemburg accepterade Tribunalen den till synes allt lägre gränsen för när utformningen av 3D-varumärken får nej till registrering pga att utformningen ger produkten ett betydande värde. Det fanns många andra domar som då lyftes fram av skilda slag (se sammanställningen i BN 6/14). I år har vi inte alls haft samma tryck i intressanta domar varken från våra svenska domstolar eller de i Luxemburg.

Men visst är en del värda att nämnas. Det gäller t ex HD:s avgörande i DAVIDOFF-fallet där de drog upp gränserna för vilken information som kan begäras ut i tvister om kopior ursprung m m (läs mer i BN 4/15). HD har ju dessutom i vivamondo.se-fallet förklarat när svensk domstol är behörig, se mer på sidan 12.

HD har även dragit upp riktlinjer för ansvarsfördelningen enligt principen om ”kvalificerad otillbörlighet” vid utdömande av vite. Det skedde i LAMINO-målet, ett designmål med intrång i det upphovsrättsliga brukskonstskyddet (läs mer i BN 56/15).

En annan dom värd att notera var när EU-domstolen förklarade i ungerska UPC-fallet att även en enda gång – ett marknadsföringspåstående som bara har skett en gång mot en konsument – kan falla in under begreppet affärsmetod (läs mer i BN 4/15).

MD har förbjudit användning av konkurrents varumärke i metataggar när det visade sig att metataggen ledde till en webbplats som skapade ett vilseledande (läs mer på brandnews.se).

Givetvis tillhör även EU-domstolens dom i KITKAT-målet om 3D-varumärken de intressantare, liksom den hårt kritiserade domen från Hovrätten över Skåne och Blekinge i KLASSIKERN-fallet (läs mer om båda domarna i BN 5/15).

Naturligtvis skulle den här uppräkningen kunna ha varit längre, men utrymmet är begränsat. Istället blir det slutsatsen: även ”lugna” år så finns det alltid intressanta avgöranden. Under det här lugna 2015 har vi ju dessutom fått se de nya EU-rättsliga regelverken för varumärken samt vår nya Patent- och marknadsdomstol ta form för att bli verklighet under 2016.

Det kan nog bli ett ganska intressant 2016 också, glöm inte att hänga med både i flödet på brandnews.se och i vår tryckta tidning där fler fall tas upp.

Christer Löfgren
Chefredaktör


Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 21/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 22/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 28/5
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson