Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »


BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Christer Löfgren 2015-02-16

TRIPP-TRAPP-stolen i ansökan. OLGA bestick till höger.
TRIPP-TRAPP-stolen i ansökan. OLGA bestick till höger.

Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det första numret av BrandNews kom ut. Just i år är vi inne på den 25:e årgången, något som vållade en viss diskussion på redaktionen. Skulle vi uppmärksamma den 25:e årgången eller 25-årsdagen, det är ju inte samma sak?

Vi valde att lyfta fram årgången, sen får vi väl ha ett litet tårtkalas på 25-årsdagen nästa höst. Oavsett detta så är det väldigt mycket som har hänt sedan det första numret av tidningen kom ut, inte bara med själva tidningen utan även med områdena som vi bevakar. För att lyfta fram utvecklingen, men också kika in i framtiden, har vi i detta nummer intervjuat fyra jurister på några nyckelpositioner som har varit med länge för att få se vilka aspekter på utvecklingen som de lyfter fram. Tanken är att återkomma med fler intervjuer med personer som har byggt varumärken och skapat reklam under den här långa tidsperioden.

I det här numret kommer också del 2 om ”Designskydd”. Del 1 var temaartikel i vårens nr 2/14 och fokuserade på fall som illustrerar vilket skydd designskyddet och det upphovsrättsliga brukskonstskyddet ger, och vilka hakar det kan finnas. I del 2 handlar det om det varumärkes- och marknadsrättsliga skyddet, också nu illustrerat med ett antal fall i domstol.

Ett fall som sticker ut, och som sätter fingret på ett tänkande som vi inte alls är vana vid, var när formgivingen av TRIPP TRAPP-stolen ansågs icke registrerbar som varumärke. Vad är det då vi inte är vana vid? Jo, att man säger nej till en registrering pga att designen är alldeles för bra!

En speciell detalj som skiljer varumärkesskyddet från övriga immaterialrättigheter (utom möjligen firmor) är att det är en evig rättighet så länge man vart tionde år förlänger skyddet. De övriga rättigheterna är tidsbegränsade, vilket har medfört att man vill hindra varumärkesrätten från att skapa ett konstlat skydd för t ex tekniska lösningar genom eviga varumärkesrättigheter, som när Lego fick nej till registrering av sin grundläggande byggkloss.

Genom EU-domstolens dom om TRIPP TRAPP-stolen står det nu helt klart att inte heller säljande design kan registreras som varumärke, och det pga att den ger varan ett betydande värde. EU-domstolen säger bl a att det är det tidsbegränsade designsskyddet som skall skydda formgivning, inte varumärkesskyddet – men att det är möjligt att registrera varors form som varumärke är alla ense om…!

Att gränsdragningen endera blir stenhård eller omöjlig är uppenbar. Ett företag som idag inte engagerar sig i formgivning av sin produkt finns väl knappast. Lyckas man i sin formgivning så är det onekligen ett säljargument i sig. Med tanke på hur praxis verkar utveckla sig så skall då formgivningen inte kunna skyddas genom varumärkesrätten, den är ju värdeskapande i sig. Å andra sidan krävs det att formgivningen skiljer sig från övriga former för produkttypen för att den skall kunna registreras…”Moment 22” känns illustrativt.

Det blir spännande att följa utvecklingen på det här området. Läs mer om TRIPP TRAPP-domen på sidan 37 [pappersupplagan].

Undertecknad lyckades hitta ett svenskt avgörande på detta tema. Det var från 1999 då det blev nej till registrering av bestickdesign i Patentbesvärsrätten. Skälet var då mycket handfast; det gällde den gamla klassiska OLGA-formen och PBR konstaterade att det finns ett frihållningsbehov: den formgivningen måste vara fri för alla besticktillverkare eftersom de som har gamla uppsättningar inte bryr sig om det kommersiella ursprunget utan endast om formen.

Känner du till några svenska/nordiska fall där registrering har nekats pga formen ger varan ett betydande värde hör gärna av dig till: christer.lofgren@brandeye.se

Christer Löfgren

Chefredaktör


Tipsa en vän     Skriv ut





BRANDNEWS / PATENTEYE

Den allra sista ledaren i BrandNews och PatentEye


Det är inte utan att man blir lite fuktig i ögonvrån och en konstig känsla sprider sig i...

Läs mer
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.
Endast ok mot den utländska marknaden, Mackmyra får ha en annat innehåll på social medier riktade mot Sverige.

LEDARE

Behövs fler officiella kanaler i sociala medier?

Ledare i BrandNews 5/19


I temaartikeln uppmärksammas bl.a. en dom från Patent- och marknadsdomstolen (PMD)...

Läs mer
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.
Bamse kunde inte vinna ond tro-tvist här i landet, han hade haft större chans i EUIPO.

LEDARE

Justitiedepartementet är knappast i god tro om ”ond tro”

Ledare i BrandNews 4/19


När vår varumärkeslag har uppdaterats och harmoniserats har det påpekats i...

Läs mer


LEDARE

Då petar vi in ”samband” i historieböckerna

Ledare i BrandNews 3/19


Det verkar som om jag kan sluta tjata, skönt! Ett...

Läs mer


BRANDNEWS

PMÖD betonar ett nytt, fast gammalt verktyg

Ledare i BrandNews 2/19


Den som är orolig för sina ip-rättigheter...

Läs mer


LEDARE

Bevistumskruvarna dras åt

Ledare i BrandNews 1/19


Först drar vi en lättnadens suck. Patent- och...

Läs mer


LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rä...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer

Varumärken ska inte rädda design

Är en registrering delvis en illusion?

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss

En minisummering … och hur blir det med våra domare?

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 15/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Fredag 16/10
IP Case Law Conference (EUIPO)
Torsdag 3/12
SIPLR Event 2020

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson