Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda


Christer Löfgren 2011-08-26


Den här ledaren skulle egentligen handla om marknadsföring av tidningar, men efter morgonens cykeltur till redaktionen blir det istället en reflektion från den turen och hur anställda uppenbarligen inte förstår att de är rullande varumärkesbärare när de kör omkring i firmabilar.

Som flerårig cykelpendlare kan jag konstatera att antalet som tar cykeln till jobbet bara ökar. Det skapar en del irritation när såväl bilar och bussar som cyklister och gående skall ta sig fram. Nu är det så finurligt i Stockholm att man har avgränsat så att gående har sina stråk, cyklisterna sina och de med motordrivna fordon sina. För att assistera bilister (jag är även en flitig bilist) så har man markerat cykelstråk extra tydligt på sina håll. På det stora hela fungerar systemet bra.

En stor andel av cyklisterna österifrån kör in under Slussen för vidare färd västerut eller in mot city. Just vid denna infart under Slussen finns ett obevakat cykelövergångsställe med en ständig ström av cyklister – och det är tydligt markerat med rödfärgad asfalt. Skälet är att bilar som väntar på grönt längre upp i backen skall lämna fältet fritt; en simpel och enkel åtgärd som gör att trafiken flyter och normalt fungerar utmärkt.

När jag är på väg fram mot den rödmarkerade asfalten ser jag hur det fylls på med bilar ovanför där trafikljuset precis har slagit om till rött. Jag saktar in något och visar tydligt att jag är på väg att svänga in på det rödmarkerade övergångsstället – jag hade inga andra cyklister direkt framför mig. En normalbegåvad bilist ser att det är stopp framför honom eller henne, och stannar före det rödfärgade området för att låta strömmen av cyklister komma fram. Men i morse ersattes den normalbegåvade bilisten av en firmabil från en större låssmedskedja – som stannar exakt över hela det rödfärgade området och täcker lite framför och bakom för att effektivt hejda cyklisterna.

Vips, så hamnade den låssmedskedjan på min lista över ”otänkbara att anlita”. Har anställda vid den låssmedskedjan inte högre intellektuell kapacitet än vad som illustrerades i en högst banal trafiksituation så skall de definitivt inte meka med lås där hemma eller på jobbet.

Det är inte första gången man ser chaufförer av firmabilar köra som krattor, och jag kan inte låta bli att undra över hur ledningen och de som är ansvariga för bilflottorna på företagen tänker? Att i den röriga trafiken ibland kan bli lite trångt och lite irritation är en sak, det kan säkert alla acceptera, men när de som kör agerar direkt korkat – då brister endera rekryteringen eller internutbildningen eftersom den som kör omkring i en firmabil måste förstå just detta.

Inser de inte att tydligt markerade bilar är tydliga varumärkesbärare och som sådana högst delaktiga i märkesbyggandet – och att det då är mer fördelaktig att ägna sig åt positivt märkesbyggande än negativt märkessänkande?

Christer Löfgren, Chefredaktör
Christer Löfgren, Chefredaktör


Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut



Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett tema som har varit återkommande...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

Spel för galleriet?

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 6/2
Patent - Hur funkar det? (PRV)
Torsdag 13/2
Varumärkesskydd - hur funkar det? (PRV)
Tisdag 18/2
Designskydd - hur funkar det? (PRV)
Torsdag 21/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 22/5
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 28/5
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson