Sök Sökhjälp

Publicerade
Arkiv

« Föreg. Nästa »



BrandNews.se
Ansvarig utgivare:   Per Sahlqvist
Webmaster:   Anders Sahlqvist
Redaktion:   Magdalena, Christer, Anders, Per

Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Christer Löfgren 2018-04-26


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är piratkopiehandlarna.

En etablerad sanning är att vissa delar av den grova organiserade brottsligheten har siktat in sig på kopiehandeln eftersom den är riskfri i jämförelse med t.ex. narkotikahandeln. Vi har sedan tidigare sett hur källarföretag och diverse personer i utkanten har ägnat sig åt kopiehandel i mindre eller större skara. Men vilka är de som fälls för de grövsta övertrampen? Jo, etablerade affärsmän!

Att kalla det fenomen är kanske att ta i, men visst har det skett ett skifte. Den som 2014 fälldes i SKF-historien var en sedan många år etablerad affärsman med en etablerad serviceverksamhet även åt större företag. Någonstans på vägen gick det fel och han upptäckte uppenbarligen att det var alldeles för lukrativt att spä ut originalreservdelarna med piratkopior i leveranserna till kunderna.

De knappt 50-åriga handelsmän som 2016 var de första att dömas till fängelsestraff för ”bara” mycket omfattande piratkopiehandel med kläder genom befintliga lågprisvaruhus, var etablerade affärsmän.

Huvudmannen i Designers revolt-fallet som tas upp på sidan 6. i detta nummer var en väldigt etablerad och framgångsrik affärsman, och han får nu spendera två år i fängelse, om han inte lyckas få till en ändring i Högsta domstolen.

Det går inte att låta bli att undra varför?

Varför väljer etablerade och ibland framgångsrika affärsmän att ge sig in i kopiehandeln? Varför åker de dit och fälls?

Att de får kännbara straff beror i grunden på att verksamheterna är så omfattande, något som möjligts beror på att de är just kunniga affärsmän. Men är det verkligen så enkelt att källarföretagen och personer i utkanten inte klarar av att bygga upp mer omfattande verksamheter och därför stannar i mindre fall och domar/förlikningar? Många frågor, och spretiga sådana. Svaret ges dock inte här, men det blir onekligen spännande att följa utvecklingen framöver.

Nu till något helt annat. I en dom från förra året som tas upp i detta nummer hamnar en mycket glädjande detalj i fokus: det relativa!

Ett seminarium för ett antal år sedan handlade om bevisning, bl.a. vad olika bevisning egentligen säger när det gäller att bevisa hur känt och etablerat ett kännetecken är. BrandNews ifrågasatte hur man kan lägga större vikt vid belopp som läggs på marknadsföring eller försäljningssiffror utan att ha något att jämföra med, alltså det relativa. BrandNews fick sedan stöd av en talare som inte var jurist. Han frågade hur känt varumärket FERRARI är här i landet.svaret var uppenbart. Sedan konstaterade han att bilproducenten inte lägger en enda krona på marknadsföring i Sverige och har en löjligt liten försäljning om man ser till antalet bilar…(läs mer i BN 1/11).

I det extrema FERRARI-fallet kanske inte heller relativa siffror skulle ha hjälpt, men grundtanken - att fristående siffror och belopp egentligen inte säger så mycket – är kristallklar.

Det var mot den bakgrunden det var glädjande att se hur PMD ville se just relativa uppgifter i MOROCCANOIL-domen där nyckelfrågan var hur känd förpackningarnas utformning är. Läs mer på sidan 10. Att produkterna säljs i 950 salonger låter imponerande, men om det finns 10 000 salonger i landet?

PMD undrade vad ”som kan anses vara normala kostnader för marknadsföring av hårvårdsprodukter?” I känneteckens- och marknadsföringsrättsliga tvister dyker ofta försäljningssiffror och kostnader för marknadsföring upp i bevisningen. Det blir x antal miljoner osv. Siffror som egentligen inte säger mer än att marknadsföring och försäljning har skett. Det är först när de sätts i relation med konkurrenternas motsvarande siffror som de egentligen blir relevanta. Att lägga fem miljoner kronor på marknadsföring är ingenting om alla konkurrenter som minst lägger 100 miljoner kronor på marknadsföring. Om däremot konkurrenterna som högst satsar tre miljoner kronor, ja då är fem plötsligt imponerande.

Det relativa blir också spännande att följa framöver.

Christer Löfgren
Chefredaktör


Bookmark and Share

Tipsa en vän     Skriv ut





LEDARE

Betydande värde. När?

Ledare i BrandNews 6/18


Årets sista nummer innehåller del 2 av den större genomgången av...

Läs mer
LEDARE

Nya rejäla tag i praxis

Ledare i BrandNews 5/18


Marknadsrätten är i fokus i detta nummer och då passar vi på att ta med en...

Läs mer
BRANDNEWS LEDARE 4/18

Det är de små som riskerar att missa



Vilket krav kan vi ställa på att alla anses ”känna rätten”? Som bekant är det...

Läs mer


BRANDNEWS

Länken är på plats!


Ledare i BrandNews 3/2018.

Nu trillar de in i allt högre takt, besluten i...

Läs mer
BRANDNEWS

Att det är svårt, tar dig ingenstans


Ledare i BrandNews 2/2018

Det här är ett historiskt nummer av...

Läs mer


Ledare 1/18

Vilka är egentligen kopiehandlarna?


Ett intressant fenomen under en tid har varit vilka som egentligen är...

Läs mer


LEDARE 6/17

Har tagit nya vägar


Det har i höst kommit domar från Högsta domstolen (HD) och...

Läs mer


LEDARE 5/17

Nya möjligheter som få hittills har utnyttjat


Ungefär en månad har gått med de nya utökade mö...

Läs mer


LEDARE 4/17

Äntligen på rätt spår om det vidgade skyddet


Ännu ett nummer av BrandNews där vi tvingas prioritera hårt,...

Läs mer
LEDARE NR 1/16

Försök hitta rätt från början


I årets första BrandNews är vi lite mer instruktiva än...

Läs mer
LEDARE i nr 4/16

All ni ombud, har ni förutsättningarna klara för er?


Valet av tema för detta nummer av BrandNews var ett av de enklare genom...

Läs mer
LEDARE NR 6/15

Undrar om reklambyråerna kollar?



En dom som kom från Marknadsdomstolen (MD) nu i höst aktualiserar...

Läs mer
LEDARE 5/15

När domstolarna negligerar registreringar


När man skriver ledare känner man sig ibland lite tjatig. Nu blir den...

Läs mer
LEDARE NR 4/15

Från husfärg till EU-praxis


När det skall skrivas en ledare bland det första man gör efter...

Läs mer


LEDARE 3/15

Glöm inte bort de lokala rättigheterna


Det pågår ett par internationella tungsviktsmöten om...

Läs mer
Marknadsdomstolen i Gymnasiehuset på Riddarholmen i Stockholm.

LEDARE NR 2/15

Rena vilda västern?


När man lägger ihop en tidning som BrandNews blir slutsatsen ofta att...

Läs mer
PIRATERI

När kommer vi att få se var gränsen går?


Det är intressant att följa Stockholms tingsrätts väg fram...

Läs mer
LEDARE

Ett händelserikt år


När jag knåpade ihop ledaren för nr 1 i år var det med...

Läs mer
LEDARE

Varumärken ska inte rädda design


Höstnummer av BrandNews betyder att det är årsdag sedan det...

Läs mer
LEDARE

Är en registrering delvis en illusion?


I några immaterialrättsliga avgöranden den senaste tiden,...

Läs mer


LEDARE

En ny era - men lite gammalt dröjer kvar


Undertecknad har i tidigare ledare ifrågasatt hur domstolarna idag fö...

Läs mer


LEDARE

Parodi - Hur kulturellt är det egentligen?


En av de mest uppmärksammade sakerna som är på gång i...

Läs mer


LEDARE

Härligt!
Det händer saker som kommer att påverka oss


Då har vi kommit en bit in på ett år som kan bli hä...

Läs mer


LEDARE

En minisummering … och hur blir det med våra domare?


Det här sista numret av BrandNews 2013 får du i din hand en liten...

Läs mer

Kan din varumärkesregistrering bli en papperstiger?

Språkförbistring och översättningseffekter

EU-designskydd - Hur väsentligt är det?

Föräldrar – ett varumärke bland alla andra

Kort summering av året som gick och förväntningar på det nya

Fastna inte i gamla invanda spår

Klavertramp i Astrid Lindgrens namn

Man blir lite matt

Konsten att snylta med finess

Meningsfulla undersökningar?

Såväl Reklamombudsman som tunga rättsfall

SAAB-märket i gråzon

En era är över ...

Ta smällen eller bli ”Smitaren”

Varumärken är mjuka, firmabilar är hårda

Spel för galleriet?

Har EU blivit för stort?

Hur har det gått för märkesreparatörerna?

Kan verkligen allt fungera som varumärke?

Undrar hur hårt smällen tog?

Inte alla spelare och varumärke kräver rätt omgivning

KALENDER (klicka här för att se allt)

Torsdag 7/3
Kravskrivning och kravtolkning (PRV)
Tisdag 12/3
Upphovsrättens nya vinnare och förlorare på den digitala inre marknaden (DSM) (SFIR)
Torsdag 21/3
Interimistiskt förbud i patentmål (AIPPI)
Varumärke: särskiljningsförmåga och förväxlingsrisk (PRV)
Torsdag 23/5
Klassning av varumärke (PRV)

Vinge 16

Market research

Prenumerera

Senaste numret av BrandNews

Senaste numret av PATENTEYE
sandart

gulliksson